Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 6603 ggr
SacredSouls
0

verk/flytning etter parring

Hei alle

Vi har akkuratt parret vår ene siameser jente (for 5 dager siden) De parret ca 15 ganger på 1 1/2 døgn også sluttet hun å løpe. jeg er super hysterisk når det gjelder livmorbetennelse (siden vi nettopp har slitt med det på vår andre hunnkatt)

I går da jeg sjekket Josefine ser jeg at det er noe gult der.Det var som en skorpe av verk som dekket åpningen.Jeg plukket det av og det kom litt verk.

Med en gang fikk jeg såklart hysterisk anfall og tenkte : Livmorbetennelse og NÅ orker jeg ikke mer..men så nærmere på henne og det ser ut som om det kommer fra urin røret/eller rett ved åpningen. 
Kan det være at hun kan ha fått en skade /et rift da de parret og som da har blitt betent? Det ser nesten ut som om hun er hoven ved urinrøret.
Her er bilde. (ser nesten ut som en blodblemme)

[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img50.imageshack.us/img50/3653/dsc0161dy2.jpg[/IMG][/URL]

Jeg har vasket det godt.Startet med synulox sånn i tilfelle (det skader tross alt ikke foster om hun skulle ha blitt drektig)
Hun virker overhodet ikke syk og har ingen symptomer som Lizzie hadde da hun hadde livmorbetennelse.
I går satt jeg å leste på et svenskt forum og der stod det flere steder at hunnkatten kunne ha litt gulaktig utflod uten at det betød at noe var galt. jeg har aldri hørt om det før så jeg aner ikke om det er riktig.
Jeg må bare innrømme at jeg er super engstelig samtidig som jeg føler meg så utrolig oppgitt.Nå har vi holdt på så lenge med Lizzie også dukker dette opp også med Josefine..

Men hun virker som sagt ikke syk. jeg har renset/vasket det flere ganger i dag og jeg ser ingen tegn til at det skal komme helt innefra livmoren.

Uff… Crying or Very sad Noen som har noen tanker/erfaring om dette?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

opps..bildet ble feil.. legger det ved slik jeg.

Micare
0

Mina katter kan ha lite klara flytningar i samband med löp, alltså inte variga. En av mina katter har haft livmodersinfektion, men då blödde hon. Kommer det variga, gulaktiga flytningar hela tiden? 

Hälsningar Ninni.

Celia
0

Fortsätt med Synulox!

Den flytning du beskriver har jag upplevt på vår Charmina och jag behandlade. Sen hände det igen året efter och då sa flera andra uppfödare att det var helt normalt, så då behandlade jag inte. Några veckor senare blev hon inlagd med en inflammerad livmoder som fick tömmas med hjälp av prostaglandin :(

På bilden verkar det som om de har parat mer än du känner till, eller varit lite väl hårda ;)

Lycka till, det kommer säkert att gå finemang :)
Mvh, Cecilia

SacredSouls
0

2#Nei det gjør det ikke. Litt vanskelig å forklare men det det ser "klart" ut innvendig. Det virker som om det er fra den blodblemmen (jeg kaller det det) det kommer.Men jeg kan ikke se et sår heller.

Det er ikke noe blod,feber eller noen slike tegn. Jeg tenkte jo litt på om kanskje han har vært litt hardhendt og bommet litt da han parret eller at det kan ha noe med urinveiene å gjøre.

Micare
0

#4 Katten behöver inte få feber då den har livmoderisnflammation, det har ofta gått lite längre in i förloppet då de får feber. Det kan kanske vara så att hon har fått skav, men det är nog bäst att ta det säkra för det osäkra och fortsätta med synulox som Celia skriver tills du kan rådfråga vetrinär-särskilt som du beskriver att du har torkat bort flytningar ett par gånger.

Hälsningar Ninni.

SacredSouls
0

3#Ja det er vel det beste å fortsette med Synulox uansett. Det kan jo ikke skade iallefall.

hehe,ja de parret jo en del og vår store loverboy kan nok ha vært litt hardhendt. Men man blir jo så super engstelig og iallefall når man nettopp har hatt livmorbetennelse på en annen. Hos henne kom det som Micare skriver gul,tjukk flytning/utflod hele tiden og hun var ganske så syk i tillegg.

