Karantene?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Når dere kjøper ny katt,hvordan gjør dere dette,de første ukene?
Karantene? I så fall hvor lenge? Gjøres noen tester i denne tiden? Noe dere er ekstra bekymret for?
Ikke karantene?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Vi har prøvd å ha nye katter i karantene, men vi er ikke sterke nok til det…… Vi synes så synd på den nye lille katten som har reist fra alt det kjente og trygge, og da føles det helt feil å stenge den inne uten noen andre katter. Men vi burde så absolutt ha gjort det! Vi ville ha spart oss MYE om vi hadde hatt nye katter i karantene og testet dem før de fikk måte de andre. Bare en aldri så liten øyesvaber ville ført til at vi ikke måtte medisinere hele flokken i vinter. Og vi ville neppe ha mistet kattunger, voksne og hatt to jenter som er blinde på det ene øyet. Vår omsorg er rettet feil, vi burde klart å beskytte de kattene vi har og det er noe vi bare er nødt til å klare neste gang det kommer en ny katt
Jag sätter nya katter i "karantän" (i vårt sovrum) och har testat för FIV/FELV giardia och TF. Samt kollar att katten verkar frisk i allmänhet innan jag släpper ihop dem med de övriga.
Det är ingen total karantän egentligen eftersom det är i samma hus osv, men katterna har inte någon direktkontakt och delar inte låda och matskålar.
#1 Ja det er vanskelig.Jeg forstår hva du mener for mange ganger så blir det jo slik at man synes synd på den lille nykommeren.Har lært av mine feil jeg også og hadde unngått mye denne våren om jeg hadde tatt en ekstra test.
Så karantene på vårt soverom i vente av testresultater er slik vi gjorde det sist gang og sånt sett fungerte det supert.Pusen var så å si aldri alene men en av oss var der og så på film etc.
Når det gjelder tester så er det TF og Giardia.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag har aldrig haft ngn kattunge i karatän. Dock är jag noga med att föräldrarna ska vara testade för FIV/FeLV. Jag håller med om att det är svårt att hålla en kattunge i karantän, särskilt om man jobbar heltid och den får sitta alldeles hemma i flera timmar. Jag har ju inte heller haft så många katter och bott ganska trångt.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Har inte haft någon unge eller vuxen i karantän heller. Nanna var 10 månader och jag släppte ihop dem direkt. Även övriga kattungar har fått träffa de äldre direkt.
/Elisa
Jag har inte haft någon kattunge i karantän, och vet ärligt talat inte hur jag skulle göra. Det skulle skära i hjärtat att isolera en liten kattunge på 12-14 veckor från familjen och de andra djuren - för även om man kan tillbringa mycket tid inne i karantänen med katten tycker jag den blir alldeles för isolerad… så jag vet faktiskt inte hur jag kommer göra. Troligtvis inte ha karantän för kattungar, men möjligtvis om jag för in en vuxen katt i katteriet.
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Jag kjör 2 veckor där kattungen och dom andra byter på att vara ute och inte delar matskål och låda. Jag kommer att testa FIP,TF og Giardia om dom kommer från et ställe som har mer enn 2 katter.
Jag har ej heller haft någon karantän..Inga sjuka katter heller…Kanske tur.
Noah fick träffa de övriga katterna direkt… Han är pigg o går upp i vikt även dom andra…
#7 Av nyfikenhet, vad gör du om de testar positivt för ngt av detta? Lämnar du tillbaka katten då? Måste de vara helt coronafria?
**Kattungar till salu!
Många vet att jag har sålt en katt till lisme i inlägg 1 men det var inte min katt som smittade hennes katteri, jag har fått tre mess om detta idag så jag svarar här. Min katt flyttade till henne mycket senare.
#7 Nej dom måsta bara vara under 850 på corona. Alla katter har ju corona virus naturligt i kroppen. När dom överstiger 850 så er dom vad man kallar friska bärare och då utvecklar dom inte FIP men kan smitta andra katter som inte tåler å få högre titer verdiar. Har varit med om katter som har haft 1600 i titerverdi og dom har inte haft så mycke som en snuva engång.
Om katten har något som kan behandlas med medicin så gör jag det självklart.
Ang corona så får det vara opptil uppfödare om den önsker att ta tilbaks katten eller om jag hittar et hem der dom till eksempel har en katt som inte går på toa inne.
Det er helt riktig som Pia sier! Det er IKKE Feng´s All That I´ve Got som var syk da han kom!!! Bruno som Pia kallte han og vi til å begynne med har ikke vært syk en eneste dag siden han kom til oss! Hvis man ikke tenker på at han har vært syk av lengsel etter mammas pupp ;o) Heldivis stiller "onkel" Muffin opp for den lille som ikke er så liten lenger. Prillemann (Bruno) flyttet til oss i vinterferien, som her var 14-18 mars. Og for de som lurer på når kattene våre gikk gjennom 4 og 6 ukers medisinering, kan lese på bloggen og finne datoen der. Alternativt ta kontakt med meg om det er noe som er uklart!
For å finne ut hva som feilte kattungene våre som var kjempesyke ble de testet for klamydia, herpes, calici, mykoplasma, stafylikokker, streptokokker, FIV, FeLV. En av kattungene testet positivt for Mykoplasma, en voksen testet positivt for Mykoplasma, herpes og stafylikokker. Alle ble behandlet, kattungene i nærmere 7 uker, de voksne i nærmere 5 uker
En sak man inte får glömma i sammanhanget: Oftast är det den nya kattungen som är värst utsatt och den som blir sjuk, inte tvärtom. Det är ganska vanligt att kattungar som varit friska som nötkärnor blir sjuka i nya hemmet pga ngn bakterie de inte är vana vid. Oftast går det över rätt fort o sedan är det inga problem.
**Kattungar till salu!
När vi får hem en ny katt så håller vi den alltid separerad från den övriga kattgruppen. Dock stänger vi inte in dem i en bunker och isolerar dem från omvärlden, utan de får precis lika mkt kärlek och uppmärksamhet som våra andra katter. Jag brukar ”offra” en av mina andra katter som sällskap som inte får gå tillbaka till övriga flocken förräns jag känner mig säker och alla tester är klara.
Vi testar FIV/FeLV och antikroppar för Klamydia samt väldigt viktigt idag med tanke på den stora spridning det fått inom vår Kategori - Giardia och TF.
Jeg har ikke holdt noen i karantene til nå,men jeg vurderer å gjøre det til en fast rutine. Nettopp fordi jeg har venner og bekjente som har vært så uheldige. Det har vært giardia, TF, men også ringorm. Men man kan være maks uheldig også så klart selv om man holder dem karantene. Man kan dra med seg sporer og smitte fra rom til rom. Alle disse sykdommen er utrolig tidskrevende og kostbare,ihvertfall de 2 sist nevnte. Og ikke minst er medisinene sterke for kattene. Så karantene gagner alle parter. Kanskje ikke man slipper unna,men man slipper kanksje å få alle kattene syke.
Jeg kjenner faktisk en oppdretter som har hatt ringorm 2 ganger og giardia 3 ganger. Vært friskmeldt av dyrlegen sin mellom hver gang. Et par tilfeller fikk hun med seg en ukjent "gave" fra en nykomling,de andre gangene fikk hun det med seg hjem fra utstilling. Det er maks uflaks det! Denne oppdretteren har nesten karantene-hysteri. Jeg er ikke kommet helt der,men jeg kan faktisk forstå henne.
Det er ikke bare nykomlingen som bær skjermes for ny bakterieflora, den nye kan også bære med seg basselusker som de kattene man har fra før kan bli smittet med.
Så karantene er en vinn-vinn situasjon for alle katter. Det å ha nykomlingen sammen med en av de andre kattene roer også ned den nye,så det minsker stresset. Og hvis man er så uheldig å får en smitte med noe,så er det jammen mye bedre å kun behandle 2 enn feks 15 katter. Både for kattenes del og lommeboken.
De aller fleste sykdommer som man kan få med hjem via en nykomling,veldig mange av sykdommen kan man også plukke opp på en utstilling/parring eller til og med hos dyrlegen. Så egentlig er man nok aldri helt trygg. Men gjør man det beste,så trenger ikke utfallet bli helt ille - dersom man skal få et eller annet skit som må behandles.
Hobbyen innebærer levende individer,så noe må man regne med,men forhåndsregler er bra. :-)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Vad är det för folk som SMS:ar om det till dej? Alla som läst här innan vet ju att Lisme hade sjukdomarna innan din kille flyttade dit.
Den enda risk du och hon tog, är att han hade blivit sjuk om inte smittan lagt sej. Men eftersom han är pigg och frisk, så finns det ju ingen anledning att skicka dej massa mess?
Det där med corona under 850 tror jag inte mycket på. En katt som är stressad kan vid flytt få långt över 850 och sedan sjunka ned till nästan 0. Så använda titermängden för att kolla om katten är "frisk" är ett lotteri.
Enda skulle vara om du väljer att satsa på ett coronafritt katteri, men då ska alla dina katter vara nollade och du kan inte ställa ut dem, då de riskerar att få smitta.
Men det kan hända att du gör corona/fiv/Felv paketet och då ingår det översta. Spra dina pengar och satsa dina på ett enkelt snabbtest istället.
/Elisa
Det är många som blir oroliga för att deras katter ska bära på något nu i den sjukdomshysteri som har jagats upp. Det påminner om när AIDS kom för 30 år sedan.
# 17: Är det PRA du syftar på när du skriver "sjukdomshysteri"? Jag har läst i kapp i flera PRA-trådar nu på förmiddagen och har även pratat en hel del med vänner om PRA, tex på PRA-träffen som hölls här i Sthlm förra helgen och på utställningar, och jag upplever inte alls någon "hysteri"?
Snarare att det (självklart) dyker upp massor med frågor och tankar nu när vi befinner oss mitt i en "brytningstid" eftersom kännedomen om PRA var tämligen okänd för de allra flesta uppfödare tills för bara några månader sen. Såklart finns det ett stort behov av att ventilera och diskutera dessa tankar och frågor, men personligen uppfattar jag inte dessa frågor/diskutioner som något annat än just diskutioner om ett väldigt aktuellt och nytt ämne som många berörs av.
#16 Jag har vel lite andra erfarenheter ut av FIP, titermängd och tästing enn det du har då