Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1365 ggr
AmandaWvW
0

Kattliv nr 2

Hej!

Jag ska sälja två kissar till en familj som har hund  och de är lite osäkra över hur de ska introducera katterna till hunden på bästa vis. Det fanns en artikel i kattliv nr 2 som berörde ämnet och jag hade sparat exemplaret, men nu har det kommit bort. Finns det någon som har en kopia och en scanner som kan hjälpa mig? Eller någon som har ett tips på någon bra artikel online som jag kan skriva ut till dem?

Amanda

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

SE*Wishetens
0

Har tyvärr ingen bra artikel, men däremot kan jag ge en del tips eftersom jag är (fd) "hundmänniska" med katt {#emotions_dlg.wink}

När jag skaffade katt första gången då jag hade hund, så lät jag katten vara tillsammans med mig och stängde hunden ute från rummet via kompostgaller. På så vis kunde katten närma sig hunden utan att bli skadad/skrämd, alltid känna sig säker.

På samma sätt kan man göra nattetid - låt hunden sova i ett annat utrymme än katterna - eller i bur i sovrummet - så katterna kan kika på hunden men inte komma för nära. Är hunden överdrivet intresserad av katterna, se till att hålla pli på den inomhus (via kommando, koppel eller gallergrind) så den inte överfaller katterna och skrämmer kattungarna. Observera dock att det inte är tillåtet att ha hundar kopplade inomhus under långa tider.

Oftast går det bra att introducera katter till hundar, framförallt om det är kattungar och hunden är vuxen. Det krävs dock att man som ägare har kontinuerlig uppsikt. Har man tur går det så bra som det gjorde för min del - efter någon dag låg min kattunge Cosby och snuttade på min tik Zynni, som återgäldade gesten genom att tvätta honom noggrant i öronen och över hela kroppen {#emotions_dlg.smile} Ett så nära band mellan hund och katt kanske man inte kan räkna med - men har man tur, så..!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[SoooL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

" låt hunden sova i ett annat utrymme än katterna - eller i bur i sovrummet

Helenaf76
0

För ett år sedan introducerade jag en kattovan hund för mina kissar. Kompostgaller var lösningen, fungerade kanonbra. Började sätta det längst ner så inte varken katt eller hund kom åt varandra och sedan flyttade jag upp det så katterna kunde krypa under gallret men hunden blev kvar i rummet.

Man får ju räkna med att det tar ett tag att vänja en hund och katt vid varandra. Kattungar är ju alltid lättare att introducera än en vuxen katt tycker jag.

Lycka till!!

embla2
0

Jag har 4st katter o en storschäfer tik i en lägenhet.Mitt tips är att man ska ha bra pli på hunden{#emotions_dlg.wink}

Som flockledare så är det jag som bestämmer när hunden får hälsa på katterna. Har aldrig använt mig av grindar eller galler. På natten sover hunden i mitt rum o katterna sover i resten av lgh.

I lördags när lille Noah flyttade in hit så det var inga problem. Släppte in honom o hunden låg på sin plats. Hon fick ej titta på katten bara när jag sa att hon fick det. Om Noah blev rädd när hunden gick i köket så vände hon bara på huvet o såg på mig i stället. Så vipps så nu ligger dom brevid varandra.

Så har jag alltid lärt henne att man gör när det kommer inn en ny kisse i flocken. Ska göra lika när Majken flyttar hit.

Men alla kanske ej kan göra så men det gäller oxå att man har en lugn hund som ej börjar att rusar runt o skrämmer upp dom små.

[lisme]
0

Vi har en liten hund som elsker kattene og hun både leker med dem og steller dem. Vi har ikke hatt problemer på noen slags måte når vi har fått nye katter selv om de aldri har hilst på en hund før. Men Ellie er superflink på dempende signaler, også kattenes dempende signaler. Den siste kattungen som flyttet til oss var lille Bruno og han gikk rett bort til Ellie og snuste på snuten hennes. Deretter gikk han videre for å hilse på noen av kattene.

[Sophia.]
0

Jag som har ett gäng hundar och endast två katter introducerade katterna och hundarna genom att kort och gott ställa transportburen på golvet så de kunde nosa av varandra och om allt gick bra öppnade jag buren och lät katten gå ut sen var hundarna självklart nyfikna på katterna men det är bara att skaffa ett tryggt ställe för katten och hunden och se till att båda två vet att man ska aldrig störa varandra i den "trygga-zonen"

Har man en lugn hund går allt bättre självklart men har man en hund som är rätt glad av sig brukar jag sitta med hunden mellan benen och lugna ner honom medans katten går runt och nosar utanför buren. Det är så jag har gjort det de gånger vi skaffat nya husdjur.

#1 2 Det är olagligt att ha hundar både kopplade och i bur inomhus. {#emotions_dlg.wink}

kalindas
0

Det beror så mycket på hunden, hur den är mot katter och andra djur. De flesta hundar fungerar att lära, men tyvärr inte alla oavsett lydnad.

Min kompis Schnauzer säger bara JAGA & BITA när hon ser en katt. De gånger hon varit hemma hos mig så har hon fått ha munkorg eller att man håller henne i koppel. 
Munkorgen har en dämpande effekt, men och vill gärna ge sig på katterna ändå. Hon sitter fixerad vid dem hela tiden och jag litar inte på henne ett ögonblick.
Min kompis kan aldrig skaffa katt sålänge den hunden lever…

Nästa valp hon skaffar ska vara här så ofta som möjligt så hon blir kattvan.

/Elisa

aceso
0

Hold kontroll på hunden inntil eierne er trygg på at den ikke finner på noe tull, og ha en trygg soveplass og mat til katten i høyden til å begynne med hvor hunden ikke kommer til.

Hunden kan man lære hva som er lov og ikke lov, men katten må få gjøre som den vil og få gå frem til hunden selv når den føler seg klar. 

Det kan være lurt å dele av slik at noen rom er bare katten sine rom. Hunden kan enkelt sperres av til eks. 3 av 5 rom med en grind, katten kommer seg frem overalt. Da får katten fred fra hunden dersom den ønsker det.

Det er stor forskjell på hunderasene, er det en rolig(calm) hund så går det sikkert fint. Er det en liten sprelsk hund som liker å leke røft så kan det bli litt mer utfordende.

[SoooL]
0

All min text kom inte med i min #2: frågan efter citeringen var att jag hoppas mig missförstått det #1 skrev ang buren.

Liljekatten
0

Amanda, jag har Kattliv nr 2 som du kan få om du vill. Jag kan skicka den till dig eller till din kattungeköpare om du vill. Jag sparar inte på tidningarna så lång tid i alla fall.

AmandaWvW
0

Tack Lotta, men posten hade tagit för lång tid, de ska levereras idag.

Jag skriver ihop några bra generella tips, bla sådana som nämns i den här tråden och sen får jag höra med dem hur de tror att det komer gå, och ge tips utefter deras förutsättningar.

Katterna som det berör är Otis och Aretha och de nya ägarna har en dobermann pincher, de verkar ha en bra grundlydnad vad jag förstår, och hunden har aldrig jagat katter förut. Det kommer säkert gå alldeles utmärkt, men det är lika bra att vara försiktig ändå.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.