Siames iFokus

Siames

Etikettutställning
Läst 700 ggr
kalindas
0

Det där med BIS & BIS

Som medlem i IDP var jag länge säker på att BIS inom SVERAK fungerade på samma sätt som hos oss i IDP.
Det vill säga att om en katt vinner BIS så har den vunnit över ALLA katter på hela uställningen.
Tyckte dock det var konstigt att var och varannan katt i SVERAK hade vunnit detta superfina pris.
Döm av min förvåning när BIS i SVERAK var samma som våra så kallade "Domarens bästa" titlar.
Detta kunde ju t.ex. innebära att en ensam katt inom t.ex. Kategori 4 kan bli BIS så länge domaren tycker katten är snygg. Vet att vissa SVERAK utställningar har "Best of The Best" och det gör ju saken lite mer intressant för de som tävlar.
Kan inte riktigt förstå varför denna titel så sällan används. Men fortfarande är den titeln inom kategorierna.
För de som inte vet hur BIS i IDP fungerar så har vi bara 3 kategorier, långhår, semilånhår och korthår. Domarna väljer sina bästa katter ur varje Kategori. Detta innebär att en c-rex kan tävla mot en SIA om t.ex. "bästa ungdjur 3-6 mån (korthår).
Efter det tävlar alla de nominerade korthåren mot varandra och det tas ut en "Bästa korthår totalt". Denna katt tävlar sedan mot de två "Bästa totalt" katterna från de övriga kategorierna. Vinnaren där blir BIS och vinner då HELA utställningen.
Så ni måste nästan hålla med om att IDPs BIS är snäppet bättre än SVERAK BIS:et…Skrattande

Gärna komentarer på mitt något förvirrade inlägg…Skrattande

/Elisa

Celia
0

Jag vet inte varför det ändrades inom SVERAK. Förr blev en katt domarens bästa för att sen tävla vidare inom kategorin. Vann katten så blev den 'Bästa S/O-ungdjur' t ex - därefter gick den vidare för att tävla mot alla vinnande ungdjur ifrån de andra 3 kategorierna. Den som blev BIS där, gick vidare och tävlade med de andra som blivit BIS (vuxna, kastrater och juniorer) Den som vann där blev BIS-totalt.

Nu är det NOM vidare till BIS-panelen direkt, vi har inte ens bäst i motsatt kön kvar…

Så visst är ert system mycket bättre. Det blir dessutom mycket mer spännande och det känns verkligen som om att katten har vunnit när den gör det :)

Caelitus
0

Jeg synes det er kjempetrist. Merker det særlig godt vi som stiller på utstillinger hvor det er lite kat 4 katter. Før hadde du i det minste en hannkatt å konkurere mot. BIS blir ikke det helt store når du får den fordi du er alene om den……

Mye morsommere å konkurere med hund. Da har du BIR og BIM (best i rasen og best i motsatt kjønn), så videre til BIG (best i gruppen) og tilslutt BIS som er en stor ting å få oppleve.

Tenk om vi kunne gjort noe av det samme på katt? - Beste Siameser - Best i kat 4 - Best in Show -

Micare
0

Jag tycker de amerikanska ringutställningarna (inom cfa) verkar vara spännande. Då kan katten bedömmas av flera olika dommare i olika ringar under dagen och man kan få höra olika åsikter om katten, vilket ger mer balans åt bedömningarna. Olika dommare kan tycka så olika om en och samma katt. Det verkar hända mer under dessa utställningar då katten kan ta flera cert under dagen. Det kan bli så låååånga dagar på SVERAK utställningar, särskilt om den egna katten inte går till panel. 

Hälsningar Ninni.

Celia
0

#3 - är det inte GRK som kör en utställning med detta system årligen? Eller har de kanske slutat med det nu… Det är så länge sedan jag ställde ut, så det har väl kommit en massa nya regler som jag får läsa på innan jag anmäler i framtiden.

Micare
0

#4 Ja, GRK kör en variant på ringutställning. Men det är inte riktigt som cfa:s variant då man kan ta flera cert hos olika dommare. Jag ställde på GRK för 3 år sedan och  om jag förstod det hela rätt så rangordnade domarna katterna de själva hade dömt och utöver detta nominerades katter till panel.

Hälsningar Ninni.

kalindas
0

Kan inte ni på Sverak ta upp i FiFe om att få ändrade regler eller är det omöjligt att få igenom?

Inom IDP har vi både BIR; BIV och BIG i den mån vi kan få fram tillräckligt med katter i de raserna/färgerna.
Det är väl nackdelen för oss, att de är för få som ställer ut Kategori 4 katter hos oss. Hade varit roligt med mer konkurrens.

Min Spidde fick BIS på Sverak innan han blev IDP. Då hade han 20-30 undjur attt tävla emot. Då var det lite mer tävling. Men så verkar det ju inte alltid vara om jag fattat rätt.

Det som blir lite bakvänt på IDP är att om en SIA blir BIR och "bästa hane". Så kan en annan SIA vinna "Bästa korthår totalt". Detta pga att den kanske vunnit "bästa hona" titeln och de övriga domarna tycker bättre om den katten.

/Elisa

Celia
0

#6 - jag tycker att det har lättats upp och lättats upp - därför tror jag att majoriteten vill ha det så här. Frågan skulle kanske ställts till någon som är aktiv i SVERAK och dessutom ställer ut mycket. Om vi har någon sådan person här inne så brukar de oftast bara 'flukta' och skriver aldrig eller sällan något (om det inte dyker upp någon som har katt från annan Kategori, då brukar det inte vara snack om tunghäfta…). Mycket underligt egentligen Fundersam

Vi får se om någon mer insatt nappar på ditt inlägg Glad

Malin1
0

kanske har Sverak ändrat för att det tar sådan otroligt lååång tid och att det oftast är fruktansvärt många katter på alla utställningar, knökfullt, särskilt om det är 2certs utst en helg….

Jag gillar Sveraks sätt och skulle inte få för mig att vilja byta till IDP. :))
Men det är min egen åsikt. :)

Celia
0

En fördel med det gamla systemet (en utställning under två dagar) var att man fick tid till att umgås på ett annat sätt med de andra utställarna. Det var också lite mer show i panelerna under söndagen. I Malmö hade man t ex ibland någon kändis som fick vara speaker under prisutdelningen. Sånt hinner man inte med idag, hela samhället är uppbyggt på stress :(

Helenaf76
0

Fast det är nog inte så roligt att behöva sitta där hela söndagen om man inte gått vidare. Och så många timmar man är där på lördagen så hinner man prata av sig ganska bra ;-)

Däremot tycker jag att det hade varit väldigt roligt om det alltid togs ut en BOB -Best of Best på varje utställning inom Sverak. Det blir väl lite som BIS i IDP om jag inte är helt ute och cyklarGlad