Ytterligare PRA dilemma
Det blev ett jäkla tjatter i den andra tråden, så det finns uppenbarligen ett behov av att diskutera olika situationer och frågor som kan uppkomma runt PRA och uppfödning. Så här kommer mitt bidrag.
Du har en hona som inte är bärare av PRA och du ska välja hane till henne. Det finns två hanar som du tycker skulle passa de är båda likvärdiga i utseende, avstånd från ditt katteri och inavelsgrad med din hona.
Den ena är 15 månader och har ännu inte blivit pappa, ägaren är inte uppfödare själv utan har honom som sällskapkatt. Så fort han börjar ställa till med problem kastreras han. Tyvärr är det på gång snart för att han har börjat bli lite orolig. Han är testad för PRA och är bärare men inte affekterad.
Den andre hanen är 3 år och har redan fått 4 kullar. Hans pappa användes också en hel del och den katten är nu farfar eller morfar till 22 kullar. Den här katten markerar inne men bor i ett eget hankattsrum. Han är inte bärare av PRA, så alla ungar efter honom och din hona kommer bli icke bärare.
Vilken ska du välja?
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jeg hadde valgt nr 1,den som er bærer. Årsaken til dette,er at jeg ikke ville ha så stor interesse av å bruke en overbrukt avlshann. Man skal gjøre en parringen man ønsker mest selv for sin egen kombinasjon,men man skal også gjøre det for rasens beste. Vel og merke,så må man ha en B-plan når man skal bruke en hannkatt som enda ikke har laget bebiser og står på tur til Kastrering. Men min B-plan ville da vært noe annet enn "matadoren":-) Jeg er så glad for egene hannkatter,så jeg ikke behøver å farte rundt for å finne den rette 
En bærer er ikke en syk katt,man må da ikke få panikk. Bærere er gullverd å ha i avl,så lenge dem brukes fornuftig, dvs parres med en PRA negativ motpart. Ungene må jo så klart testes,for å finne ut hvem som er bærere,slik at man kan planlegge videre sitt avlsprogram,men det ser jeg heller ikke på som noe problem. Årsaken til at jeg formulerte meg slik,er at jeg for min egen del alltid gjør en parring med det formålet om at jeg enten skal beholde,eller selge til noen jeg kan samarbeide med for å hente noe tilbake. Jeg ville aldri ta et kull bare for så å selge alle som kosekatter/selskapskatter :-)
Et aldri så lite PS : Jeg syns virkelig ikke dette er et dilemma. Det handler bare om planlegging. Jeg har selv en bærer hjemme,og hadde aldri valgt bort den katten i mitt avlsprogram. Jeg syns ikke man skal gjøre om en liten fjør til en høne 
Man skal opplyse,men ikke skremme. Nå må ikke denne sykdommen bli noe man skal gå rundt å være redde for. Nå finnes der jo et flott mulighet å kontrollere sykdommen på,nettopp ved å gen teste. Det er fint denne tråden ligger helt åpent,så kan kosekattkjøperene også lese at dem ikke behøver å frykte en katt som er bærer. Jeg ville jo da ikke være bekymret for å eie en PRA positiv heller jeg(som kosekatt vel og merke). Dessverre i denne rasen er det mange som blir syke og må avlives av mange andre saker,før dem en gang skulle rekke å bli blinde…. med det var litt O.T.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag hade inte tagit någon av dem
#2 Varför inte?
Hade valt nr1
/Elisa

Helt enig med nr #1 
Jag hade också valt den mindre använda hanen. På sikt kan man börja selektera bort alla bärare, men inte ännu. Enligt Dagnys senaste rapport från PawPeds ser fördelningen ut så här i Sverige
152 resultat är inrapporterade:
8 affekterade (är blinda/kommer att bli blinda) = 5,3 %
Dessa är det inget snack om saken, det är varken lagligt eller acceptabelt att avla på.
93 negativa (saknar rdAc-mutationen) = 62,2 %
Dessa ska givetvis användas i avel, de är dessa vi kommer att bygga våra nästa generationer på.
51 bärare (har en gen med rdAc-mutationen) = 33,6 %
Här kommer dilemmat i frågan in. Är det OK att offra 39.9% av populationen för en sjukdom som PRA? det kommer att bli en genetisk flaskhals om alla dessa bärare utesluts. Dessutom går den lätt att testa för.
