Markering innendørs
Hei! Jeg lurte på om hannkatter skvetter innendørs dersom det ikke er andre katter i hjemmet? Jeg tenker på å få meg en hannkatt og lurer på om det er mulig og holde han fertil. Eller kommer hannkatter til å markere uansett når dem blir kjønnsmodne?
Katter er individuelle - noen markerer så fort de blir kjønnsmodne, andre markerer ikke. Men sannsynligheten for at han ikke vil starte med en gang han blir kjønnsmoden er selvfølgelig større når han er alenekatt. Nå trives ikke de orientalske kattene å leve som alenekatt, med noen få unntak så det vil jeg ikke anbefale. Ofte starter ikke markeringen før de har parret en gang eller to, og noen kan markere litt, andre markerer mye etter parring. Det kan være bare en periode de markerer eller de kan ta helt løs og spraye det de klarer. Jg vet om noen få hannkatter som ikke har markert mer enn bare litt, blant annet en hannkatt i Sverige som var 5 år før han ble kastrert. Han markerte en gang på gardinene når hunnkattene i huset hadde løpetid. Så det er umulig å forutse hva som vil skje i forhold til din eventuelle hannkatt.
Takk for svar. Men fins det noe en kan gjøre for å unngå markring eller er det bare Kastrering som hjelper?
Jeg vet ikke om noe som kan hindre markering bortsett fra å bruke tispetruse med innlegg, en gammel sokk med innlegg eller bleie. Da kommer markeringen i bleia/innlegget og ikke noen andre steder. Det er heller ikke alltid at Kastrering hjelper på markering, noen kastrater fortsetter å markere etter Kastrering.
Vi har hatt flere hannkatter det meste av tiden vi har holdt på med oppdrett, og vi ser ikke på markeringen som et problem. Det er naturlig adferd for gutta, og også jentene kan markere f.eks under løpetid. Men så har vi også da lagt til rette for at kattene skal ha et godt liv sammen med oss. For oss vil det si at vi ikke har noen blomster lenger, heller ikke kaktus for de spiser på dem også
Vi har forsøkt å bruke bleier på hannkattene, sokk med innlegg og tispetruse med innlegg. Vi avsluttet forsøkene ganske kjapt for det var lite hyggelig å skulle skifte på en hannkatt som hadde fylt bleia/innlegget med avføring……. Syntes det var uverdig for katten og har ikke prøvd på noen av de andre etter det. Grunnen til at vi synes det ikke er noe problem at kattene markerer er at vi takket være en brann hjemme her fant et middel som fjerner all lukt av markering. Det største problemet med flere hannkatter samtidig er at når de er kjønnsmodne skal de selvfølgelig få vekk "inntrengerne" på området sitt. Dermed kan det bli nødvendig å skille dem for at de ikke skal skade hverandre.
Så for å sikre seg mest mulig mot markering så er det beste å skaffe seg en hokatt som en steriliserer? eller tar jeg feil?
#3 Å ha katt blir som å ha små barn nesten. En må fjerne alt som er farlig. Ta bort farlige og giftige planter, sikre vindu og dører osv..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Angående bleie bruk,så finnes der også mange som har god erfaring med dette. Ikke alle gjør både nr 1 og nr 2 i bleien. Enkelte lager også bukser hvor dem kan gjøre nr 2 i do,mens tisset kommer i bleien.
Hvis du ikke skal drive oppdrett,så hadde jeg kastrert uansett kjønn
Ikke bare pga mulig markering,men hunnkatter kan også få slemme livmorsbetennelser som kan bli kostbare og behandle,og noen ganger kan det også stå om å redde livet på dem. Jeg har mistet 2 hunnkatter pga livmorsbetennelse. En åpen og en lukket.
Jeg hadde ikke vært redd for å skaffe meg en hannkatt, i tilfelle den skulle markere senere i livet. Det kan hunnkatter også finne på,selv om dem er kastrerte (uansett rase) Da er det ofte protest markering. Kastrer kattene bare tidlig nok,før dem blir fertile. Denne rasen er jo også kjent som tidlig fertile. En av mine tidligere avlshanner lagde bebiser fra han var 6 mnd gammel :-)
Jeg vet ikke om du har katt fra før,men skal du ha en kat IV,så skaff 2. Dem trives aller best i sitt eget selskap.
En hunnkattunge jeg solgte for en god del år siden flyttet som alenekatt.Vi hadde avtale om at eier skulle skaffe en til katt veldig raskt. Men det gjorde eier ikke. Kattungen fra meg begynte å tisse i dynene,gang på gang. Etter flere råd som eier vendte det døve øret mot,så flyttet katten hjem igjen. Katten kom hjem,og var overlykkelig for å se de andre kattene. Hun tisset altså i dynene fordi hun savnet kattekompiser. Ikke en gang tisset hun andre steder enn i do. Så da kunne hun trygt omplasseres. I dag bor hun hos mamma til en venninne av meg,sammen med en siameser kompis og er 7.5 år blitt 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Får hokatter livmorsbetennelse pga p-piller eller fordi dei går uten p-piller og får løpetider uten å bli parret?
De kan få det av båda orsakerna. Risken är även större för juvertumörer om katten går okastrerad eller med p-piller.
/Elisa
Hvis du skal ha en katt som kosekatt, er det ingen grunn til å holde den fertil. Skal du ha en kosekatt som du ønsker skal ha noen få kull bør du regne med at du vil oppleve at den markerer