Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3033 ggr
Khiraz
0

jag bara MÅSTE fråga.

hej.

jag fullkomligt ÄLSKAR siamesens utseende,MEN jag blir rädd när de säger att de skriker mycket. jag vil inte ha en katt som skriker hela tiden.

så hjälp mig här nu och övertyga mig om att de inte skiker mycket,eller?

jag undrar på ett ärligt sätt! jag vill veta.

kalindas
0

Vet inte om de pratar speciellt mer än andra katter. De har bara lite högre röst och svarar på tilltal..Flört

En perser eller huskatt kan gå och småprata för sig själv hela dagen.
Medan en siames ropar om den känner sig ensam, svarar när du ropar och om den är upprörd.
Bor man i lägenhet så bör man nog fundera om man ska ha löpande honor eller fertila hanar hemma. För de låter! Flört

Men ett par Siameser att diskutera dagliga händelser med och får svar, är väl inte helt fel..Glad

/Elisa

Millimina
0

Håller med Kalindas. Löpande honor i lägenhet är inte alla gånger kul… Grannarna kan tro att man har kolikbarn. Flört 

Men annars tycker jag inte att de är så högljuda. Min husis pratar lika mycket som resten av gänget. De svarar på tilltal som sagt och tjoar om de vaknar o är ensamma.

Men det är HELT underbara katter!!! Vill INTE vara utan dem!

Khiraz
0

ja,jag har en huskatt här hemma som svarar på tal och pratar när han är hungrig,bajsnödig,vill gå ut osv.

så det har jag inget imot,men jag vill inte ha en katt som skriker hela tiden och är rastlös (om du förstår vad jag menar)

typ som en okastrerad hane (fast katten är kastrerad)

kalindas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ecco var den katt som jag ägt som pratade mest och högst!
Här är en film på Ecco 12år ( och Holly (siames) 14år

Ignorera bebispratet av matte..Skäms

/Elisa

Khiraz
0

#4 haha,ja det va ju jättesvårt att IGNORERA din röst*not* hehe…

vilken "grov" stämma de har..iallfall holly…

Corydoras
0

Alla siameser är inte lika.
De två som jag har hemma pratar mycket, gärna och högt! Men alla gör det inte. Jag har flera vänner vars siameser/orientaler är betydligt mildare i rösten, vissa säger inte mer än ett litet försiktigt "Määäh…" (Om de inte är fertila och söker partner vill säga!)

Det kan ju vara svårt att veta hur en högljudd och pratig en kattunge blir som vuxen, men väljer du en lite äldre katt så kan den förra ägaren berätta om kattens röstkapaciteter…

Jag tror inte du behöver vara rädd för att skaffa siames, andra aktiva raser som bengal, rex, abessinier, burma m.fl kan vara minst lika högljudda!

Millimina
0

#3 De skriker INTE hela tiden! Om de är rastlösa måste du stimulera dem och det är därför som en kat IV aldrig ska vara ensam katt. Den ska leva med andra katter som de kan få utlopp för sin energi samt någon att sova hög med. De leker bra tillsammans o de ÄLSKAR att klättra och hoppa i klösträdet.

Nu kan jag ioförsig bara se hur mina älsklingar är. Jag har två balineser, en oriental och en siames förutom husisen och när de sätter fart o leker är det bäst att ducka! Det som är så underbart med dessa katter är att du är aldrig ensam, de är väldigt sociala. De vill vara med och kolla vad du gör och kommer alltid och möter, vara med i diskutionen och de svarar verkligen på tilltal.

Khiraz
0

#6 okey,låter ju betryggande.

Corydoras
0

#4 Det blev mycket livat här hemma när jag spelade upp videon! Milo springer nu runt och letar efter Ecco…ropar och ropar… men får inget svar…
Tungan ute

Siameshona
0

Det är härligt när de svara på tilltal. De berättar mkt vad de gjort under dagen:) Tycker det är mysigt med lite kattsnack!

Och de pratar absolut inte hela tiden! Bara när de vill ngt. Så klart du ska köpa 2!

Corydoras
0

Nä, hela tiden ropar de ju inte! Då skulle nog ingen av oss stå ut särskilt länge. Ofta är de glada och nöjda och då är de helt tysta. Som just nu, t.ex. sitter de båda i fönstret och solar å är så mysiga så! *puss på dem*
Kyss

Milo var mycket jobbig som fertil hane, men det var jag som valde att ha honom fertil ett tag. Katter som man bara vill ha som mysigt sällskap mår bäst av att kastreras.

Här är en film från när han var som allra värst! Superstressad, rastlös och med ordentligt krossat hjärta när hans mest älskade flickvän Evita åkt hem efter de haft en erotisk helg tillsammans. Bli inte förskräckt! Han kastrerades strax efteråt och är nu en underbart harmonisk kisse som inte skriker så här mera.

Jaha…hur sätter man in ett videoklipp nu då? Jag trodde man gjorde samma som när man sätter in bilder…
Obestämd

Khiraz
0

#11 filmen?

kalindas
0

Är det en youtubefilm så lägger du in länken i VIDEO URL

/Elisa

kalindas
0

Fick stänga ner filem med Milo. Det blev bråk och morrande i flocken här…Flört

/Elisa

carinbrack
0

Dexter pratar högljutt och i början tyckte jag att det var lite jobbigt (typ första dagen), men rastlös är han inte, bara pratglad. Och nu älskar jag det.

Lejdet
0

Min avelshanne är vidrigt högljudd men det beror ju på att han är ständigt parningssugen. Honorna låter bara när de löper eller är vrålhungriga(Iris tycker iofs att hon är det jämt), annars är de ganska tysta.

Min kastrat är väldigt tyst förutom när han bråkar med någon främmande katt ute.

Men alla mina katter svarar när man pratar med dem, men inte högljutt utan bara sällskapligt liksom.

Lejdet
0

http://www.snabbstart.com/film/15f92588cc

Har ni på tal om ämnet sett den här?? Läs texten, den är underbar tycker jag Skrattande

[lisme]
0

Hvor mye og hvor høyt orientalske katter snakker varierer fra katt til katt. Og ikke alle hunner brøler når de har løpetid, noen bare småsnakker Flört Vi har ei frøken med løpetid her nå, og hun har verdens tristeste og søteste stemme Kyss Volumet er veldig lavt så når hun er nede på rommet der vi har alle kattetoalettene, hører vi henne nesten ikke i det hele tatt. Noen hannkatter roper høyt, men ingen av de vi har hatt (og har) roper hele tiden. Det skjer kanskje etpar ganger i døgnet. Jeg synes det er fullstendig overdrevet når folk sier at de orientalske kattene lager så mye lyd.

kalindas
0

Denna katt är underbar!

/Elisa

ramithi
0

Helt enig med deg Lisme. Jeg har noen balier her og dem prater ikke mye. Men vi har en huskatt som er 1/2 balinser og hun prater verre enn balineserene. Ellers så synes jeg bare det er koslig når dem går å små prater.

[lisme]
0

Synes også det er koselig og sjarmerende med katter som man kan prate med og få svar fra. Lille Muffin småsnakker med seg selv når han leker, men det er bare skjønne korte lyder med et lavt volum. Så søtt å høre på! Nesten som en kattemamma som snakker med ungene sine.

Ninja
0

Min tjej låter bara högt när det vankas mat. Annars är hon inte så högljudd när man pratar med henne, gurglar mest som svar.

shine & liten
0

Om man ska jämföra huskatt & siames/oriental

& INTE vill ha en skrikig katt tycker jag inte man skaffar denna ras. Jag har en oriantal & en siames, de låter mycket & är högljuda men det är deras charm som jag gillar :)

"Ovan video: Här är en film från när han var som allra värst! Superstressad, rastlös och med ordentligt krossat hjärta när hans mest älskade flickvän Evita åkt hem efter de haft en erotisk helg tillsammans. Bli inte förskräckt! Han kastrerades strax efteråt och är nu en underbart harmonisk kisse som inte skriker så här mera."

… min oriantalkille låter som denna ovan, fast han är kastrerad!

^_^

Myzakatt
0

Ni skulle höra kontrasten här mot min maine coon hane som kvittrar. Jag skulle heller inte klara mig utan Kategori 4 ljudet : )

jillan
0

Jag hörde också en del säga "å, nej inte siames. de skriker så". Så tyckte även jag när jag var liten. Sa "aldrig en siames!" Men när det var dax att skaffa katt, så var det egentligen inte fråga om någon  annan ras. Vet inte varför. Tyckte väl som du att utseendet var tilltalande. Men jag var väldigt rädd att dom skulle skrika för mycket.
När jag träffade mina katters uppfödares katter för ett år sedan (första gången jag träffade  en siames), så bestämde jag mig direkt. Det är siames jag ska ha!! 
Visst de pratar mycket, men oftast är det mest när man pratar med dom.
Min mamma har devon rex. När jag varit hos henne märker jag vad tyst det var hos henneGlad Är ju van vid mina som pratar. De pratar ju inte hela tiden utan det är ju mest som sagt när man pratar med dom.
Det är inte alls som en del säger att de skriker. Långt ifrån! Nu finns det väl siameser som är både tystare & pratigare än mina. Kan ju bara säga hur mina är.

Badade min ena siames.. eller hon är oriental, så då SKREK hon. Har aldrig hört någon katt låta såSkrattande Trodde grannarna skulle ringa på. Nu vet jag hur en siames KAN låta.

flis
0

Jag lyssnar hellre på min oriental än på mina rexar. Rexarna småpiper på ett gnälligt sätt men orientalen bräker högt som ett får. Det låter som hon säger näääj hela tiden. Tycker det är lite kul att hon snackar tillbaka.