Siames iFokus

Siames

Etikettutställning
Läst 1997 ggr
jillan
0

Bad? Vilket schampo? Balsam?

Jag skall ställa ut mina katter nästa helg. Funderar på att bada dom. 
Vilket schampo är bäst till en SIA & OSH? Ska man ha balsam?
Jag har silkdroppar som jag brukar lägga i på morgonen utställningsdagen.
Har aldrig badat dom. Ska jag prova & bada dom redan nu för att se resultatet? Eller räcker det med att jag väntar några dagar innan?

Hur nära utställning badar ni era katter?

Eller är det dumt att bada dom när de aldrig har badat?
Skulle varit roligt o se om det blir någon skillnad med bad.
De fäller ganska mycket. Blir det bättre efter bad?

Blir pälsen elektrisk efter bad? Finns det något som man kan ta i pälsen så att den slutar att vara elektrisk?

Oj, det blev många frågor. Men man måste ju fråga annars får man aldrig vetaSkrattande

Maxima06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har badat min dam ett par ggr inför utställning när pälsen har sett lite sämre ut. Ska du ställa ut redan nästa helg så hade jag dock inte mixtrat med bad innan du testat och sett resultatet :P Till nästa gång kan du ha provat ut ett sätt som fungerar för dina katter.

Jag badar på tisdagen innan utställningen med k9 competition, aloe vera schampo och aloe vera balsamet http://www.supercat.se/k9-competition/ schamponerar 2 ggr och sen i med balsam och sköljer. Innan badet kardar jag igenom lite snabbt. Dagen innan utställningen har jag klappat in deras nano mist och på utställningsdagen använder jag petsilks silkdroppar och eventuellt sämskskinn.

Oftast kör jag bara på kardning och petsilkdroppar.

jillan
0

#1 Tack!

Någon annan? Hur gör ni? Vad använder ni för schampo, balsam?

Jag känner lite att även om man inte behöver bada, så känns det bättre att göra det till utställning (om man inte ställer ut jätteofta). Tycker det känns att då är de är lite snyggare, luktar gottGlad Fast en del kanske blir dåligare i pälsen av bad?

nelliots
0

Jag har aldrig badat orientalerna eftersom de har så bra pälskvalité och jag vill inte sabba ngt. Jag brukar "damma av" min svarta tjej med lite pälsglans strax innan bedömningen.  Vi får se hur Bustophers (siames) päls blir, om jag ska bada eller inte.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Maxima06
0

#2 Petsilks produkter är ngt som jämt rekomedenderas tycker jag, tänkte köpa små provflaskor från www.supercat.se och prova.

NinaS
0

Jag ställer inte ut mina siameser längre. När jag gjorde det badade jag dom aldrig… Har blivit mer pälsvårdsintresserad så skulle jag ställa ut nu, så skulle det badas! Mina marsvin badas alltid kvällen före utställning. ;)

SE*Wishetens
0

Jag använder samma schampo som #1 - k9 competition, aloe vera schampo och aloe vera balsam.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Millimina
0

Jag badar om det behövs och då har jag Anju Beautés Cachemire shampoo. Badar då torsdag innan utställningen. Men är de inte feta/fula i pälsen tycker jag inte du ska bada.

Badar du så tänk på att skölja ORDENTLIGT. När du tycker du sköljt ur allt skölj då en stund till. Fick detta tips av en birma-uppfödare, oftast sköljer man inte ur ordentilgt och då kan de bli fula i pälsen igen väldigt fort. Jag badar mina i tvättstället, sätter i proppen och badar där, de kommer då mer på samma nivå och du slipper få ont i ryggen om du ska stå hängandes över badkarskanten… Flört 

Lycka till med ev bad och på utställningen! Glad

oscarsine
0

Jeg bader mine orientalere før utstilling:-) Pleier da å bade dem som regel på torsdagen, men da Matti var fertil, så ble han badet fredag kveld:-))

Jeg bruker Jerob, som jeg kjøper hos www.stargate.nu og den er jeg super fornøyd med:-))

Lykke til:-))

jillan
0

Tack för svaren!

Jag badade faktiskt tjejerna igårGlad Få se om det var bra eller dåligt, men än så länge var det bra! Eller.. hur märker man på pälsen om den är bra eller dålig?
Var tvungen att prova. Kanske dumt bara 1 vecka innan, men kul att testa. Dessutom luktar de så gott nuSkrattande

[nollottan]
0

Jag badar både mina långhåriga och korthåriga kvällen innan utställning, mina blir inte fluffiga i pälsen. Som sagt innan är det nästan urskölningen som är det viktigste! Jag använder schampo och sedan spraybalsam när de har torkat och ibland lite talk. Min långhåriga fertila hane är en helt annan procedur (och lång sådan…) MEN jag badar bara katterna om det finns behov för det. Skulle jag ställer dem 2 helger i rad behöver jag inte bada dem den andra helgen tex. (ibland hjälper det att dra katten över ryggen med fuktig hand för att fånga upp lösa hår och sedan så tvättar sig katten fin) På morgonen vid ankomst till utställningen brukar jag ha lite silkesdroppar i pälsen. Klipper håret i öronen, klipper alla klorna kollar ögon och näsa görs samma morgon som utställningen. Lycka till! :-)