Artikel om torrfoder - fransk forskning
Inga nyheter för mig. Jag tror att torrfoder är rena dyngan - oavsett märke.
Jag har tyvärr fallit för "grupptrycket" sedan mitt försök att barfa helt. Och det grupptrycket kommer ifrån mina 6 katter som blir fullkomligt galna, om de inte får knapra sina RC flingor. Torrfodret är rullat i natriumglutamat och säkerligen beroendeframkallande på något vis. Det råa köttet luktar ju ingenting.
De krävs väldigt mycket vatten för att "lösa upp" det här torrfodret de vräker i sig. Frågan är om de verkligen får i sig så mycket, med tanke på hur mycket de spyr? Spyandet kan ju knappast vara bra för varken mage eller tänder.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Citerar: "Fodertillverkarna tjänar oerhörda pengar på oss. Det är t o m bättre att ge Mjau burkmat" - mjau är ingen dålig mat. Läst innehållsförteckningen på den?
#1 Nilla > Jag har samma erfarenhet av royal canin… mina katter var helt galna i royal canins blötmat (och torrfoder), just för att det har smakförstärkare. Numera väljer jag foder utan smakförstärkare, för att inte måla in mig i ett hörn.
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Jag tog bort det där och tänker skriva det i den andra tråden. All burkmat är bättre för kattens hälsa än torrfodret. Men då föredrar jag svenska råvaror - Mjau.
Ja precis. Det håller jag med om.
Men om bara katterna kunde förstå det.
Mina tanter dissar lätt blötmat framför torrfoder. suck!
/Hon med tre torrfoder junkies 
#3: Vad heter smakförstärkare på innehållsförtäckningen då?

För ett år sedan ungefär när jag skaffade mina första katter trodde jag (som många andra) att torrfoder var det bästa att ge. Och speciellt Hills & RC, men som jag förstått nu är det rena skräpmaten
Så nu ger jag Eukanuba torrfoder & Bozita blötmat istället.
#5 > Ptja, det står olika hos olika tillverkare. Royal Canin kallar det bland annat för "Aromatic attraction är en komplett lösning för kräsna katter, med en unik aromatisk profil." och ibland står det faktiskt smakförstärkare i innehållsförteckningen.
jag slutade med RC för 6 mån sedan för mina 3 katter, då 2 av dem fes en hel del och var lite överviktiga och det trots ålder på 1 år och en på 1 1/2. RC innehåller ju för mycket kolhydrater och det skall ju inte katter ha. Använde först orijen, sphynx och nu applaws torrfoder. Applaws har jag använt i 3 månader och katterna har blivit smala och helt slutat fisa. Tycker det säger en del om kolhydrater i olika torrfoder. Mina föredrar oxå torrfoder framför barf.
Om du väljer att ge ett torrfoder. Ge dem ett de inte spyr av. Väldigt få av mina katter har spytt av JW eller Iams (kyckling).
JW har vad jag vet inte massa kemisk skit i maten.
/Elisa
Jag tycker visst man kan ge torrfoder - men kanske inte enbart. Två mål blötmat minskar förhoppningsvis torrfoderätandet något.
Jag tror också att man bör vänja katterna vid rått kött redan som kattungar. Det är svårt att "lära en gammal hund sitta". Katterna är vana vid att maten ska "lukta" väldigt. En rå köttbit är doftlös och några av mina katter förstår inte vitsen med det.
När det finns en stor "hundskål" med torrfoder framme, råder frid och fröjd i huset. Katterna sover och lugn råder.
Citerar mina katter (vad jag läser av dem)
-Vi har mat och behöver inte vara oroliga, säger Isaac.
Om det INTE finns torrfoder i skålen, men katterna har ändå utfodrats 3 ggr med blötmat och diverse rått kött.
-Vi är fullständigt utsvultna! Här finns ingen mat! Herregud, här finns ingen mat! Herreguuuuuuud! Maten! Här finns ingen! Var är maten? Var är den? Har du handlat? Vi vill ha! Vad har du i skåpet? Vad äter du? Vad blir det? VI VILL HA!!! ( tror jag att de skulle säga…
)
Jag föll för grupptrycket. Nu finns "tryggheten" ständigt framme, iform av en stor skål torrfoder…

