Gräs-inferno!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
(eller… den korrekta rubriken borde nog vara "Bajs-inferno", men det låter kanske inte så trevligt
)
Jag har ett dilemma - som involverar gräs > katter > bajs!
Sen två veckor tillbaka är vi i sommarhuset i Skåne. Katterna har en ca 25-26 kvm stor rastgård/pergola som de älskar att vistas i. Rastgårdens markbeläggning består till 80 % av gräsmatta och övrigt av stenbeläggning och planteringar. Varje morgon när jag släpper ut katterna i rastgården så rusar de ut som ett gäng glada getter och ställer sig att beta i gräset, nam nam nam! 
Två av katterna käkar som galningar -och bajsar/kräker därefter! De andra två är mer som Tjuren Ferdinand och ligger och solar och snusar på blommorna.
Nu till mitt dilemma: Det blir väldans mycket gräs som spys upp och orsakar svajjiga magar, och i går var det bajs-inferno de lux här… hujeda mig! När jag kom in efter att ha jobbat i trädgården ett par timmar så knockades jag av en helt hemul bajsodör och såg att Seelia hade gjort en shit-n-slide över halva huset. Det var bajs och gräs på golvet, mattor och hela Seelias svans (det gick inte att undgå att se vem den skyldiga var!). Fram med såpa och skurborste! För att vädra ut odören så öppnade jag fönstren och även dörren ut till rastgården - och Seelia skuttar glatt ut och börjar käka gräs igen! (Snacka om guldfiskminne…!)
Hela kvällen spenderades åt att skura och fejja - såväl golv och mattor som Seelias rumpa och svans. Mycket genant tyckte Seelia, men uppenbarligen inte något som satte sig i minnet för i morse så var det käka gräs som gällde igen när katterna gick ut i rastgården!
Jag börjar bli lite matt av ständig städning och hönsmatte som jag är så oroar jag mig främst för katternas magar. Lillegutt har dessutom tagit gräsätandet till en ny nivå för han har även börjat käka klöverblommor och rosenblad 
Något måste göras! Jag trodde att det här gräs-ätandet skulle avta vartefter, typ som "nyhetens behag", men efter två veckor så kan jag konstatera att så är inte fallet. Tanken är att lägga marktegel/liknande i rastgården/pergolan på sikt, och i och med gårdagens bajsinferno så blev det ännu mer aktuellt.
Så i väntan på att rastgården blir stensatt så försöker jag övervaka katterna extra noga (oh så impopulär man är! Mjaouu! Du stör oss i maten matte!) och klura på sätt att få dem att låta bli allt detta betande (och gräs-kräkande. Och gräs-bajsande).
Ni som har rastgårdar med gräs i: äter era katter också massor med gräs hela tiden? (eller är det bara mina katter som gör det!?)
Jag kan inte komma på något "ofarligt" medel som man kan spraya/spruta på gräset för att få katterna att låta bli det, någon som har något tips? Citronsaft?!
Jag har ampelliljor utplacerade här och där men det är gräs och bara gräs som verkar vara no 1 här…
Våre katter spiser også gress, men de "bare" kaster opp. De har også spist på alt vi har hatt av blomster innendørs, til og med kaktuser! Nå slipper vi jo å dusje dem og vaske hele huset pga avføring, for det har ikke vært noe problem. Vi må selvfølgelig vaske der de har kastet opp, men det er en bagatell i forhold til det du har. Jeg aner ikke hva som kan få dem til å slutte å spise gress, håper du finner en løsning på problemet!
Haha. Unnskyld at jeg ler men utrykket shit-n-slide var jo helt fantastisk.Jeg så det hele for meg.
Her har vi hatt kattegress i det siste og de fleste her har vært ville etter det og med spy hver gang såklart. Så jeg lot det stakkars kattegresset tørke inn til en smertefull død 
Men hva om du kjøper in en 2-3 forskjellige kattemynte planter ? Kanskje det kan ta fokuset vekk fra gresset.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Ursäkta mig…shit-n-slide!!! Ha ha ha ha ha!!! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 1: Kaktusar!! Det var värst!
I fjol var det mest enstaka kräkningar av gräsätandet här men i år verkar gräset vara helt oemotståndligt gott? Seelia har en riktig plåtmage i normala fall och är aldrig dålig i magen men gräsdieten blev nog lite för mycket även för henne.
# 2 # 3: Jag hörde detta uttrycket för en tid sedan men då i ett hund-sammanhang, men det passade in på pricken för att beskriva Seelias framfart igår 
Idag har Seelia & Lillegutt (de gräsätande getterna!) blivit noggrannt passade i rastgården och Seelia har varit väldans sur över att inte få beta ifred.