kiss i sängen igen!
Vet inte rikigt vad jag ska göra! Min lilla kattunge Ellie kissar i sängen! Inte på dagen utan natten eller tidigt på morgonen. Och det är inte varje natt heller, utan det går i perioder, nu innan inatt hade hon inte kissat på tre dagar i sängen. Tidigt i morse så vaknade jag av att hon hade kissat på min axel, genom täcket då!! Det är inte roligt alls!
Och det är stora pölar hon lämnar också, som om hon har hållt sig hela natten!
När hon börjar med det så får hon sova instängd i köket med huskatterna om nätterna, i ca 2 nätter.
På dagarna så är det ingen fara, då går hon på lådan ordentligt!
Och det är bara på min sida av sängen hon kissar, inte på sambons.
Jag gosar mycket med henne och hon får alltid uppmärksamhet! Och hon gillar dom andra katterna, och leker mycket med dom.
Hon har kissat i sängen så länge jag kan komma ihåg :/ Ellie är nu 6 månader, och det är inte okej beteende för en ungkatt!! Och jag vill kunna ha katterna i sängen för att dom ska känna sig trygga, speciellt Ellie som är lite blyg i vanliga fall!
Vad ska jag göra!? Är det något fel på henne? 
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Skulle kolla njurstatusen på henne och även om hon kan ha urinvägsinflammation. Det "kan" vara nåt sådant.
Det är ju svårt att komma på tips, då hon kissar där när du sover. Men testa att sätta en kattlåda i sovrummet. Det kan ju vara att den unga damen är lat och inte vill gå ur varma sköna sängen för att kissa.
Om hon då kissar och du vaknar, så sätt henne direkt i lådan.
Tvätta sängkläder med ättika eller något annat som tar bort doften i dem. Kanske spraya Feliway i sängen och se om hon låter bli då?
Men kolla njurar och ev. infektion först…
/Elisa
Okej får nog kolla upp uvi och njurarna!
Sen har jag redan en kattlåda precis nedanför min säng näs, och sen en låda i varje rum! :/
Kommer inte lakanen lukta skunk om jag tvättar dom med ättika? :P
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
De kommer i alla fall lukta ättika..;-)
/Elisa
VIlken tid på dygnet städar du kattlådan? En del katter kan vara väldigt kinkiga med lådan. Om du vanligtvis städar på morgon kan det förklara varför hon kissar i sängen på natten. Då skulle du kunna prova att städa 2 ggr per dag.
En annan förklaring kan vara att hon inte vill lämna sovrummet på natten, hon kanske är lite extra mammig? Prova att ställa en extra låda i sovrummet, kanske t o m intill din sida av sängen.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Hej
Jag tycker du skall låta din katt få en paus med att vara i sovrummet. Och inte i sängen alls.
Hon skall helt enkelt inte få någon möjlighet att kissa i den.
Om du låter henne vara i samma rum som sängen, lägg på ett överkast. Köp på Jysk tex, plastad duk eller liknande. Inte många som gillar att kissa på det.
Jag tror inte att hon har något fysiskt fel, eftersom hon kissar där hon skall dagtid. Däremot blir det nästan ett inlärt beteende, att få möjlighet att göra ifrån sig i sängen. Det bör du mao stoppa, genom att ha henne i ett annat rum, nattetid. Kanske kan hon ha en kompis med sig, så slipper hon vara ensam. Hon är såpass ung, så du bör "mota Olle i grind" nu.
Se också till att hennes kisslåda alltid är ren och att du har fler lådor än katter. En del vill inte gå där andra går.
Lycka till!
Med vänlig hälsning
Jeanett Lemmeke
www.jeandark.com
Bra ideer!
#4 - det är lite olika tider jag städar lådorna på, men du kan ha en poäng där att hon inte vill gå i en smutsig låda. Och jo hon är väääldigt mammig!
Tack för råden Jeanett, det är nog en bra ide att låta Ellie sova i köket tills vidare! Och hon brukar inte ha något emot det så mycket heller. Mina jourhems katter sover där ändå instängda om natten.

S*Winterwind
#5 Bra råd. Ja, jag tippar också på att detta är ett inlärt beteende. Och att du ska låta henne ha tillgång till sovrummet - dagtid. Duschdraperi över sängen eller vaxduk är bra. Vem vill kissa på det?
Om du helt stänger ute henne från sovrummet - kommer hon att kissa i sängen så fort du glömmer stänga dörren. Och så en låda i sovrummet förstås. Du får uppdatera oss. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus