Färgfråga- Silver
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller på att leta hane till min sys hona och har stött på ett par oriental hanar med silver i stamtavlan. Katterna i fråga är inte silver men har det lite längre bak i stamtavlan.
Har jag förstått det rätt om det krävs att hanen själv är silver för att kunna föra vidare anlaget till kattungar?
Silver är dominant, så är inte hanen silver, så blir det inga silver katter. 
/Elisa
Tack :) Det var vad Ylva Stockelberg sa på föreläsningen också. Blev förvirrad av de som skriver att katterna har silver i stamtavlan. Finns det ngn speciell anledning att det står så? Om det ändå inte kan ge det menar jag.
Det finns en minimal risk att en maskad katt kan vara silver och det inte syns. Sen används den i avel och plötsligt dyker det upp massa silverkatter. Det är därför det inte rekomdederas att para maskat med silver.
Attacks här på forumet fick den lilla överraskningen i sin senaste kull. Där det dök upp en liten smoke. 
Men på en Oriental är det ganska lätt att se om de är silver eller ej. 
/Elisa
Man kan ha svårt att se att katten är låggradigt silver ibland. Extra svårt är det om den dessutom är tex är diluterad, dvs blå, lila eller creme. Då kan silverkatter felreggas och användas i avel med maskade katter, därför brukar de siakatterier som har silver bakom sina avelsdjur vara öppna med det för att ingen ska bli besviken. Silver+maskat är ju ingen godkänd färg inom FIFe.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Jag hade Skatan på färgbedömning då hon var ungkatt och rejält stickelhårig (nästan som svart med vita tickade strån).
Trots detta säger två domare att hon är svart! 
Både Skatan och Elliot är låggradigt silver. Ellie däremot syns det tydligare att hon är smoke. Både på den extremjuka pälsen och att hennes hobby är att resa all päls på kroppen då hon blir klappad. 
Nedan… Skatan som "tickad" bebis…
/Elisa
Förlåt att jag kapar tråden lite, men har en silverfråga jag med :) Om honan är silver och paras med en icke silver, får ungarna rx stamtavla eller LO stamtavla? Avelsgodkännas vid vidare avel?
#7Det beror på om avkomman är maskad. Om en av föräldrarna till en siames är silver så får siamesen kontrollstamtavla i SVERAK. Den icke gk färgen är maskat+silver.
Silver är ju helt ok på en orientaler.
Så man gör egentligen bäst i att inte använda katt med silver i stamtavlan alls på en maskad katt? Kan man testa för silver?
Nej. Det finns tyvärr inget DNA test för silver.
/Elisa
#9 nej, så kategorisk kan man inte vara, man får ta många aspekter i beräkningen, varav risken för silver+maskat är en.
Risken avtar ju vid varje generation, dessutom kan man titta på släktingar till katten, har en katt fått många avkommor som inte är silver är det tämligen säkert att den inte bär på anlaget.
Jeg har en sølv siameser. Som Kalindas skriver,så fant man ut det når hun fødte en smoke kattunge. Jeg ville ikke være foruten bebisene,og jeg finner det faktisk morsomt at hun er sølv 
De aller fleste orientalere ser man jo tidsnok om er med eller uten sølv,men på mange siamesere kan man ikke se det. Noen har masse sølv,og ser nesten litt "skabbete" ut i ansiktet,så har man min Maiden som man altså ikke ser det på. (Ikke mamman hennes heller,og mormor er tabby masket og sølv,dem er det enda mer vanskelig å se det på)
Sølv siamesere bli kan fint brukes i avl,men kun med mål om å lage sølvorientalere og da tror jeg man må søke om å få bruke dem i avl.
Maidens lille sølvtroll skal i avl, kun parres med sølv.
Sølv er bare en farge,og for gudskyld ingen sykdom
Sølv er veldig vakkert,særlig på orientalere med mønster 
Her er min lille engel, Whisper, som var sjokoladesølvspottet :
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
edit. missade att jag fått en massa svar där min fråga var besvarad.
Första frågan. Vad är det för färg på katten som har silver bak i stamtavlan?
Risken att katten du ska para med skulle bära på dolt silver är minimalt. Är det en mönstrad katt, kan du inte undvika att se om det är silver. Är det en solidfärgad så är det bara att kolla om katten har vit bottenfärg. Har den inget av detta, så är den inte silver.
/Elisa