Jag tycker inte det, jag tycker definitivt att det är ok att offra 5.3% men så många som möjligt av resten används.
Det är till och med så att jag skulle föredra en bärare framför ickebärare i den här situationen, för på så sätt kan ickebärande hanar användas på heterozygota honor. Sen när jag tar ställning till vilka i kullen som ska rekryteras som avelsdjur finns PRA-statusen med som ett av många faktorer att basera sitt val på.
Jag hade valt den hane jag typmässigt och linjemässigt tyckte passade bäst till min 'fria' hona, bärare eller inte. Jag ser inte en bärare som ett problem, så länge man vet att han är bärare. Förstår inte varför det är så uppjagat kring just hanar som är bärare/inte bärare. Vi har lika många honor som är bärare/inte bärare och den långsiktiga planen att ta bort bärare är just nu väldigt långt borta, så långt borta att det kanske inte för min del är dags att selektera bort bärare ur min egen avel. Så länge man har alla katter testade och är medveten om att man parar enligt godkända parningar finns det inte ens ett problem eller ett dilemma. Punkt - min åsikt.
Håller med dej hakkapellita, det är en mycket lånsiktig plan att helt få bort bärarna. jag tycker att det inte är en så stor dilemma, bara vi är medvetna vad vi nu gör i våran fortsatta avel. även min åsikt.
#7 Det är klart att det inte skulle vara så här enkelt i verkligheten. Men nu är det rent hypotetiskt så att de passar lika bra typ och linjemässigt. Anledningen till att jag tog honkattsägares val av hankatt är att det är ett av de viktigaste avelsrelaterade beslutet man kan ta som uppfödare. Jag hade kunnat ta köp av kattunge för avel lika väl, och dilemma är väl ett starkt ord i sammanhanget. Förlåt om det störde dig.
Det är absolut inte så att jag förminskar honans roll för avelsframgången, eller "jaga upp" stämningen mot hankattsägare. Men det du säger att det är väldigt långt borta att selektera bort bärare ur aveln stämmer ju uppenbarligen inte för alla, tex #2, därför finns det ett behov av utbyte av åsikter, precis som du just gjort.
Jeg ville definitivt valgt nr 1 om jeg skulle velge å bruke en hannkatt utenfor vårt oppdrett. Vi har våre egne hanner og pr i dag har vi 4 stk, så det blir en stund til vi skal finne vår neste hannkatt. På det stadiet vi er i dag blir det ikke aktuelt å kjøpe en kattunge fra foreldre med ukjent PRA-status. Om kattungen er bærer er ikke det noe problem, men vi vil vite det før vi avgjør om vi skal kjøpe kattungen eller ikke.
Jeg tror det er viktig ihvertfall å få ut som informasjon, både til oppdrettere men aller mest kattungekjøperene generellt at PRA ikke er slutten, og ikke minst så er en bærer en sunn og frisk katt livet ut. Sykdommen har jo faktisk eksisert i 30-40 år,så man må ikke få helt panikk nå i 2011. For man har jo sett her via andre tråder at både selskapskjøpere og oppdrettere får unødvendig panikk. Deretter finnes der inne noe mer riktig eller feil,når man oppdretter etter sunne retningslinjer.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag skulle välja nr 1 - bra hanar som inte är tänkta att gå i avel är otroligt värdefulla att få en eller två kullar ifrån innan Kastrering!! På så vis kan vi ju verkligen ta reda på den genetiska bredd vi ändå har.
Självklart ska bärare användas i avel! Vi har alldeles för smal avelsbas för att utesluta bärarna, även om det är hanar som är bärare. De är lika värdefulla i aveln ändå. Det är ett mycket långsiktigt mål att utesluta bärare från avel, personligen tror jag nog att det kan ta minst 10 år eller mer innan vi kommer dit. Vi har helt enkelt en numerärt liten ras, så alla steg som tas måste vara små och anpassade till vår verklighet.
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Jag hade också valt nr 1.
På abessinier har man arbetat med PRA sedan 70-talet och de har fortfarande inte tagit alla bärare ur avel. Just sayin…
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul