Hypotetisk PRA vs Uppfödning-fundering?
En rent hypotetisk fråga: Säg att Du har sålt en kattunge till avel, specifikt, i slutet på 2010. Kattungens nya köpare testar kattungen för PRA, eftersom detta nu blivit känt på siames och oriental, och det visar sig tyvärr att kattungen har dubbla anlag för PRA.
Jordbruksverket och lagstiftningen är ganska tydlig på det här området:
"Hundar och katter får inte användas i avel om
- de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
- de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom"
Köparen är givetvis ledsen över att inte kunna använda sin tilltänkta avelskatt i sin avel.
Hur skulle Du som uppfödare agera? Skulle köparen kunna reklamera katten? Ge köparen en ny kattunge till rabatterat pris eller kanske utan kostnad? Vidhålla att köpet gjordes korrekt utifrån den kunskap som fanns vid köpetillfället?
Vore intressant att höra 
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ännu inte hunnit bli uppfödare på riktigt, men jag svarar iallafall. Jag tycker att igentligen inte att det är några konstigheter, saker som detta händer hela tiden inte bara om PRA, det kan vara vitligo, svanknick, bråck mm. Det är alltid en risk när man köper katt. Ska man köpa en katt till uppfödning och informerar uppfödaren om det ska ju det blivande köpet/säljandet vara enigt och ömsesidigt. Jag menar alltså att jag räknar det under att katten blev rätt såld med den informationen som fanns då. Som köpare måste man ju göra alla tester och bekosta dem själv annars så har man ju automatiskt godkänd säljaren/katten genom att köpa katten. MEN detta är också en väldigt speciell fråga då PRA har kommit upp väldigt stort väldigt nyss. Nu kommer jag att testa mina djur, men om jag redan (hypotetiskt) hade sålt en kattunge till avel som idag fått provsvaret PRA och jag hade en god kontakt med köparen, om hon/han velat köpa en ny katt av mig förmodligen bekostat ett PRA test på den katten och sålt den till ett rabatterat pris till henne/honom. Goda kontakter vill man ju inte förspilla 
Köper men en katt som ska användas till avel och katten sedan inte får användas i avel så borde det väl gå att reklamera? Tycker jag.. Fel ute?
Det beror ju lite på vad som står i kontraktet. Alltid viktigt att uppfödare har bra och tydliga kontrakt om de väljer att sälja katten speciellt till avel.
De flesta väljer dock att sälja till sällskap och då är det inte riktigt samma sak.
/Elisa
Jo men menade om man som köpare är tydlig med att katten ska vara till just avel? :)
Jag säljer enbart sällskapskatter. Jag kan inte garantera att någon katt är lämplig för avel vid 12 veckor. Eller att den blir en bra utställningskatt för den delen. Dessutom är det ju sällskapskatter de ska vara i första hand.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Selger dere selskapskatter for å slippe ansvar? Man selger vel ikke en selskapskatt til en annen oppdretter?
Selv mener jeg også at det som har skjedd før PRA ble kjent,det ligger i forrtid,og det kan man ikke gjøre så mye med. Hvis jeg nå hadde kjøpt en katt som faktisk var PRA positiv( før PRA ble allmennkjent),så hadde jeg,hvis katten og linjene betydde mye for meg,faktisk brukt han selv i eget oppdrett og siden kastrert. Så klart kun parret med en negativ testet motpart og jobbet videre med bæreren på en ny negativ og siden forhåpentligvis fått en negativ avlskatt. Går man denne veien i dette tilfellet PRA for sitt eget oppdrett,så syns jeg man er bevisst og ikke useriøs.
Man kan så klart ikke gi noen som helst garantier for type eller skjønnhetsfeil. De sykdommer som forekommer i en rase man kan DNA teste før salg i dette tilfellet PRA så er det jo en enkel sak å fikse før man i det hele tatt selger. Ingen av disse årsakene hadde jeg gitt en ny katt til oppdretteren (kontrakt som Kalindas sier). Men i noen tilfeller ville jeg faktisk erstattet/tilbudt en ny katt til halv pris. Men som sagt det kommer helt an på hva det er og hvor gammel katten ville vært. Mye som ville spillet inn 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#6 jag vet inte vilken typ av ansvar du menar. jag anser inte att jag kan garantera att katten är fertil eller att den kan bli BIS på utställning eller ens fungerar att ha på utställning. Tycker du att man är skyldig att ta tillbaka katten om man sålt till en uppfödare och det visar sig att den är infertil eller på något sätt olämplig som avelskatt? Vad lovar man egentligen om man skriver i kontraktet att katten är till avel? Ska den producera 1 kull? Hur många kattungar? Ska kattungarna vara defektfria?
---
Det är en sak att testa sin egen hona och hankatten och se till att inte para 2 bärare. Parar man en bärare med en negativ katt anser jag inte att man behöver testa kattungarna innan försäljning. De kan på sin höjd vara bärare och blir aldrig sjuka. Det är upp till den nya ägaren att testa inför ev avel. Huvudsaken är att man informerar om att den ena föräldern är bärare.
**Kattungar till salu!
Ustillings resultater, utvikling av type, trivsel eller mistrivsel på utstillinger, det er for meg ingenting man "tar tilbake" en katt for. Hvem har sagt man skal kjøpe den tilbake? Heller ikke for meg haleknekk eller sternum, de 2 vanligste skjønnhetsfeilene,da disse kan dukke opp måneder etter katten er solgt og flyttet. Ikke er det farlig å ha i avl heller. Der kan man fint velge selv om man vil kastrere eller prøve et kull eller fler. Antall kattunger eller ev defekte kattunger har lite med saken å gjøre,for min del,for man må være 2 for å lage bebiser,og ungene deler gener fra både mor og far,så den ene er ikke skyld i noe alene 
Men jo, selger mjeg en katt til en annen oppdretter og den viser seg å være infertil,så hadde jeg erstattet/solgt en ny til redusert pris hvis det var en årsak ny eier ikke kunne noe for. Dette gjelder for meg ikke pyometra, men feks medfødt defekt i livmoren, eller en hannkatt som faktisk ikke lager en eneste bebis over tid. Men da skal jeg så klart ha bevis/skriv fra dyrlege at dette faktisk stemmer. Oppdrett er ikke gratis,og i det minste så ønsker man jo at kattene ikke er infertile…..det ville jeg syntes var utrolig kipt selv om jeg hadde kjøpt en,eller solgt en, og man ikke kunne komme frem til en løsning.
Jeg syns det er viktig å PRA teste alle sine avlskatter,så sant ikke begge foreldre til en katt er testet negativ. Jeg kommer til å teste alle kull hvor ikke begge foreldre er testet negative,for å kartlegge videre planer for eget oppdrett først og fremst. Men også for andre oppdrettere,så dem også kan planlegge videre om jeg velger å selge noen til avl. Man kan faktisk bare legge på testen i salgsprisen av kattungen
Alt skal ikke pålegges kjøper,for som oppdretter han man et stort ansvar syns jeg.
Jeg har mistet noe unge katter i sin tid, og alle har jeg fått ny katt hos,UTEN å kreve det,men dem har samme synspunkter som meg. Men for all del, der er ingen fasitsvar…
Et aldri så lite PS : Det stiller seg noe anderledes om katten er forsikret hos ny eier(oppdretter) - men det tar ikke fra hele ansvaret,så sant man ikke får hele kjøpesummen tilbake hos forsikringen,men det er faktisk ikke alle land som har forsikring for oppdrettere. De landene som har er heldige.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#8 Jag menar så klart inte att man inte har något ansvar alls, bara att det är vanskligt att skriva kontrakt där det står att katten är till avel/utställning. Infertilitet eller svårigheter att få katten dräktig kan ju bero på många saker.
Skriver man i avtalet att katten är till avel ska man vara noga med att specificera vad som är grund till ett återköp eller dylikt.
I mina kontrakt kryssar jag rutan där jag åtar mig att köpa tillbaka katten inom 2 år till del av priset. Vill ju inte att katten ska vara någonstans där den inte är önskad. Så det handlar inte så mycket om det som att jag inte vill lova något som jag inte kan veta något om.
Så här står det i avtalet:
Om återköpet sker, räknat från leveransdagen
· inom 14 dagar återbetalas 80 % av köpeskillingen
· inom 3 månader återbetalas 60 % av köpeskillingen
· efter 3 månader men inom 12 månader återbetalas 40 % av köpeskillingen
· efter 12 månader men inom 24 månader återbetalas 20 % avköpeskillingen
· senare än 24 månader återbetalas ingen del av köpeskillingen.
**Kattungar till salu!
#9 Du vet att om du kryssar i den rutan så är du skyldig att köpa tillbaks katten va?
Jag kryssar aldrig i den rutan för jag kan inte åta mig ett sådnat ansvar, också med hänsyn till de katter jag har här hemma (tänker på stress, smittor m.m). Kryssar du in den rutan så kan kattköparna lämna tillbaks en katt och du är skyldig att ta emot den närhelst de vill. Hypotetiskt så kan du helt plötsligt bli överlassad med katter som folk vill lämna tillbaks. Dock så gäller inte detta båda vägar, du tar på dig en sådan skyldighet - de har å andra sidan en sådan skylidighet att lämna tillbaks katten till dig om de inte själva vill, utan välja att ge bort de, sälja den på blocket osv.
#10 Jag förstår. Jag har dock inte så många kullar att det blir så problematiskt (den här + en kattunge som nu är 6 år gammal) och i nuläget vet jag inte när jag kommer ha en kull igen. Så då väljer jag det som är bäst för de här kattungarna. 
**Kattungar till salu!
#11 Absolut, du ska välja det du tror blir bäst för kattungarna. 

Jeg tester alle mine avlskatter for PRA, og skulle noen av disse være positive/bærere, så testes selvfølgelig kattungene, og fremtidige kjøpere underrettes:-))
Ang. ansvar overfor solgte avlskatter, så tenker jeg litt hvordan jeg ville likt å bli behandlet selv i samme situasjon. Altså hvis jeg selger en avlskatt som ikke fungerer i avl f.eks. pga av en skjult medfødt defekt, så hadde jeg gledelig tilbydd kjøper en ny katt, enten gratis eller til redusert pris. Og det hadde jeg også gjort hvis katten må avlives p.g.a. skade eller sykdom i ung alder.
13# men vart ska man dra gränsen och när? skada och sjukdom som inte har med uppfödaren att göra (alltså inte genetiskt eller så) Jag vet inte om Norge fortfarande har systemet att ni har speciella papper för avelskatter vid försäljning. Det har vi inte i Sverige. Jag har avelsförsäkrat mina katter så att försäkringen går in och hjälper mig om det visar sig att någon av dem är tex infertila elle får avelsförbud pga sjukdom mm. Även om man ibland köper katt för avel skrivs det sällskapskontrakt. Om jag skulle sälja katt till avel med avelskontrakt skulle jag nog ta mer betalt för den katten för att kunna lämna kriterier. Har hört många historier på sistone där det kostat uppfödaren dyrt pga "inte helt klara tydliga kontrakt" Sveraks kontrakt hjälper inte längre. Nu för tiden får man ibland skriva på sidovis med tillägskontrakt. Allt beror ju på kontrakten…. Men jag förstår allas dilemma och tankar man vill ju sälja bra katter och hålla gott rykte om sitt katteri.