Tilvenning av nye kattunger
Hei!!! Vi får 2 orientalske kattunger om 3 dager. Har en Britisk Korthårs katt på 11,5 år fra før, som var vant til å dele tilværelsen med en siameser frem til han døde for snart 3 mnd siden. Er litt spent på hvordan gammelkatten vil ta imot nykommerne og lurer på om noen kan gi meg noen gode tips om hvordan vi skal gå frem. Dette har jeg tenkt til å gjøre først: kattungene får et eget rom med seng, klatretre,do og mat,som de vennes til først. Blir vant til dette rommet,før vi åpner døren til deler av huset( har stort hus). Men hvordan møte Trygve(brittekatten) og etter hvor lang tid?. Tips og råd mottas med takk!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jeg tror det går fint å la dem få nesten hele huset med det samme. Jeg har kun en kattedo i kjøkkenet nå,og mine på 12 uker har hatt hele huset i mange uker. Men det ser du an når dem kommer hjem.
Dem trenger nok ikke mange dagene ihvertfall,men kjekt for dem å lære hvor doen er. Er huset kjempestort,så kanksje det er smart å sette en eller to doer til andre steder i starten.
Siden dem er 2 busonger,så tror jeg ikke det er noe problem i forhold til Trygve. Enten kan han bli litt smågrinete,eller så bryr han seg ikke om dem. Dem har jo masse lek og morro med hverandre,så dem sliter nok ikke ut gamlefar :-)
Jeg har latt nye katter møte de andre ganske fort,og man ser jo på kattene om dem trenger litt pusterom fra hverandre,eller om det går fint. Kattunger glir veldig fort inn med andre voksne katter ihvertfall.
Hvis Trygve føler seg litt "truet" av nykomlingene,så lek masse med dem sammen,dersom det går, og også gi dem god mat samtidig,men på hver sin skål. Masse slike positive opplevelser,så går det nok ikke mange dagene,før han har godtatt dem. Men hvem vet,kan hende dem går fint overens også fra første stund. Husk ihvertfall å gi Trygve masse oppmerksomhet, de andre sjarmtrollene lider ikke av det,for dem krever og sjarmerer dere rundt lillefingrene likevel,frekke som kat IV bebiser er
Jeg er jo da spent på om det er dere som skal ha mine "barnebarn",så du må legge ut bilder her når dem er kommet hjem.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Tusen takk for flotte råd til oss!!! Har senket skuldrene litt nå og har tro på at det vil ordne seg. Og tror nok det kan stemme at det er dine "barnebarn" ja- mormor er Hagia Egregius som du eier tror jeg. De ser kjempefine ut begge to: en OSH n24 gutt og ei SIA n21 jente- gleder oss masse til å få dem. Og skal prøve oss på utstilling også etterhvert. Skal legge ut bilder når de er kommet vel i hus!
Ska bli spännade att se bilder på dem!
Lycka till!
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se
Så kos :-) Jeg har oppdrettet mamman demmes jeg 
Et annet tips er at en av de små bør kastreres ganske kjapt,så du ikke plutselig er uheldig får et søskenkull. Dem kan være tidlig ute med å bli kjønnsmodne.
Kjempespennende at dere vil gå på utstillinger. Orientalergutten har verdens skjønneste ansikt
,men jeg er jo veldig svak for spottepuser generelt.
Glemte å svare angående hvor lang tid. Der finnes ingen fasitsvar på dette,alt avhenger av Trygve,hva han mener om å få 2 småsøsken. 1 uke er ofte minmums tid men også 1 mnd er også normalt. Det pleier ofte ta lenger tid når voksne skal bo med nye voksne,men slett ikke alltid. Mye går på kattenes kjemi med hverandre. Litt fres og murr er helt vanlig,og så lenge ingen ser ut til å starte skikkelig slosskamp,så må kattene bare finne ut av det selv.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Takk for svar begge to!!! Jo, har tenkt på dette med søsken og av motsatt kjønn. Veterinæren anbefalte bruk av p-piller og å ikke kastrere for tidlig, men hva vet jeg…Har kun hatt hannkatter tidligere og da har jo ikke det vært et problem. Får være på vakt i forhold til løpetid og ta det opp med veterinæren igjen raskt . Vet ikke om det er noe problem i forhold til å stille ut og kastrere tidlig?
Det eneste problemet med tidlig Kastrering og utstilling er at det må gå minst 14 dager fra inngrepet og til katten blir stilt ut. Jeg synes det er merkelig at en veterinær anbefaler p-piller til katten i stedet for å kastrere, det er veldig gammeldags framgangsmåte. Har du mulighet til å få det gjort hos en annen veterinær? Det er nemlig ikke alltid så enkelt å oppdage løpetiden før hannkatten gjør det, og da kan det være for seint. Norge og Sverige har endel veldig konservative veterinærer dessverre og det er gjerne veterinærer som ikke har spesialisert seg, men som er en almennveterinær. De har lite kunnskap om katter og stort sett ingen kunnskap om de orientalske katterasene som er litt annerledes enn en del andre raser. Disse kattene kan begynne å løpe når de er 4 mndr gamle, og i verden utenfor Norge/Sverige er det helt vanlig med tidligkastrering - f.eks Danmark og USA