Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 11560 ggr
klepa
2011-05-17 18:50
0

Mjölktänder

Hej. Jag köpte på söndagen en liten siamestös. Hade veterinärbesiktning idag och veterinären anmärkte om att hörntänderna inte ännu hade lossnat. Hon är nu 6 månader och veterinären tyckte att tänderna behöver opereras bort, är det verkligen så? Hennes andedräkt luktar mycket illa och tandköttet är lite rött, den ena hörntanden sitter löst . Är det ngt att oroa sig för?

kalindas
2011-05-17 18:58
0

Försök att vicka på mjölktänderna flera ggr dagen så lossnar de förhoppningsvis utan operation.

/Elisa

SacredSouls
2011-05-17 19:02
0

Nei Glad

Har en her som er straks 6 mnd og i samme situasjon.Du kan jo rugge litt forsiktig på dem. Noen har doble sett en god stund og da hjelper det på å gi feks rå kyllingvinge etc. noe som er litt hardt å tygge på som gjør at de løsner lettere.

Også kan du gni med litt klorhexedin eller aloe vera beregnet til munn på tannkjøttet.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
2011-05-17 19:21
1

Hej! Min Pixla hade också några mjölktänder kvar när hon närmade sig 6månadersdagen, de försvann utan bekymmer efter att hon fått gnaga på råa kycklingvingar.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

MalinL
2011-05-17 20:37
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej jag tror inte att du behöver operera bort dem. Det är vanligt att de luktar lite illa i munnen vid tandömsning och de kan gå med dubbla hörntänder ett tag. Tror de kommer ramla ut av sig själv utan problem, endera dagen, det brukar de göra. Min lille balineskille som är lite över 8 månader hade också dubbla tänder vid den åldern.

alltidsiames
2011-05-17 20:59
0

Jag undrar om man ska räkna kalendermånader eller veckor för att komma fram till åldern? Är man född i mitten av december så är man ju bara fem kalendermånader nu?

klepa
2011-05-17 22:19
0

Tack så mkt :) Hoppas det går bra utan operationer…. Har ni någonsin hört att ngn skulle ha opererat?

kalindas
2011-05-17 22:23
0

Väldigt sällan det händer (tror det är vanligare på hundar) och operation skulle jag inte vilja kalla det. Veterinären söver katten och tar bort mjölktänderna. Det krävs ingen operation. Tror nog att din veterinär gillar att tjäna pengar..Flört

Vicka du på hörntänderna och je den unga damen lite råa kycklingvingar att tugga på. Så ramlar nog tänderna ganska fort. Glad

/Elisa

Liljekatten
2011-05-17 23:59
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oftast så lossnar ju mjölktänderna av sig själv och det är jättebra att låta henne tugga på tex råa kycklingvingar som flera skrivit här, men tyvärr är det inte alltid det hjälper.

En kattunge som jag fött upp fick sneda tänder pga att mjölktänderna inte lossnade som de skulle. Tyvärr hörde inte kattungeköparen av sig till mig eller veterinär förrän det var för sent. Eftersom mjölktanden inte lossnade blev den permanenta tanden sned. På bilden ser man att den övre huggtanden är vinklad inåt pga detta. Den nedre huggtanden pressades utåt och detta är synligt på katten då han har munnen stängd då den sticker utanför. Jag hoppas inte det blir så på din katt utan att de lossnar snart, men man bör vara observant vilket du ju verkar vara.

SacredSouls
2011-05-18 11:13
0

#8 Ja ser der ja.Man lærer noe nytt hver dag.Vet du hvor gammel katten var da dette skjedde eller hvor lenge den gikk med doble før det ble oppdaget ?

#5 Jeg regner kalendermåned.Så han her hjemme er straks 6 mnd og i dag så jeg at begge de doble hadde falt ut nå.

Vanligvis så feller de jo rundt 5-6 mnd alder så hvis hun bare er 5 mnd nå så er det vel ingen grunn til bekymring Glad

MissMaven
2011-05-18 12:00
0

Det är en suddig blid, men så här såg tänderna ut på en av mina katter, ett par dagar innan han tappade sina mjölkhörntänder. Bilden är tagen när han var fem månader och en vecka gammal.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2011-05-18 12:04
0

Ett par dagar efter det var de borta!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2011-05-18 12:13
0

#9 Nej, tyvärr vet jag inte hur länge han gick med dubbla tänder. Tror inte ägarna uppmärksammade det med en gång och när de såg det var det försent.

Sussi89
2011-05-18 14:55
0

Hihi får lägga in en tass här. Passande reklam mellan #8 och #9 Vet inte om alla ser det men det är en reklam om tandimplantat!

Lite OT men men :P

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[lisme]
2011-05-18 15:22
0

Vi har hatt flere kattunger som har hatt doble tenner, og noen av dem har hatt doble tenner i flere uker. Men alle har mistet de gamle tennene etterhvert uten at vi har måttet gripe inn på noen måte. Ingen har fått tannstillingsproblem heldigvis, det skal ganske mye til før det skjer

klepa
2011-05-20 14:21
0

Nu har mjölktänderna lossnat! :) som tur blev det inte som veterinären påstod…

Kissen skrev här sin åsikt om saken:

47 tr555555555545jjuhy

alltidsiames
2011-05-20 17:47
0

Så underbart! Duktig katt som kan skriva här! Lillasyster luktar så äckligt ur munnen idag så jag höll på att kräkas vid morgonpussen! Skrikandes

SacredSouls
2011-05-22 12:22
0

#15 Så bra Glad