Takk for svar begge to

SacredSouls
0

5 # (haha jeg går kryss i disse)

Nei hun har ingen rennede utflod.Jeg mente at jeg hadde vasket henne for å passe på å holde det rent.Men det har ikke kommet noe på papiret. Det var kun i går da det hadde klistret seg sammen at det kom verk da jeg plukket på skorpen (så det hadde tydeligvis samlet seg opp litt) Så sånt sett har det sett fint ut i dag men jeg er jo litt redd fordet.

Hva er skav?

Celia
0

"går da det hadde klistret seg sammen at det kom verk da jeg plukket på skorpen"

Precis så var det på Charmina. Kör på med medicinen och oroa dig inte. Det kommer säkert att gå alldeles fint :)

Micare
0

#7 Med skav menar jag att irritation.

/Ninni.

MalinL
0

Hej,

när jag parat min hona har jag märkt småflytningar efter parningen gul/vita som har blivit skorpor. 
Sita gången märkte jag detta och tänkte att det kunde vara "rester" efter parningen, dvs sädesvätska och liknade sekret som rinner ut, detta har jag även hört från andra. Blev ändå  orolig och kontaktade veterinär. Han sade att det kan vara "rester" efter parningen. Är det någon infektion så gör sig katten av med ev blivande foster nu och då är det redan försent att sätta in antibiotika. HAn sa även att synolux och vetriomoxin m.m är så svaga antibiotika att de inte skulle göra någon skillnad. Enligt honom så var det alltså ingen ide att sätta in något sålänge katten inte var allmänpåverkad.

Detta kändes inte så kul. Men jag bestämde mig för att ha is i magen eftersom honan mådde helt bra. Nu har hon fått fem små bebisar och allt har gått bra, de är nu 18 dagar gamla.

I en annan av mina kullar fick honan gula flytningar på dag 57, men även detta gick bra, honan födde 4 frsika ungar på dag 67.

SacredSouls
0

#10 Tusen takk for svar og gratulerer med fem bebiserGlad

Jeg er ikke engstelig for livmorbetennelse lenger hos Josefine. Etter et par dager så kunne jeg se tydelig at hun hadde et rift på venstre side og jeg lot den lille gulaktige skorpen sitte på. Nå har den falt av og alt ser veldig bra ut. Det var helt klart derfra verket kom så det er jo kjempefint. Det er kanskje ikke så uvanlig at de kan få små rift i forbindelse med parring. Og om såret blir betent så kan det vel også lett forveksles med at det kommer innefra.

Men det er veldig deilig at hun er i fin form og at vi kanskje kan se frem i mot bebiser igjenSkrattande

Celia
0

#10 - I min katts fall (#3) var inte katten parad då jag upptäckte 'skorpan', varken i första fallet då hon behandlades eller andra då hon inte behandlades. Livmoderinlammationen tvingades ut mha prostaglandin och inflammationen behandlades med Synulox de första 5 dagarna (enbart) och de följande 10 dagarna med både Synulox och Baytril (proverna visade på E-coli).

Nu är jag emot att leka veterinär på distans men jag måste ifrågasätta hur din veterinär kan säga att det är så svaga mediciner att de inte hjälper. Synolux vet är ett penicillin med bredspektrum som t.o.m biter på E-coli. Att det går att använda på dräktiga djur har inte någonting med styrkan eller effektiviteten att göra.

Jag undrar också vad han använt vid en inflammation pga t ex betahemolytiska streptokocker på en dräktig honkatt? Vi har räddat en hel kull mha Vetrimoxin 2 veckor innan beräknad förlossning. Kattungarna hade aldrig fötts levande om vi inte hade satt in behandling när mamman kom med var rinnande nedför bakbenen.

Hon behandlades och var helt symtomfri i samband med ungarnas födsel. Det krävdes en hel del insatser från oss människor när det gällde att få igång ungarna (streptokocker gör att ungarna oftast föds blåsvarta och måste sättas igång, om de överhuvudtaget lever).

Just Vetrimoxin vet och Synulox vet är två mediciner som jag skulle gissa tillhör de preparat som skrivs ut mest, just för att de är så effektiva till mångt och mycket. Hade min veterinär sagt som din, så hade jag trott att dessa mediciner är skit om någon annan hade skrivet ut det till mig. Jag tycker att det är bra att det finns 'snälla' mediciner som ändå är extremt effektiva. Varför ska man ta till starkare som inte biter på mer? Det ger bara fler biverkningar :(

Detta är ingen negativ kritik till dig, utan till vad din veterinär har sagt. Läser andra detta (som inte vet vad det är för mediciner) så tror de ju så klart att de bara får 'skit' om de får detta utskrivet. Och hjälper det då inte direkt, så slutar de kanske att ge, vilket kan bädda för resistens i framtiden.

Mvh, Cecilia

MalinL
0

Hej,

jag säger inte att det min veterinär sa var rätt. Förstår om man vill behandla om man är osäker.

Personligen så har jag väldigt lätt att bli hypokondrisk gällande mina katter och när jag såg denhär flytningen blev jag såklart orolig och ville behandla direkt. Till saken hör att min hona innan parning fick bruna mycket små flytningar. Jag blev orolig och åkte in, tog prov och det konstaterades att honan hade e-coli bakterier i underlivet. Behandlade med synolux och därefter parade jag när hon löpte.

Sedan kom alltså dessa flytningar och jag fick via telefon de råd som står ovan.
Sedan fick hon de bruna småflytningar igen och jag åkte till en annan tredje veterinär. Hon tyckte inte att de flytningar min hona hade var några flytningar alls att prata om. Men vi tog bakterieprov ändå och det visade sig finnas e-coli. Trots den tidigare behandlingen. Veterinären sa att det alltid fins bakterier i underlivet på katten och sålänge katten är symptomfri och inte sjuk så är det inget att oroa sig för. Alltså behandlade inte katten men födde sen friska ungar.

Som sagt så säger jag inte att detta är rätt.  Vill mest dela med sig av de erfarenheter jag har.

MalinL
0

Jag har också behandlat med både vetrimoxin och synolox tidigare och dessa har hjälpt mycket bra. Så att de är dåliga tycker jag inte.

Celia
0

#14 - veterinären som du pratade med tycker tydligen att de inte är så bra. Det var det jag reagerade på :(

SacredSouls
0

Da vår andre siameser hadde livmorbetennelse ble vi anbefalt Baytril av mange. Men vår veterinær nektet plent å gi oss det. Han sa det ødela benmassen og ble ikke gitt på katter under ett år. Nå er ikke vår veterinær den aller beste på katt tror jeg. Først fikk vi immacilin for betennelsen men etter press fra meg fikk vi byttet til Synulox.

Poenget mitt er at veterinærer sier mye rart og man er oftest prisgitt andre erfarne oppdrettere.(iallefall når man er ny som meg)

Celia
0

Ja och många veterinärer säger helt olika saker. Är man då ganska ny så blir man ju lätt förvirrad och vet inte vem man kan lita på. På en del platser finns det inte heller så många veterinärer att välja mellan, och då är det ju väldigt trist om man är tvingad att gå till en som inte vet så mycket.

Jag har stått med katter och föreslagit diagnoser som veterinären har skrattat åt, men som sen obduktion har visat på att jag hade rätt. När sånt har hänt tillräckligt många gånger så blir man väldigt tuff och bestämd när man går till veterinären. Vi har haft samma vet. sedan 1994 men ibland är han på semester eller har stängt av annan anledning, då får man rusta sig inför ett möte med någon ny och då är jag redo för strid ;)

Micare
0

#16 Det är en vanlig föreställning att Baytril påverkar skelettet negativt. Detta gäller hund inte katt. Dr S. Little DVM hävdar att Baytril är säkert att ge under dräktighet.

Jag vill som Celia påpeka att det inte är försent att behandla hona med infektion under dräktighet, fostren kan räddas. Vetrinärer som hävdar motsatsen behöver gå på seminarium eller konferens om fertilitet!

Hälsningar Ninni.