Fara för mjölkstockning?
Jag vill höra lite vad ni tycker här. Min Kakan fick ju fem ungar i förmiddags. Nu har hon supermycket mjölk och jag är rädd att hon ska få mjölkstockning. När hon står upp och man känner på juvret så känner man att det är riktigt knöligt på alla tuttar utom de två nedersta.
Ska jag ta bort mat från henne i natt och bara ge henne vatten eller ska jag ha is i magen och vänta och se hur det är i morgon? Det går lätt att mjölka ur från alla tuttarna ännu, men jag är så rädd att det ska bli stopp. Kanske jag ska värma juvret och försöka mjölka ut lite mer i kväll? Vad tror ni? *orolig*
Jag kan bara svara när det gäller kor. Massage, urmjölkning och värme. Tyvärr kan du inte lägga liniment på, annars är det bra.
Osäker på om det gör så stor nytta med att svälta henne, det tar ju dagar att bromsa mjölken när man ska sinlägga. Så ett dygn utan mat gör nog ingen skillnad. Men hon kanske inte behöver fri tillgång om hon äter mycket?
Har Partoxin (oxytocin) här hemma. Men det är ju lite långt att åka, annars kunde du fått flaskan.
/Elisa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du känner "knölar" kan det vara mjölkstockning på G. Jag skulle absolut värma blöta frotéhanddukar och lägga på och massera om vart annat!
Har haft mjölkstockning två gånger och det va fruktansvärt! Men är man uppmärksam och upptäcker det i tid som du så besparar man honan mycket smärta.
Lycka till!
#1 Det kanske inte gör nån nytta?
#2 Jo, jag ska nog försöka mjölka ut så mycket jag kan. Jag är på väg till micron med vetekudde och handduk i högsta hugg!
Vilket gör ingen nytta? Partoxinet? Fattade det som att det är det man ger vid mjölkstockning (tror Moa fick det till sin katt) för att få dem att "släppa" mjölken och lättare mjölka ur. Men får du ur mjölk och håller det varmt, så kanske det räcker.
/Elisa
#4 Sorry, jag var otydlig. Jag menar att det kanske inte gör nån nytta med att svälta henne i natt som du skrev. Partoxin är säkert bra och jag kontaktar min veterinär i morgon ang det om det inte är bättre.
Gör så. 
/Elisa
Når de små suger og du merker at melke refleksen starter så er det supert å sprute ut melken da.Da kjenner du at du får tømt ut masse.
oxytocin har vi gitt med veldig god effekt her.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag försöker lite då och då att mjölka ut lite och det går ganska lätt faktiskt och jag tycker juvret känns mjukare på henne. Bara att hoppas att de fem grabbarna gör sitt jobb i natt. 
Nu är hennes juver mjukt och fint och faran är över. Tack och lov.
Grabbarna visste vad som skulle göras. Två av dem har ändå gått ner i vikt, men det är ju inte ovanligt. Det får bli en ny invägning när jag kommer hem från jobbet.
Skönt att det lättade, då slipper du kanske åka med henne. 
/Elisa
Så deilig 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus