Inlägg från göteborgs katthjälp
Någon som läst detta inlägget? http://goteborgskatthjalp.blogspot.com/2011/06/var-asikt-om-kattuppfodning.html
Vad tycker ni om detta? Jag tycker att det tyder på mycket okunskap hos den som skrivit inlägget.

Förstår inte vad de får idén om att man avlivar kattungar för att de har "fel" "Även bland raskattuppfödarna finns det de som avlivar kullar med ungar, ibland för att de inte ”blir av med de”, ibland ”enbart” för att de inte uppfyller rasstandarden, dvs att de har fel färg, inte har tillräckligt mycket av det av raskattkretsen bestämda utseendemässiga krav."
Vet att man gör det hos hundar, men hos katter?! Tror det bara är taget ur luften och gör mig bara mer emot deras inlägg. Illa :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, jag har skrivit en inlägg i deras kommentarslista, men det är inte godkänt ännu.
Tycker att det är barockt att en sk "seriös" organisation som värnar om katter anser att katter är ett djurslag som inte ska födas upp seriöst. Dessutom verkar de inte fatta att det är mer än utseendet som skiljer olika raser åt. Jag har den ras jag har i första hand pga temperamentet och fanns inte alternativet att få en katt med sådant temperament så hade jag nog hellre haft ett annat djurslag.
Jag har ytterst svårt att förstå deras inställning… det de vill är alltså att utrota alla kattraser? Eftersom det finns huskatter som behöver hem? Ska man resonera så gällande alla djur förlorar vi ju en stor del av vår genetiska mångfald och artrikedom… något som de flesta som värnar om natur och miljö anser vara mycket viktigt.
Trist att ett katthem resonerar så… samtidigt har jag stött på tvivelaktiga katthem förr, som inte kastrerar katterna, säljer kattungar vid för tidig ålder etc - så det finns ju både bra och mindre bra katthem.
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Verkar ju helt stolligt detta! Det vore väl bättre att höja statusen på huskatter än försöka sänka statusen på raskatter.
#2 Ja, en pigg och vaken terrier, kanske? 
#4 Ja kanske det, fast kissarna skulle nog inte bli glada.
Eller så förbjuder vi seriös avel av alla husdjur eftersom de kanske "tar hem" ifrån hemlösa katter. 
Om ingen föder upp och värnar om de olika raserna, skulle det väl bara finnas EN katt kvar - huskatten. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Oj. Jeg synes det var helt forkastelig jeg.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Har sett tilsvarende den tiden jeg var på Nettby, og er fortsatt like imponert over hvor snevert det er mulig å tenke! Det som er helt sikkert er at om vi skulle hatt huskatt i stedet for orientalske katter, ville vi i beste fall hatt en. Og denne ville vi ha fått som kattunge, ville aldri tatt imot en omplasseringskatt.
Jag tycker de är helt ute och cyklar, men jag orkade inte kommentera, kändes sjukt ovärt att försöka ha en dialog. Kommenterade dock i min FB-logg för att informera min uppfödarvänner. Detta kan jag inte stödja.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Det var det mest korkade jag läst på länge….. Jag tappar hakan 
oj, det var snever tankegang. Kanskje alle mennesker skulle slutte å få barn også og heller utelukkende adoptere foreldreløse barn fra Afrika fra og med i dag.
För att inte tala om det långsiktiga arbetet mot en friskare katt.
Utan raskattsägare hade många ärftliga sjukdomar aldrig utforskats eller ens upptäcks.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Är det inte Gbgs katthem som fått så mycket kritik för att de avlivar skygga o svårplacerade katter på löpande band!? Eller blandar jag ihop det nu…?
Vad jag tycker är viktigt att poängtera till människor med dennna syn är att en katt med stamtavla alltid är vet.besiktigad, vaccinerad, chippad osv…Det är ju där det stora problemet ligger, att huskatter inte får samma grundomsorg, och dessutom då går okastrerade och lösa!
Nu har det varit en ganska livliv diskussion om detta på kattforumet: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=204077 tråden stängdes til sist efter att en användare som är emot avel gav sig på enskilda forummedlemmar.
Tydligen så förespråkar de även veganmat till katterna, samt anser att all djuravel ska stoppas. Det är ju klart att man får ha vilka åsikter man vill, men det är synd att när deras argument tryter så hittar de på saker som att raskattuppfödare avlivar "fula kattungar" osv.
Det finns även en diskussion om detta på hittekatter: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=204077
Personligen tycker jag att det är sorgligt att detta ska handla om principer och inte om att tillsammans jobba för katten som djurs bästa. Vi kattuppfödare bidrar på många sätt till att höja kattens status, anser jag, då vi upplyser om Kastrering, vaccinering m.m samt att folk förstår att katter faktiskt kostar pengar.
Här är länken till tråden på hittekatter, skrev fel länk förut. http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4df33fc488f47276ad002826-kattavel-vad-tycker-du#discussions-1
Kastrering av utekatter/huskatter skulle vert gratis! Jeg skulle gjerne bidratt å støtte det. Det hadde løst mye tror jeg. Det største problemet er nok de som lar kattene sine gå ute fritt og får flere kull i året fordi de ikke vil bruke penger på katten sin, inntil de begynner avlive kattungene, så stikker stakkars kattemor til skogs for å føde neste gang, og kattungene blir ville om de i det hele tatt overlever det er jo fryktelig trist.. Jeg fant en katt med ville kattunger i skogen en gang når jeg var liten, jeg greide ikke berge de for de var så ville, og de stakk og gjemte seg lenge før vi kom i nærheten, de voksne greide heller ikke få tak i de, det var så grusomt :.(
#16 Ja, jag tycker i alla fall det ska vara lag på att utegående katter måste vara kastrerade. Kanske svårt att se till att det efterlevs kan tyckas, men jag tror många drar sig för att bryta mot lagen om det finns en lag mot det, svart på vitt.
Tro många bönder skulle skita i lagen tyvärr. Samtidigt så kanske de skjuter de katterna de inte vill ha. Vilket ibland kan vara bättre, då många är förvildade.
Vet många som kastrerar sina hankatter, men honorna får piller eller inget alls. Då det är för dyrt att kastrera, anser de…
/Elisa
#18 men bara för att det finns folk som skulle skita i en lag så är det itne ett argument för att inte ha några lagar. T.ex som att avskaffa hastighetsbegränsningar eftersom många ändå skiter i dem.
Om det finns en lag så är det ett "statement" och många vill inte bryta mot lagar tror jag, de låter sina katter gå ute okastrerade pga okunskap, inte av illvilja, och många tror att det är det "normala" sättet att ha katter på.
Det finns redan lagar om hur många katter man får ha per kattlåda, hur långt ifrån lådan maten ska stå etc. Och med tanke på det, hur svårt skulle det vara att ha en lag om okastrerade lösgående katter?
Jag håller fullkomligt med dej att en sådan lag borde finnas.
Dvs. registrering och Kastrering av utegående katter.
Ville bara förklara vad bönderna anser, då jag tagit upp frågan med den del av dem.
/Elisa
Så här har jag skrivit som svar på Göteborgs Katthjälps inlägg. Om ni tycker det är bra går det fint att hänvisa. 
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Blev just anklagad för att vara en empatilös människa för att jag föder upp katter istället för att ta mig an hemlösa sådana på Hittekatter-sidan.
Inte konstigt att det inte går framåt att höja kattens status när man anklagar rasuppfödare för att vara empatilösa, istället för att koncentrera sig på vad man kan göra för att få "Svensson" att kastrera sina utegående katter.
men jag blev bara irriterad när jag läste det, orkar inte ens ge mig in på en sådan diskusion. Att katter får vegan mat kanske gör mig mest irriterad, snacka om att "förmänskliga" sina katter. Jag vill att mina katter ska få leva så naturligt jag har möjlighet att ge dem. Tänk om jag skulle börja ge mina hästar lite kött….
Enligt mig så är raskattavel och hittekatter inget som har något samband, eller några liknelser. Alltså inget som går att jämnföra. Jag förstår katthemmens situation då de är fruktansvärt maktlösa och frustrerade över alla dessa stackars katter de träffar varje dag, men att anklaga uppfödare är verkligen lågt!
#13 Du blandar nog ihop Göteborgs katthjälp med Djurens vänner Göteborg
http://gt.expressen.se/nyheter/1.528327/hittekatter-gasas-ihjal-av-djurens-vanner
#23 Håller med om allt du skriver.
Göteborgs katthjälp är på många sätt en seriös förening med en kompetent eldsjäl till ordförande MEN deras inlägg ger varken ett seriöst intryck eller bidrar med något positivt för varken hittekatt eller raskatt. De måste få ha sin åsikt men att svartmåla och anklaga raskattuppfödarna för att det finns så många hemlösa katter är både okunnigt och orättvist. Hade vart smartare att samarbeta i stället för att motarbeta…
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus