Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 4659 ggr
annzoo
2011-04-11 17:59
0

vitfläcks/pigment funderingar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är vitfläck samma sak som pigmentförändringar? När jag har sett vad jag tror är vitfläck på raser som inte ska ha de säger ägarna ibland "det är inte vitfläck, de är pigmetförändrändring".

Sen undrar jag om vitfläck kan visa sig genom att alla tassar blir rosa?

MalinL
2011-04-11 18:08
0

Nej det är inte samma sak. Pigmentförändringar där mörka partier blir ljusa, de får rosa fläckar på tassarna etc beror på Vitiligo och är ett fel. Däremot kan sköldpaddsfärgade katter givetvis ha rosa trampdynor. Glad

annzoo
2011-04-11 19:20
0

Om en katt får tex ljus fläck på ett mörkt fält så är det pigmentförändring… men om katten från början har mörka trampdynor som helt plötsligt blir ljusa så är det inte vitfläck utan kan vara Vitiligo?

MalinL
2011-04-11 19:31
0

En katt som är vitfläckig är ju det hela tiden, dock så syns det ju senare på maskade katter eftersom de föds vita. En katt som t.ex är brunmaskad och som plötsligt får fler och fler rosa fläckar på trampdynor har troligtvis vitiligo.

cosbykatten
2011-04-11 19:54
0

Information om Vitiligo: Vitiligo är en autoimmun sjukdom som drabbar både människor och djur. Mellan 1-2% av världens befolkning har vitiligo. Sjukdomen är polygenetisk och multifaktoriell, vilket innebär att flera gener och faktorer styr över sjukdomen. Den är även ärftlig, men hoppar gärna över en generation eller flera varför det inte alltid är självklart varifrån sjukdomen kommer. Det som händer är att immunförsvaret attackerar pigmentcellerna - melanocyterna - som dukar under och resulterar i vita fläckar. Nämnas bör att hos människa kopplas vitiligo ofta ihop med hypothyreos - sköldkörtelfel - som även drabbar katter ibland.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitiligo

//Cecilia, som har vitiligo själv sedan 6 års ålder.

MalinL
2011-04-11 20:13
0

Glömde skriva att en maskad katt kan få tillfälliga pigmentförändringar om den har skadat sig eller är sjuk. Ex vis om en brunmaskad katt får tandköttsinflammation så kan den tappa färgen vid det stället och den kan komma tillbaks när katten blivit behandlad. Likaså om en katt hoppat upp på en varm spisplatta och bränt sig på foten kan trampdynorna tillfälligt tappa färgen, men det kommer tillbkas efter att skadan läkt.

kalindas
2011-04-11 20:41
0

Ska tilläggas att för att katten ska vara någon typ av vitfläck så måste minst en av föräldrarna vara det.
Dvs. har du en brunmaskad SIA (med vita tassar/trambdynor) som inte har någon förälder som är bicolour Oriental eller Seychellois.
Då är garanterat någon typ av pigmentförändringar.

/Elisa

jenay
2011-05-11 19:06
0

min huskatt är ju röd tigre med vitt och ha rosa trampdynor är han vitligo då??

Skrattandeha en bra dag. kram

kalindas
2011-05-11 19:18
0

Nej, han är bicolour, van el. harlequin. Eller rättare sagt just röd/vit, då jag inte kan säga exakt om jag inte ser en bild på honom.

/Elisa

AmandaWvW
2011-05-12 09:03
0

#6 det stämmer hos orientalerna (så vitt vi vet) men i andra raser och hos huskatt kan vitfläck dyka upp utan vitfläcksföräldrar, recessivt. Oftast bara en medaljong eller några vita tassar.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

kalindas
2011-05-12 09:14
0

Tror inte det är ressesivt hos huskatterna heller. Det måste ju räcka att mamman och/eller pappan har ett par vita strån, så kan ju ungarna få vita fläckar.

/Elisa

prodigy
2011-05-12 10:11
0

#10 En sån liten vit fläck kan ju dyka upp hos kat 4 också, trots helfärgade föräldrar. Det är väl därför som man varit så försiktig med godkänandet av bicolor inblandning i rasen?

När jag köpte min första oriental 1999, en blå flicka med solid blå pappa och brunmaskad mamma så hade en hane i kullen en liten vit fläck på bröstet.

-Kalindas, betyder det att någon av föräldrarna hade "ett par vita strån", -trodde faktiskt också att det kunde ärvas som ressesivt anlag, just lite, lite vit..?

kalindas
2011-05-12 10:36
0

Jag skulle gissa att det var att det fanns några vita strån. Men jag är ingen expert på genetik. Glad

/Elisa

jenay
2011-05-13 19:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

låter lite lutsigt för jag vet att vitt och vitfläck är dominat inte reccivt det är va jga lärt mig ialf här komem bild på tarzan.

kalindas
2011-05-13 19:30
0

Skulle vilja kalla honom en röd classic tabby (tror han ser tabby ut) och vit, bicolour. Ingen vitligo på honom.

/Elisa

jenay
2011-05-13 19:37
0

hmm ok ha fått olika versioner vad han är tigre el tabby.??

kalindas
2011-05-13 19:53
0

Tror han är tabby om jag ser bredden på ränderna på svansen. Men för att var 100% säker måste jag se en bild från sidan.

/Elisa

jenay
2011-05-16 00:01
0

ok

kalindas
2011-05-16 08:33
0

Går fortfarande inte att se om han är tabby på den bilden. Visar en bild på Isak, där mat tydligt ser att han inte är randig på kroppen.

/Elisa

AlexH
2011-05-16 15:26
0

det finns ju ressensiv vitfläck som benämns som 09 i stamtavla på ems koden 8obestämbar mängd vitfläck9 det kan vara allt från en medaljong till en liten plätt med 5-6 vita strån som kanvara svåra att upptäcka.. om en katt med 09 (ressensiv vitfläck) paras med en katt som också har 09.. så kan de få solida kattungar.. (eller så har de så få strån nånstans på kroppen att man inte upptäcker vitfläcken) dessa kattungar kan i sin tur få kattungar med vitfläck 09 även om de paras med en solid katt.. så två till synes solida katter kan alltså få vitfläck 09.. vet om flera inom Crnish rex…  Jag är inte förtjust i 09 och gör mitt bästa att försöka undvika katt med 09 i EMSkoden för avel… men det är inte lätt… Detta finns som sagt på Cornish rex.. och jag har sett det på andra raser.. så jag tror att 09 kan finnas på alla raser…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

kalindas
2011-05-16 17:33
0

Koden 09 finns inte på kat4 katterna. Vad jag fattat det som så gäller även 09 om katten har för mycket vitt. Dvs. mer än en 01:a

Kruxet är att om en kat4 katt får för lite vitt, så får man antingen sätta den som 03, vilket den då inte är, eller ge den avelsförbud…

/Elisa

jenay
2011-05-17 02:08
0

ja just som din katt är på bilden se min tarzan med ut så då är han tabby tack för hjälpen vad menar du eg med att den heter 09 när den ha för mycket vitt jagfatta inte??. per och exo ha väl med 09 tro jag??

kalindas
2011-05-17 09:08
0

Jag trodde att 09 bara gällde för lite vitt, dvs. mindre än 25%.
Men så fick jag veta att det även gäller om katten har för mycket vitt.
Skulle tro de då menar en katt, som kanske bara har ett färgat öra och resten vit.

/Elisa

AlexH
2011-05-17 09:22
0

09 står för: Obestämbar mängd vitt..

HAr en katt bara ett färgat öra.. så är den varken VAN eller Harlekin.. så då måste den gå som obestämbar mängd vitt också.. Jag skulle tro att det skulle gå som diskvalificering på utställning?? men jag är inte säker… hade jag fått en crx med ett svart öra och resten helt vitt.. så skulle jag nog ta det som feltecknad och sälja som endast sällskap…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

jenay
2011-05-17 21:37
0

jaha ok då förstår jag lite bättre. om man para 03 med silver då få jag för lite vittel??

kalindas
2011-05-17 22:19
0

Silver och bicolor är två helt olika saker.

/Elisa

LottaX
2011-05-18 09:57
0

Håller inte riktigt med…

En 01 är en katt med mer än 75% vitt (ingen gräns uppåt) detta oavsett om den bara har ett färgat öra. Sen att den inte har en "optimal" teckning är en annan sak.

En 09 är en katt med ospecificierad mängd vitt eller mindre än 25%

Vart kan jag läsa det motsatta om jag skulle missat detta?

prodigy
2011-05-18 10:08
0

Ni uppfödare som hållt på lite längre, känner ni inte igen detta att en unge kan födas med en liten vit fläck? Se mitt inlägg ovan.

Föräldrarna till min flickas kull var ganska "kända" på sin tid o jag har alltid trott att det var rel vanligt att en liten, liten vitfläck kunde dyka upp utan att föräldrarna hade någon?

Spotless
2011-05-18 10:20
0

Precis så som #26 beskriver vitfläcksmängden har jag också uppfattat det.

#23 om jag fick en kattunge med endast färg på ett öra och resten vitt skulle jag regga den som en 01 och jag skulle definitivt inte ge den avelsförbud (ens om jag hade den möjligheten inom SVERAK), jag ser ingen som helst anledning att sälja en sådan katt endast till sällskap.

kalindas
2011-05-18 12:53
0

Jag trodde precis som dej.
Men jag har inte läst det någonstans utan fick det svaret av Dagny Dickens på ett forum, att 09 betyder obestämd mängd vitt.

Då jag undrade varför inte kat4 katter har 09, då de har för lite vitt. Fick då svaret att 09 även gäller för mycket vitt.
Innan dess var jag helt säker på att det bara gällde för lite vitt.

/Elisa

Spotless
2011-05-18 17:57
0

Nu kopierar jag från SVERAKs site, 

VAN - 01

Mer än 75% vitt. Den idealiska vanteckningen är färgad svans och två färgade fläckar på huvudet, separerade med en vit bläs. Hela magen är vit. Några små fläckar på kroppen eller benen är ok.

OSPECIFICERAD - 09

Ospecificerad mängd vitt, eller mindre än 25%.

Kan det vara olika indelning i de olika förbunden? Tänker på vad Kalindas fått berättat för sig.

kalindas
2011-05-18 18:12
0

Borde ju vara samma inom förbunden. Obestämd
Men jag vet som sagt inte mer än vad jag fick förklarat för mej. Forumet jag frågade på finns inte längre, så jag kan inte leta upp svaret heller.

Men jag vet att min frågeställning var, varför vi inte hade 09 inom kat4, just för att slippa få katter med för lite vitt.

/Elisa

kalindas
2011-05-18 18:16
0

WCF verkar ha hårdare krav på VAN än vad Sverak har.

http://www.wcf-online.de/en/Standard/Colours/Distribution/index.html

De har även Mitted och With White.

Nu godkänner ju WCF alla färger, raser och teckningar som är godkända i WCC. Så jag vet inte riktigt hur det fungerar..

/Elisa

jenay
2011-05-18 23:31
0

hmm varker ju helskumt jag fatta inget för jag ha fått höra att 09 bara är för ospiserad mängd vitt och 09 är inte godkänt i per och exo heller?? utan dom heter03.