Smilla har ont...
Suttit i telefonkö till Helsingborgs djursjukhus nu ikväll…
Märkte att Smilla dragit sig ifrån mig och pälsen är inte 100%. Hon morrar även när jag tar i henne…
Det verkar som det är samma som för knappt ett år sedan. Då hon plötsligt inte kunde gå på bakbenen. Troligtvis någon nerv som är i kläm…
Då fick hon metacam och det blev bättre. Hade inget sådant hemma, men en gammal Tolfedine tablett hade jag och det var ok att ge. Så det har hon fått.
Håll nu tummarna att smärtan lättar på henne, så jag slipper åka till veterinären imorgon, utan kan vänta tills på måndag.
Måste ju utreda varför hon får så ont…
/Elisa
Stackars Smilla.
Man undrar ju vad det kan vara. Hoppas att hon piggnar till snart.
Jo jag undrar också. Förra gången så var hon lättare påverkad i nerverna men inte mycket.
Du vet att jag har sagt innan att hon hoppar dåligt.
Ska be dem göra en höftledsröntgen på henne om hon och jag blir insläppta på nån klinik imorgon…
/Elisa
#2 Ja, det kan kanske vara bra att kolla upp.

Stackars lilla vackra Smilla!
men synd på lillan
krya på dig smilla!!
Varit hos veterinären med henne idag och det visade sig att hon har förkalkningar mellan en kota. Fick diagnosen diskbråck…
Hennes höfter (hd) var ok, men gropen där höftkulan ska ligga var något grund.
Nu ska hon få Metacam i 14 dagar, se får vi se hur vi ska fortsätta därifrån. Går att operera verkar det som. Men allt beror "tyvärr" delvis på vad det skulle kosta, plus vad det innebär för katten. Smilla är inte katten man lämnar på djursjukhus i flera dagar.
/Elisa

Lilla gumman! <3

Tråkigt. Fina Smilla!

Lilla vännen. Kan de säga hur pass bra hon skulle bli efter en operation?
Det har jag inte kollat upp ännu. Risken är att den kräver att hon ska ligga stilla och vara inlagd länge. Det vägrar jag utsätta henne för. Får se vad det smärtstillande gör, får hon inte för många smärtattacker, kan hon klara sig bra i många år.
/Elisa
Oj så tråkigt. Minns att Metacam kan vara dåligt för magen. Kajsa fick det efter sin bukoperation och jag valde att bara ge henne i 3 dgr. Men det vet du säkert redan. Kanske kan man ge någon mat som är snäll mot magen samtidigt? Probiotika? Inte vet jag. Stackars liten.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Är väl mest varnad för Levern. Men märker jag minsta tendens till illamående, så slutar jag med det.
Men ska kolla upp om probiotika, borde ju inte vara fel att ge henne.
/Elisa
Jag minns inte vad det stå på paketen, men var det inte något med blödningsrisk i magen? Alltså…det finns en risk vid långvarigt användande. Men veterinärerna vet väl bäst.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jo det hoppas jag. Frågade henne med tanke på Smillas fd. leverförfettning. Men det är som sagt att hålla god koll i lådan och se att hon äter.
Sen är det ju som sagt med de mesta mediciner att välja mellan pest och kolera. Hon bör ju inte behöva ha ont och t.ex. kortison bör hon inte ta pga herpesinfektionen.
/Elisa
Tråkigt. Hoppas, du har väl en bra försäkring.
Jo jag har försäkring.
/Elisa
Om inte höftkulan ligger rätt i "skålen" och den är för grund då är det väl ett HD fel ? det kan väl inte då vara ett UA. Det är då så dom graderar en hunds HD fel.
Har du träffat en duktig veterinär och som du litar till när det gäller diagnosen på Smilla.
Det är en kota i ryggraden som är förkalkad och det sk. diskbråcket.
Sen låg vad jag förstod (och delvis såg själv) höfterna rätt. Men hon hade inte jättedjupa gropar. Dock ingen atros. Har bett att få röntgenplåtarna hemskickade.
Veterinären som tog hand om Smilla, men hon hade tittat på plåtarna ihop med en ortoped. Så jag tar för givet att ortopeden kan läsa av dem rätt.
Ska ev. ta fler plåtar senare.
/Elisa
En ortoped ska ju kunna sin sak.
benpålagring förkalkat på en ryggkota tyder det på ett diskbråck på katt ?
Det verkar så.
Jag frågade om det kan uppkommit av en skada, men det sa hon att det inte har gjort. Läste att det är väldigt sällan man ser förkalkningar på diskbråck på katt…
I den medsända PDF filen så står detta nedan:
Diskbråck beror på en degenerativ förändring i disken. Man brukar dela in bråcken i olika kategorier; typ I då annulus fibrosus rupturerat och nucleus pulposus läcker ut ur disken samt typ II då diskens fibrösa del fortfarande hänger samman. Bråcket leder till en kompression av ryggmärgen och ger symptom efter lokalisation. Bröstryggen (mellan T1 och T11) tycks vara relativt förskonad från diskbråck, sannolikt på grund av sin mer stabila konstitution.
Diskbråck hos katt är oftast symptomlösa och drabbar i regel riktigt gamla katter, över 15 år. Hos dessa är multipla bråck vanligt och de kan sitta var som helst i ryggradens hela sträckning, men de mest uttalade förändringarna tycks finnas i cervikalregionen. Att diskbråck ger upphov till kliniska symptom hos katt är ovanligt, men har rapporterats vid flera tillfällen.
Vanlig slätröntgen ger oftast ingen information, eftersom diskbråck hos katt sällan är förkalkade. I teorin borde en prolaberad disk ge upphov till en minskad ledspringa, men korrelationen mellan ledspringans storlek och diskens kondition är dålig. Man har funnit att en minskad ledspringa kan innehålla en fullt normal disk och att en normal ledspringa kan vara associerad med ett bråck. För att säkert säga om några diskbråck föreligger eller ej krävs myelografi.
Behandlingen i fall med kliniska symptom är oftast kortikosteroider. Dorsal laminektomi och totalt avlägsnande av disken är två operativa ingrepp som kan hjälpa den drabbade katten.
En annan intressant sak som står i denna artikel är att höftledsfel är väldigt vanligt på just Siameser, men det är Maine Coon folket som röntgar sina katter…
/Elisa
Nei huff så guffent Kalindas
Stakkars Smilla.
Diskbråck,er det det samme som prolaps/skiveutglidning på norsk?
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Låter som det kan vara samma sak…
/Elisa
Benpålagringar på rygg kotorna är valigt på människa och ofta ger det inga besvär.
Ett diskbråck kan ju gå tillbaka oxå helt av sej själv. På människa kan det gå tillbaka efter en period av någon månad. Jag tycker det skulle gå tillbaka fortare på en katt som har 4 ben och inte belastar ryggen som vi tvåbeningrar gör.
Hur lång tid tog det för Smilla att bli återställd sist ?
Sist vek sig benen ett dygn ungefär. Fick Metacam i 5 dagar. Denna gång hade hon mer smärta, men kunde gå hjälpligt. Märkte det på lördag kväll och på söndag kväll (igår) var hon som vanligt igen.
Just nu har hon alltså inte synligt ont, men det är lika bra att ge henne denna 14 dagars dosen. Då ser jag ju lite om hon ändrar beteende, vilket då är ett bevis på att hon alltid bär på smärta. Eller om det inte märks något.
Läste på någon amerikans sida att de rekomederade att katten skulle behandlas med Metacam. Sen vara instängd i "bur" i nio veckor!
Stackars katter!
Förhoppningsvis kan hon leva med detta i flera år och få väldigt få smärtanfall. Operation ser jag tyvärr inte som någon utväg, då det kräver lång rehabilitering och enligt det jag läst så är det inte någon garanti att katten blir helt frisk.
Får bara hoppas att hon svarar bra på medicinen. För jag vill inte avliva en 6år gammal katt. Räcker med än väl att jag tog bort Spidde som bara var 5år…
/Elisa

Stackars lilla försiktiga Smilla. Hoppas detta gör verkan för henne!

Krya på dig, Smilla!!!
#24 la henne stå på metacamen du, se om hun endrer oppførsel mens hun går på den.
Jeg er selv operert for dette, ble operert for sent og har en permanent nerveskade som plager meg veldig. I tillegg er det restprolaps og arrdannelser etter operasjonen. Jeg har også to skiver som er porøs og smuldrer opp…….. så skulle egentlig hatt en operasjon, hvor de setter inn to mekaniske skiver. Men det er en operasjon som ikke er dekt av AS Helse Norge, og man må ev betale den selv…..
Men det jeg vil frem til, er at det er få som ser alle smertene jeg har, det at jeg sliter med å sove osv….. Jeg klarer å leve med dem, men det er tøffe tak innimellom pga smerter. Hadde jeg fått min diagnose på en katt, så hadde jeg latt den slippe.
Når man da vet at katter er utrolig til å skjule sine smerter, så tenker jeg at det er viktig at du ser om hun endrer atferd mens hun går på metacamen og vurderer ut fra det .
Lykke til med henne !!
Nej men stackars lilla Smilla! :-( Jag håller tummarna hårt för att medicinen ska hjälpa och att ni slipper operation. Krya på dig Smilla!

Hoppas hon blir bättre och att du får behålla henne måååånga år. Håller tummarna.
Det är så jag tänker också. Märker jag att hon ändrar personlighet under Metacamen och hon blir sämre igen när jag slutar med det. Så tror jag hon kommer att få somna.
Klarar hon sig länge och är pigg även efter dosen så får hon hänga med ett tag till.
Smilla har en speciell plats i mitt hjärta, men jag vill inte se henne lida eller ha ont. 
Har väl redan sen hon varit kattunga känt på mig att hon inte kommer bli en gammal katt. Men under kan ju samtidigt ské, så jag har inte gett upp ännu…
/Elisa
Fått röntgenbilderna på Smilla. Här ser man förkalningen.
Klicka på den för att få större storlek.
Man kan inte säga exakt vad som orsakat förkalkningen förrän man gjort en CT röntgen på henne. Har inte bestämt om jag vill utstätta henne för det ännu.
Är fundersam om det trots allt är orsakat av en skada. Hade ju loftsäng en period och katterna hoppade ganska vårdslöst ner för den ibland. Spidde älskade även att skrämma Smilla när hon låg där och hon flydde då i panik rakt ut…
/Elisa
Intressant att få se en röntgenbild! Skönt att få en diagnos.
Jeg har også bendannelse i ryggraden dog ikke mellom skivene men inni hver skive og det har gjort at ryggmargen ikke har fått plass. Det ble tatt laminektomi hos meg og jeg har som Berit sterke nervesmerter, noe som ofte skjer etter slike skader og inngrep. Jeg er helt enig med Berit i at at hadde en av våre katter fått noe lignende eller det samme, så hadde den katten helt klart fått slippe. Mine smerter er det bare mine nærmeste som kan se litt av, fordi de styrer helt hva jeg kan og ikke kan. Og selv om de kjenner meg godt er smertene veldig sterke før det vises noe særlig utenpå.
Hur går det med Smilla?
Just nu mår hon toppen! 
Hon trivs i lägenheten jag flyttade till för 2 månader sedan och leker som en kattunge.
Har inte haft ett skov sen detta inlägg skrevs. Jag hoppas det ska ta ett tag till nästa gång. Men har smärtstillande hemma för säkerhets skull.
Tar en dag i taget med henne och hon får vara med så länge hon mår bra och inte besvären med ryggen och hennes förstörda näsa bli för allvarliga.
/Elisa
Så härligt att höra!
Jag fick ett oroande samtal från en ett omplaceringshem och tydligen tror vet. att katten har fått diskbråck. Jag mindes denna tråden.
Så skönt att höra att det går bättre för henne. Hoppas hon får må bra länge länge!
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind