Hosta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min tjej hostar mycket. Har hon gjort sedan innan jag hämtade hem henne och till en början så visade hon sig vara förkyld och vart jätte dålig hemma hos mig.
Då nyste hon mycket. Men hostan är liksom kvar. Hon fick nyss en väldigt läskig host attack och hon liksom gungade med huvudet samtidigt som hon hostade klent. Det är förbannat synd att jag inte fick med den hostningen på film så jag kunde visa men jag fick med ett mindre bra exempel.
Hon är kry och pigg i övrigt men det låter så eländigt när hon hostar, Vad kan det vara tror ni?
Ni får höja volymen så att ni hör
Jag har svårt att tro på hårbollar för det har aldrig kommit hårboll när hon hostat.
Tror inte på hårboll, katter kräks ju upp hårbollar, de hostar inte upp dem. Låter mer som "siameshosta". Hur ofta hostar hon? Du kanske skall ta henne til vet för en check om hon hostar varje dag.
Har du vært hos veterinær med henne? Det skjer dessverre ofte at når katten har en virusinfeksjon (nyser og hoster) fører det til en sekundær bakteriell infeksjon og katten trenger medisin (antibiotika) for å bli frisk.
hehe va? "Siameshosta" Vad är det?
Jag skulle tippa på att det är efterdyningar till kattsnuvan, det kan te sig lite olika på olika katter. Den kommer i så fall försvinna med tiden, när den läker ut fullständigt. Det kan ta jättelång tid.
Min katt Amerika hade en rinotraceit-virusinfektion (herpes) när hon var 7-8veckors ålder och hon hostade precis som din misse tills hon var ca 5-6 månader, men det avtog sakta men säkert.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Jag var in med henne efter hon blev frisk. Hade kontakt med uppfödare och vi avvaktade ett par dagar. Sedan skulle jag in akut för jag var för orolig över matstrejken och så. Kom aldrig in för den dagen var det en helvetesolycka här i Södertälje just den vägen till vet (låter som en dålig historia men det är sant) - dagen efter mådde hon bra. Lekte, åt och var bra. Sen vart min huskatt sjuk. Tappade rösten, kräktes och var slö. Då åkte jag in med båda för att kolla. Förkylningsvirus visade det sig vara men var bara min huskatt som fick medicin för Cheijjen var ju "frisk".
Det är inte astma i alla fall?
När jag säger "hostar mycket" så menar jag inte hela tiden eller varje dag. Men i alla fall 2-3 dagar i veckan ungefär.
#4: Jag har hört att sånt kan bli kroniskt. Är det sant?
Om du är orolig, tar henne till vet för en koll, så de kan lyssna på lungor osv.
Tror inte det är något farligt, det är inte helt ovanligt att siameser hostar någon gång ibland, men bättre ta det säkra framför det osäkra.
Jo ja jag vet. Tänkte mer om någon "visste" (inte säkert man vet) så kunde jag bli lite lugnare.Hon är ju pigg i övrigt och kan leka direkt efter och före en hostattack så direkt orolig så där jätte mycket är jag inte. Men jag kan låta dem kolla lungorna och sånt när jag ska in för Kastrering, om det inte blir värre.

Har en tjej som hostar i perioder, det kan låta HÖGT men verkar inte bekomma henne…Ibland flera gånger per dag ibland inget på månader. Flera av hennes släktingar verkar ha känsliga luftrör …
Det finns flera gamla trådar om detta här på sidan om du gräver lite 
#9: Gör det? Ja men då ska jag leta. Tusen tack 
Hittade en katt på youtube som lät liknande. Men det var på ett konstigt språk. Skulle google translate för trodde det va tyska men det var det ju inte. Så hjälpte inte mig.
#6 80 % av alla katter som har haft herpes blir kroniska bärare, men de blir inte kroniskt sjuka för det. Det kan bara komma tillbaka om de utsätts för stress, viss medicinering eller andra sjukdomar, som FIV.
Jag skulle inte vara orolig om hon inte blir slö eller får feber, då kan man misstänka att det har uppkommit en sekundärinfektion i lungan. Köp en rektaltermometer och håll koll på tempen.
Det är ganska vanligt att katter som får hosta kräks, som din huskatt gjorde. Det gjorde Alice när hon blev smittad med herpes, blev hes, hostade och kräktes.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
#11: Tack! Nu är jag superlugn haha! För bra mår hon ju tycker jag.
Letade under hälsa & beteende utan att tycka mig se andra trådar. Klickade mig iofs inte in på alla men var ingen rubrik som gjorde reklam för att handla om detta.

#12 Sök tex på hosta under sök på sajten, fast det står mycket om konstiga sjukdomar, cortison osv så det är inte säkert att du blir lugnare…
Men jag tycker verkligen inte du behöver oroa dig, tänk hur ofta du själv måste harkla dig eller hostar till? Vissa har känsligare halsar än andra, du märker ju om hon mår bra för övrigt!
#13: Ja men precis får försöka tänka så 
Ingen som tänker på mask? 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Det kan ju vara astma också..
"The most common symptom is coughing. The symptoms vary widely in severity and range from an occasional episode of coughing and wheezing to chronic and persistent coughing and wheezing. Cats often stand with their head stretched forward while they cough. Sometimes it may appear that they are coughing something up. In more severe attacks, the cat may suffer from acute respiratory distress and open mouth breathing."
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+1348&aid=209
Står att det är vanligare på siameser också :/
(Oddie gör samma sak förresten -.-.. Siameshosta?)
#15: Men varför ska det vara mask? Finns väl ändå fler symptom än enbart hosta? Nej, jag tror inte på mask!
Javisst finns det fler symtom att ta hänsyn till när katten har mask - avmagring, synliga blinkhinnor etc. Men när maskarna vandrar, hostar katten. Söker du för hosta hos veterinären, är det den första frågan veterinären ställer - är katten avmaskad korrekt?
Hon har säkert inte mask, men det är lättare avhjälpt än astma. Nej, har hon haft snuva, har hon säkert bara lite hosta kvar pg a det. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Har du provat att byta kattsand?
Jag skulle i första hand ge katten milbemax då vore jag säker på att katten är då ialla fall avmaskad, när veterinärens första fråga blir
Har du avmaskat