Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1571 ggr
Liljekatten
2011-06-18 23:14
0

Ormbiten?

När min dotter kom hem i torsdags såg hon att hennes siameshona Stella var helt uppsvullen i hela ansiktet. Hon såg mer ut som en perser än en siames. Förvånad Ordentligt svullen över pannan, ögonen och hon hade även fått en riktig dubbelhaka. Svullnaden gick ner efter några timmar och hon fick tack och lov inga andningsbesvär alls. Vi trodde att hon blivit bi- eller getingstungen. Idag var jag och hälsade på och då visade min dotter att Stella har två sår på huvudet. Uppe på pannan har hon två små ömmande sår med ca 1 centimeters mellanrum. Kan hon blivit biten av en huggorm? Borde inte svullnaden suttit i längre än några timmar då? Borde hon inte varit sämre? Någon här som har erfarenhet av ormbett på katt?

Nu mår hon bra och hon har ätit hela tiden.

kalindas
2011-06-19 00:11
0

Läste någonstans att en vuxen huggorm kan portionera ut giftet, så att vissa gånger de biter så har de inte så mycket gift i bettet.
Kanske vara den en vuxen orm som Stella ville "smaka" på?

/Elisa

origirl
2011-06-19 00:32
0

Djurläkarna säger att katter tåler huggorm bit mycke bättre enn människor. Glad

Liljekatten
2011-06-19 13:33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Kanske är det så. Eller om en orm nyligen huggt ett byte kanske den inte har lika mycket gift kvar?

#2 Tack och lov för det! Vi har ju för det mesta vett att hålla oss undan dem, men det har ju inte katter precis.

namsooks
2011-06-19 13:55
0

En katt från min uppfödning blev biten av en huggorm sist sommar. De åkte in akut och hon har haft tydliga besvär efter det. Men hon blev också regällt påverkad snabbt efter bettet.

Riktigt obehagligt!

Vill du ha mer detaljer kan jag vidarebefodra dej till ägaren.

Hoppas det fortfarande verkar bra.

Liljekatten
2011-06-19 19:05
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Tack, men nu mår Stella bra. Glad

[lisme]
2011-06-19 19:31
0

Huff så fryktelig! Godt at hun er frisk og rask. Jeg er sjeleglad for at jeg bor så langt nord at det ikke er sånne ekle dyr her, jeg har fobi mot krypdyr

Siameshona
2011-06-19 21:31
0

Usch! va otäckt!! Men skönt att Stella piggat på sig!!