Siameser - hur är de?
Halloj!
Jag har aldrig varit någon kattmänniska, i grund och botten skulle jag nog vilja påstå att jag har en minimal kattfobi. Men jag har alltid, i hela mitt liv, AVGUDAT orientaliska kattraser. Framförallt just siameser. Jag har aldrig träffat en siames, de katter jag träffat på är mestadels lösspringande bondkatter osv. Har dåliga erfarenheter av dem dessutom!
Men finns det någon som, utan att döma mig för min potentiella dumhet, kan svara på hur siameser/burmeser/dyl är i personligheten? Är det någon skillnad på orientaliska katter och svenska blandraser, eller är det som med alla djur, att de flesta arter är likadana egentligen? Är de lugnare/spralligare än "vanliga" katter?
Jag är så hemskt sugen på att skaffa en siames bara för att de är det vackraste som finns, men som sagt så är jag hemskt katträdd. Kanske detta skulle kunna gå bort om jag träffade en katt som inte var lika oförutsägbar och sprallig som de jag stött på?
Hmmm hmmm.
Man får ju inte veta utan att fråga!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Mitt bästa tips är att försöka hitta någon som har siameser i närheten där du bor så du får komma och hälsa på och känna dig för.
Min första spontana tanke är väl att om du är lite katträdd så är INTE siamesen nånting för dig för det är en ras som är otroligt PÅ hela tiden. Dom skiljer sig från "vanliga" katter på många vis, men de två saker jag tycker är mest utmärkande är att dom låter annorlunda (ibland nästan som gråtande bebisar) och att dom är extremt sociala och vill vara med hela tiden. Jag har två siameser och jag har alltid minst en i knät när jag ser på TV, dom sitter med oss vid köksbordet när vi äter (på egna stolar då dock), sover alltid med mig osv. Dom är som en blandning av lokvagnar (där jag är loket
) och plåsterlappar.
På ett sätt är dom lugnare än andra katter, men i och med att dom är mer intensiva i sitt umgänge med människor så upplevs dom som mer närvarande trots att dom är lugnare. Eller hur man nu ska uttrycka det.
Andra har säkert andra kommentarer, det här var bara vad jag kom att tänka på i första hand.
Cats are like potato chips - you can't have only one!
Okej, tack för ditt svar!
Det som gör mig så rädd för katter (eller hur jag ska uttrycka mig) är för att de katter jag träffat på har flygit på mina fötter med klor och hela faderullan, och likaså då jag försökt klappa dem. Och liknande saker.
Minns en vän jag hade för flera år sedan som hade en gammal katt, jag vågade inte vara i närheten av honom för han flög alltid på mina fötter, och det gör ju sååå förskräckligt ont!
Min hundfobi tränade jag bort med min hund som jag hft i 3½ år, tänkte att om jag skulle stöta på en katt som inte är som katter är i mitt huvud så kanske det skulle gå lika bra med det. Men vissa kanske helt enkelt inte är menade att ha katt. Känns tråkigt!
Skulle dock som sagt vara bra kanske att få träffa siameser på riktigt så man kan känna sig för ordentligt. Dessvärre känner jag inte till sådana häromkring!
Mina siameser är väldigt olika i sättet men generellt lika sociala, nyfika och uppriktigt intresserade av allt man gör. Jag har aldrig haft katt innan utan tog hem siameser direkt, inte heller sett någon, men jag fastnade vid första anblick. Några vänner älskar dom med en gång, en vännina har lite svårt för dem eftersom de gärna ska prova hennes knä oxå, lukt och vara riktigt nära.
// fillan
Jeg var også redd for katter, men resten av familien ville ha katt og jeg gikk med på å prøve hvordan det var. Det var helt klart de andre i familien som skulle gjøre alle fysiske ting med kattene så som å klippe klør, gi medisin osv. Etter å ha hatt balineser, siameser og orientaler i hjemmet i nærmere 5 år er redselen min for våre katter borte for lengst. En kattunge leker mye, og den kan prøve å bite deg i fingrene spesielt i den tiden kattungen feller melketennene og får de varige tennene. Men det er veldig enkelt å gjøre noe med det - gi kattungen noe å tygge på! Rå kyllingvinger f.eks. Kattene våre er veldig lett å håndtere og hver eneste gang vi er hos veteriæren med dem blir veterinærene imponerte over hvor lugn de er, ingen av de kattene vi har hatt har noen gang bitt hverken veterinær eller andre - uansett hvor smertefullt det har vært det som har blitt gjort. Ingen av våre voksne katter angriper føttene når man går eller sitter, det skal ikke huskatter gjøre heller! En orientalsk katt er superkosete, leken, nysgjerrig og veldig glad i mennesker! De er intelligent og kan læres opp til det meste.

det låter som om du har träffat helknäppa katter bara?
Åk och umgås med kat. 4 katter en dag nånstans och lär känna dem! Var bor du?
Antagligen har jag det, för jag har alltid undrat hur människor inte kan vara rädda för djur som är så, haha! Å andra sidan så vet väl inte folk häromkring hur man ska uppfostra djur..
Jag bor i Hälsingland, utanför Hudiksvall. Utanför all civilisation!
Skulle gärna umgås med katter, tycker inte om att vara rädda för dem. De finns liksom överallt, och som sagt så viiiill jag haaaaa så gärna!

sök på uppfödare i närheten och se om du kan åka och hälsa på hos nån?
Har gjort detta, hittade en uppfödare i min hemstad faktiskt, så jag ska höra av mig till dem senare idag för att se vad de säger!
Antingen ÄLSKAR du dom eller INTE. Finns inget mellanting.
Jag väntade till jagf var 36 typ innan jag träffade min första, sen dess är jag ALDRIG utan minst 2 siameser. 
Jisses, vad jag älskar dom. Pratar med dom och de svarar mig, älskar min polare, mina grannar. Ja alla barnen som hälsar på!
Dom är sååååå älskliga! Se till att få köpt 2 siameser!
#4 Vilken rolig tråd!
Nu springer mina killar och letar efter katten som jamade nyss. Kollade på YouTube-filmen med katten som löper. :)
Cats are like potato chips - you can't have only one!
Bor du i Hudiksvall ska du kontakta Mia eller Ylva på Yzings, de är jättetrevliga och har fantastiskt mysiga katter!
http://www.yzings.se !
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Visst ska du hälsa på Mia och Ylva jättegoa människor, med härliga siameser, hon planerar säkert kattungar.