Omplacering - Milou
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har fått det sorgliga uppdraget att författa en omplaceringsannons för en av mina "kattungar".
S* Marble & Silk´s Mazarin SIA b21 - heter Milou
far: S*Jackpott´s Gucci SIA d och mor: S*Jungelgias Bassia SIA a21
Anledning till omplacering:
Milou har hunnit bli 4 år gammal och bor på Österlen på en gård - där jag också arbetar. Jag träffar honom varje dag, därför känns det här extra svårt. Hade jag inte haft kvoten full av katter i mitt eget hem, hade han varit mer än välkommen hit.
Hemmet är mycket aktivt med många djur och människor som springer ut och in. Familjen har två hundar, 3 Orientaler, 2 Huskatter och flera anställda i familjeföretaget. Milou upplever situationen som mycket stressande.
Vad gör då en katt som inte har kontroll? Jo, ser sig tvungen att ”märka” upp hemmet, för att känna sig trygg.
Milou har nu fri utegång och är inte inne så mycket längre. Även om han nu lever ett spännande liv - strövar fritt i stallet, smyger på små kycklingar, tar en och annan mus, klättrar på taket och fiskar efter gråsparvar under taknocken - är han inte lycklig. Han är en Siames och en Siames vill ständigt vara nära ”sin människa”.
Det är min och ägarinnans förhoppning, att Milou ska finna ett lugnt och tryggt hem hos någon annan. Erfarenheten säger att en "kissekatt" mycket väl kan ändra sitt beteende i en ny och annorlunda miljö. Det tror vi att Milou skulle göra om han slapp ifrån den "press" han befinner sig under.
Milou kasterades direkt när han blev fertil, hade normal testikelstatus och har aldrig parat.
Det nya hemmet:
Det bör finnas en innekatt - helst av samma sort naturligtvis - men en huskattfröken går säkert också bra. Människorna i den nya familjen behöver ha hyfsat fasta rutiner, och gilla lugna hemmakvällar med sina katter. De bör bo i hus och ha rastgård (eller bo långt ute på landet), så att Milou har möjlighet att gå ut lite. Ej småbarn, då katten behöver lugn och ro.
Du bör ha vana av kat IV-katter och vara beredd på att det kan ta upp till ett år innan en omplacerad katt helt acklimatiserat sig.
Många krav kan tyckas, men han passar definitivt inte i en etta på femte våningen med ett gäng fertila honkatter och en baby, så jag tyckte det var bäst att specificera sig…
Milou:
Milo är en stor och vacker katt, MYCKET pratsam och världens keligaste och snällaste. Han älskar att ligga och jäsa under värmelampan eller framför kaminen på en fårskinnsfäll. Han gillar kokt äggula och vill gärna smaka på din smörgås. Precis som sin mamma Bassia har han en svaghet för…gott bröd!
Han har aldrig varit sjuk och har fina tänder. Är aldrig utställd. Vaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktigas innan omplacering.
Finns det någon som känner att de vill ta sig an Milou - som kan erbjuda honom ett tryggt hem? Kanske har du en ensamkatt som skulle bli glad för en kompis? Milou har redan packat sin lilla ryggsäck och väntar. Han är värd en andra chans.
Är du intresserad -skicka mig ett PM, så förmedlar jag kontakten. Milou finns på Österlen och vi har förhoppningar om att du bor i Skåne eller i södra Sverige.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Tråkigt att behöva omplacera. Markerar han fortfarande inne trots han få gå ut eller har det lugnat sig?
Vet tyvärr inget hem just nu, men ska hålla koll.
/Elisa
Han är väldigt rastlös när han kommer in och markerar, ja. Nu är han mest ute och det håller inte. Han behöver byta miljö, så att han kan vara inne och känna sig trygg. Tack, Kalindas. 
#4: Men sån söt unge! Och jätte ståtlig som vuxen. Hoppas han hittar hem :)
Oj vad fin!! Synd att inte vårat hem passar.. :( Men hoppas ni hittar ett bra hem åt honom!

Ska hålla ögon och öron öppna.
#8 Tack! 
Åh, önskar jag kunde! Fin kille!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Putt putt…kommer putta upp den här tråden lite titt som tätt. 
putt putt! Ska jag behöva ta hem honom själv? Det lär väl sluta med att jag sitter med 7 katter…