PRA - kastrering før salg?
Trådstarter kommer ikke til å delta i tråden,da den ble totalt ødelagt forrige gang. Men jeg følger spent med på innlegg som holder seg til tema
Det er viktig for kattungespekulantene som er ute etter kun en katt som kos.
Nå blir der mye skriv om PRA. Men,jeg kom på en sak.
I Sverige kan man få lov å registrere 1 kull uten å ha stamnavn - noe jeg ikke ser på som noe positivt. I Norge må man ha et stamnavn.
Hvis det kan komme en regel i fremtiden hvor man må ha status på foreldre for å få lov å registrere kull så kommer man jo et steg videre.
Men så har man jo BYB-oppdretterene,dem som lager uregistrerte kattunger. Noen ganger med samme rase,noen ganger som blandinger. Disse finnes overalt,mange av dem her i Norden også.
Så har man kosekattkjøperene som ikke gjør det med vilje. Kanskje dem har en hunn og en hann og så rakk dem ikke å kastrere,eller hunnkatten kom seg ut ytterdøren.
Jeg selger flest katter til kos, og heldigvis har jeg ikke opplevd noen oopslinger blandt solgte kattunger pr dags dato. Dette selv da jeg hadde dyrleger som ikke kjente til tidligkastrering, og nå har jeg dyrleger som tidligkastrerer dersom jeg ønsker.
Det må jo bli en god del PRA bærere blandt kosekattene vi selger,og når vi oppdrettere velger å teste kombinasjonene i forkant av en parring,så ønsker man jo ikke at kosekattkjøperene kanskje lager flere bærere/PRA syke katter fordi dem ikke kastrerte katten sin tide, og den rakk å bli drektig - enten ved et uhell eller planlagt. For PRA finnes jo hos flere raser enn kat IV og aby og somali. Det finnes sikkert også huskatter der ute som også er bærere eller positive.
Dette kan jo så klart gjelde uansett sykdommer og hva slags bagasje en kattunge bærer med seg,men jeg nevner PRA i dette tilfellet,siden enmet nå er "så i vinden" 
Dette er ikke ment som en debatt om tidlig Kastrering,men hvilke tanker dere har rundt dette i forbindelse med salg til ikke-oppdrettere. For hva hjelper det vel om oppdrettere gjør sitt aller beste for å stoppe/holde en sykdom i sjakk, og så kommer ooplingene.
Jeg hører til dem som mener enten selger man en avlskatt,eller så selger man en kosekatt. Og kattene som selges herifra ihvertfall til avl,dem er kun til oppdrettere. Tidligkastrering er jo ikke noe problem. Og tidligkastrerer man så slipper man mange bekymringer som ellers kan dukke opp i fremtiden 
Hva mener dere om dette?
Vennligst hold dere til tema,om ikke start egen tråd!!
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Om min veterinär kan tänka sig tidig Kastrering så har jag planer att göra det på nästa kull som föds här hemma. Alla som ska till sällskap ska då levereras kastrerade.
Detta har har jag funderat på även innan PRA kom på tapeten.
Ser det som som en service så att sällskapsköpare som då slipper åka och kastrera ganska snart efter hemkomst.
De behöver då teoretisk sett inte åka till vet förrän
det är dax att vaccinera igen.
Kommer bara sälja kattungar för avel till registrerade uppfödare om det blir aktuellt.
Ha det gott alla, denna vackra sommar kväll. 
PS Bra info om tidig Kastrering om någon missat denna: Tidig kastrering ds
Jeg er helt enig med #1, håper bare at våre veterinærer er villige nå til å endre praksis i forbindelse med Kastrering.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har faktiskt skrivit ett mail till de som ger rekommendationen här i Sverige…
Ha ha ha , Men jag känner mig som en liten myra som vill förändra världen.. Oddsen är nog inte så stora att de skulle lyssna på mig. 

Han svarade iaf hövligt att han skulle ta med mina synpunkter till övriga i gruppen. 
#2 Så bra! Uten at noen prøver vil ingen endre på noe. Og kanskje flere kan gjøre det samme som du? Mange bekker små gjør en stor å (elv for oss i Norge ;o))