Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 3933 ggr
Attacks
2011-05-16 23:18
0

Betta Splendens/Kampfisk

Nicholas har noen egne fisker,deriblandt en blå lekker fisk med noen rød-lilla halefinner. Dvs den var det da vi kjøpte den.

Etter en stund begynte den å skifte farge,og jeg fikk panikk om den kanskje var syk. Så jeg googlet på prikkesyken,men det er jo smittsomt,og samboerene til "Finn" (den heter det) hadde ingen prikker. Egentlig hadde ikke Finn heller noen prikker.

Men nå forstår jeg jo hva slags fisk Nicholas har fått.Skrattande

Han har en såkalt " Ever-changing marble" Den typen som endrer fargen hele livet. Det er jo kjempemorro!!

Jeg låner noen bilder fra nettet.

Fisken kan ligne denne da han fikk den :

Nå ligner den mer på denne :

Den blå kroppen blir mer og mer rød/orange for hver dag som går,og halefinnene er en blanding av lilla/blå/hvit = ubestemmelig.

Vil dere lese om typen og se alle bildene,kan dere lese på den amerikanske siden her :

http://bettysplendens.com/articles/page.imp?articleid=1114

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lamina
2011-05-16 23:21
0

Men oj vilken cool färg! Är det Crowntails ni har? Vart har ni köpt dom fiskarna? *nyfiken*

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Attacks
2011-05-16 23:27
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi kjøpte den på vår lokale dyrebutikk,og jeg har ikke peiling på hva slags. Vet bare det er den typen med de peneste halefinnene,den har MYE pynt.

Tror ikke han i dyrebutikken heller  visste hva han solgte meg.Eller jo navnet visste han nok,men jeg har glemt Tungan ute Må fortelle han det i neste uke når jeg skal innover. Jeg er super facinert av fisken.

Vi har et lite kampfisk akvarie til,så kanskje jeg må kjøpe en til å ha der,det står tomt. Kanskje vi får en sånn en fining enda en gang.

Jeg må hvertfall på dyrebutikken,for Penny har spist opp nesten all fiskematen….Obestämd

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lamina
2011-05-16 23:34
0

Vet inte riktigt vad "peneste halefinnene" betyder, men ser fenorna ut som på fisken på bilden så är det crowntail. ^.^

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Attacks
2011-05-16 23:43
0

Da er er det nok en crowntail vi har som enda skal vokse Skrattande

Liljekatten
2011-05-17 09:02
0

Vad coolt! Glad

Mockfjardingen
2011-05-17 12:54
0

Oh en sån hade jag också en gång. De är så fina men jag har aldrig vetat vad de heter!
Ibland brukade jag reta honom lite och satte ner en spegel i akvariet och då blåste han upp sig och skulle döda motståndaren.. Kanske inte så snällt och man ska nog inte göra så, men lite kul att se så arg han blev..

Lamina
2011-05-17 17:09
0

#6 Många uppfödare brukar göra så när dom ska fotografera fisken, man få bättre bilder på fenorna då. (På bild 2 i #0 ser man tydligt att fisken blåser upp sig för en motståndare) En del hävdar t.o.m. att det är nyttigt för fisken att få "blåsa upp" sig lite då och då. Har t.o.m. sett en del som rekomenderar att alltid ha en "motståndare" där, men det köper jag inte riktigt. Men det är ingen fara att retas lite med dom ibland. ;)

//Lamina

[lisme]
2011-05-17 18:07
0

#6 og #7 Nei det er ikke snilt å erte kampfisken med å bruke speil eller sette to fisker sammen. Disse fiskene er veldig revirhevdene og de lever på rismarkene der hver fisk har sin dam. Det kan likestilles med å sette to fertile hannkatter sammen  for å se hva som skjer.

Hunnfiskene hopper fra dam til dam, de trenger ikke å ha vann for å bevege seg framover og hopper inn til en hannfisk med livet som innsats. Disse vakre fiskene har revir på mange tusen liter i det fri, og de fleste av kampfiskene vi får kjøpe er fanget på en eller annen rismark og sendt avgårde til vesten og til folk som plasserer dem i blomstervaser, konjakkglass osv. Det er bare trist……. De trenger faktisk større plass enn en diskus eller scalare…….

Lamina
2011-05-17 18:38
0

#8 Självklart ska man inte sätta ihop kampfiskar, det har jag aldrig påstått heller. Oskyldig Själv har jag aldrig lockat min fisk med någon spegel heller, bara sagt att många uppfödare gör så och rekommenderar att man gör det då och då. Fisken mår inte dåligt av det. Möjligen att den blir uppspelt och kan bli lite stressad, men den mår inte dåligt. I så fall skulle inte folk använda sig av metoden, dom bryr sig nämligen lika mycket om sina fiskar som många här inne bryr sig om sina katter (och andra djur som dom kan råka ha)

Och visst lever dom i stora dammar i det vilda. Men dom är som sagt väldigt revirhävdande och håller sig inom sitt, lilla, revir. Även i större akvarium har kampfiskar en tendens att utmäta ett revir och hålla sig där, det har jag själv sett flertalet gånger.

Och till sist, dom kampfiskar vi har i akvarium idag är INTE viltfångade. Vilda kampfiskar har små, rätt så färglösa, fenor. Det tar många, många, generationer att avla fram färg och längre fenor på dom. Med alla dom tusentals färger och fenformer som finns idag, hur många generationer tror du det krävdes att få fram..? Nej, dagens kampfiskar är resultatet av nogrann avel, minst lika nogrann som vilken raskattsavel som helst. Det tar dessutom längre tid och är mer krävande att föda upp kampfiskar än dom flesta däggdjuren vi håller eftersom däggdjur sköter ungarna själva. Och för den delen kommer nästan alla våra husdjur, förutom hundar och katter, från viltfångade djur. Vad gäller just akvariedjur så är det än i dag många som fångas i det vilda och säljs i djuraffärerna. Däribland amano räkor, som oftast dör innan eller kort tid efter köp p.g.a. stressen det innebär för dom. Men dom kampfiskar du ser i djuraffärer och hos uppfödare är så långt ifrån vilda du kan komma.

Däremot kan jag hålla med dig om att dom oftast hålls i för små akvarium. Det borde vara lag på minst 15 liter, helst mycket mer!

//Lamina

SacredSouls
2011-05-17 19:07
0

Utrolig stilig. Heldige dere var som fikk en så fin uten engang å vite om det Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus