Kattpensionat!
Har lite funderingar på det här med kattpensionat. Vi tittade på en gård utanför Stockholm för ett år sedan där det fanns ett jättefint kattpensionat och då föddes tankarna att kanske starta ett eget.
Men, vi bor på Gotland och hit kommer ju många turister. Frågan är så här:
Säg att du åker till Gotland på semester. Hyr en stuga/ett hus, men får inte ha katten med dig i huset. Eller du får ha katten med dig, men vill också ut och bada/sola/festa, och vill inte att katten ska sitta ensam. Kan du då tänka dig att ta med dig katten till Gotland och hyra in den på kattpensionat? Tanken är att semesterfirarna ska kunna åka och titta till sin katt (varje dag om då önskas), så man känner en trygghet med kattens boende. Det är ju svårt att göra det om katten är på pensionat på annan ort än semesterorten.
Katten kommer i så fall bo i eget rum med sovplats, leksaker, klösbräda, och så mat och vatten förstås. Eget uterum kommer finnas också till de som önskar.
Vad säger ni? Är det en bra idé eller ska jag lägga ner den direkt?

Hej Asagard
Jag tror dessvärre att jag är helt fel person till att svara på din fråga. Våra katter har aldrig varit på pensionat av olika anledningar. Vi har alltid valt boende som tillåter djur, om de har varit med på semestern.
Sen är siameser och närliggande raser väldigt fästa vid sina familjer. Det finns många ägare som kan intyga att de ofta matvägrar om man ändrar för mycket i deras vardag.
Det blir dock lite annorlunda med din idé. Ägarna kan ju träffa sin 4-benta familjemedlem dagligen och det underlättar ju massor om det är en svår katt. Sen tror jag att det är väldigt individuellt från katt till katt även inom samtliga raser. Om man tittar på hur många pensionat som finns, så inser man ju att det måste finnas mängder av kattägare som utnyttjar möjligheten.
Jag tycker att din idé är intressant, annorlunda och kreativ - och jag hoppas att du kan få fler svar. Har du inte frågat på övriga katt-sajter här, så rekommenderar jag dig att göra det för att få ut mer av din undersökning. Stort lycka till med dina planer :)
Vänligen, Celia

Inga fler som vill tycka till?