Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1603 ggr
GunillaSverkersson
0

Pra inte dålda fel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pratade med Agria igår . Och fick svar på om jag sålt kattunge som utvecklar PRA (blir blind har dubbelanlag)så gäller inte dålda fel. Sjukdommen måste finnas när kattungen flyttar.  I detta fall kommer sjukdommen vid 1,5-6 år . Samt att dålda fel täcker bara veterinärvåds kostnader. Och vid PRA blir det troligtvis inga.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
0

Bra att veta. Glad

Frågade du hur det fungerar för ägaren om den väljer att avliva sin blinda katt. Får de ersättning då?

/Elisa

GunillaSverkersson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Går inte det på kattens egen försäkring  och om jag fattat rätt så måste väl veterinären rekomender avlivning för att man ska få ut på försäkringen

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
0

Det borde vara så. Men om veterinären inte anser att det är någon fara att katten är blind, så får de ju inget veterinärintyg.

/Elisa

MissMaven
0

#1 Tror du att någon skulle avliva katten bara för att den blev blind?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
0

#1 Nej varför skulle man få ut någon ersättning för att man väljer att avliva katten? Det är ju inte något som är veterinärmedicinskt motiverat att göra, det påverkar inte kattens hälsa.

kalindas
0

#4 & 5

Det är bara en fundering…Obestämd

Men som svar på frågan om jag skulle välja att avliva en blind katt. Så är svaret JA om jag märker att katten har problem av det.
Däremot hade jag inte brytt mej om ersättningen utan tänkt på katten. Som om jag fått ut pengar på livförsäkringen eller ej i ett sådant läge hade kvittat.

Men det hade varit intressant hur försäkringbolaget tänker.

/Elisa

SE*Wishetens
0

Rätt intressant att Agria säger att det inte är ett dolt fel pga att sjukdomen utvecklas vid 1,5 - 6 års ålder, när katten faktiskt föds med dubbla anlag. Dock förstår jag att de inte betalar ut ersättning, just eftersom det inte är ett dolt fel som behöver/kan behandlas.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

MalinL
0

#7 Fast dolda fel försäkringen gäller bara för fel som bevisligen funnits vid leverans, men som ännu inte upptäckts. Dessutom så finns det ju inget att ersätta för eftersom sjukdomen inte är behandlingsbar eller kräver några medicinska åtgärder, precis som du själv skriver. Dolda fel försäkringen gäller dessutom bara tills katten är 3 år och 3 månader, och det är ju inte säkert att blindheten kommit innan dess.