#1 Håller med dej, tror också att torrfoder är skadligt för organen.
En av mina 4 katter är galen i torrfoder, vill inte äta ngt annat. Men för några månader sen övergick jag till att servera bozita våtmat och lite torrfoder på kvällen. Det blev inte roligt, mycket jamande på natten och en del matvägran. Men till slut åt hon blötmaten när hon märkte att det inte blev någon ändring. Nu har hon gått ner 9 hekto och det var välbehövligt. Nu kan hon till o med göra lite glädjeskutt ibland.
Förut var bajset som torra kottar och luktade inte så mycket men nu är det mjukare och luktar pyton.
Katterna spyr för att de inte tuggar maten. De kastar i sig den. Fodret som kommer upp är hela osmälta foderflingor.
Även om katterna dricker mer när de äter torrfoder, tror jag inte att de får i sig så mycket som de behöver. Det räcker bara att lägga flingorna i blöt och se hur mycket vätska de "kräver"/drar åt sig…
#13 Nilla > Jag har märkt att mina katter dricker betydligt mer sen jag skaffade en vattenfontän, så en sådan är en självklarhet för mig numera. Och jag tror att katternas "panik" när torrfoderskålen saknas kan ha att göra med deras behov att småäta. Enligt Anne-Marie Nilssons "Kattens sjukdomar" äter en katt i vilt tillstånd 12-20 gånger per dygn. Det är svårt att efterlikna det, om man inte har torrfoder ståendes framme…
Ja, så är det nog. Jag har skålar och glas med vatten i varje rum. Men jag ska införskaffa en fontän. 
#10 Jag känner igen mig! Måste ha en skål med torrisar framme annars blir min flock orolig tyvärr.
Huvudsaken när man ger torrfoder är att katterna dricker mycket, där kan det som Nilla skrev hjälpa med vattenfontän. Mina katter är dock väldigt duktiga på att dricka. En tur till matskålen följs nästan alltid av en tur till vattenskålen. Att ge mjukmat en eller ett par ggr om dagen ger också katterna ett vätsketillskott.
Jag har sedan länge slutat köpa märkesfoder då jag har två katter som reagerat på RC med hudutslag och hårlösa fläckar. De reagerade inte på något annat foder. numera ger jag bara Mjau. Jag har större förtroende för det märket/lantmännen än andra. Dessutom är näringsinnehållet i Mjau lika bra som i de vanligaste märkesfodren trots att de senare kostar upp till fem gånger mer per kilo.
En bonus är miljöaspekten, då Mjau tillverkas i Sverige och av svenska råvaror blir utsläppen som orsakas mycket mindre än från ett importerat foder.
Väldigt få människor kan BARFa sina katter korrekt då en katt naturligt äter upp till 18 gånger per dygn. Därför tycker jag inte det är konstigt att katter som får mat 3-4 ggr per dygn blir oroliga. Vem kan mata sina katter 18 ggr per dygn?
Sedan ska man inte ta den här typen av artiklar på 100% allvar. Det står ingenting om hur undersökningen är gjord eller på vems uppdrag. Sättet den är skriven på antyder för mig att det finns BARFintressen bakom. Bara för att det står i tidningen är det inte "sant".
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Du har så rätt! En katt äter mellan 16-20 ggr/dygn.
Men äter verkligen en katt i det vilda 16-20 ggr per dygn? Är inte det bara ett säljargument från torrfoderföretagen?
De spm helbarfar mater ju ofta sina katter 3-4 ggr per dygn och deras katter verkar ju må väl av det.
Nej, det är vederhäftig fakta! Helt säkert! 
Mvh Bella
Tycker också det låter konstigt. Vet att RC körde det argumentet för 15år sedan. Då var det i det närmaste livsfarligt att ge burkmat, detta för att magnesiumhalten blev hög om man tog bort vatten.
Enlit RC var en katt då tvungen att äta 1kg burkmat om dagen för att få i sig näring eller 11 möss! Medan det räckte med 1-2dl RC (c32) per dag…
Tror ingen "normal" huskatt fångar och äter 11 möss om dagen oavsett om den får annan mat eller ej. Hur ska de hinna med det och ändå sova så länge som katter gör?
Sen är jag även lite skeptisk till foder som innehåller nöt, fläskkött och delvis fisk som absolut inte är en naturlig mat för en katt.
Känner inte en katt som lyckats fälla en ko. 
Vem vet om den typen av protein egentligen fungerar på våra katter?
Mer naturlig föda är fågel, smågnagare, kanin med mera. Vilket då borde vara det vettigaste att ge dem.
Nu lever jag ju inte som jag lär och är alldeles för lat att ge BARF till katterna. Utan kör latvarianten med just torrfoder.
Som jag egentligen tror äga grundet till både njurproblem och tandproblem på våra katter. Då de inte får använda sina tänder på rätt vis.
Men någon dag kanske jag tar tag i detta och köper 11 möss per katt och dag och ger dem dessa. 
/Elisa
#21 Håller med.

Ja det där är ju jätte svårt att bestämma sig för, vad man ska ge för mat till sina katter.
Jag har provat både;
- orijen
- hills torrisar + blötmat (olika sorter)
- royalcanin torrisar + blötmat (olika sorter)
- eukanuba veterinär intestinal
- mjau blötmat (olika sorter)
- gourmet blötmat (olika sorter)
orijen blev dem överviktiga av
hills blev en katt allerisk av
royalcanin siames funkar rätt bra
eukanuba var väl ganska bra en kort period
mjau blev alla dåliga i magen av, lösa
gourmet är bra
barf nja.. ger ibland köttfärs, kycklingfile o lite annat
Man kommer nog att prova sig runt med många olika foder.. det är ju en ren djungel av allt foder.
#17 Citerar Nelliots " Sättet den är skriven på antyder för mig att det finns BARFintressen bakom."
Många pratar om Biologiskt Anpassas Rå Föda, som om det vore någon slags sekt? Man bör nog ta sig en funderare här. Vad är egentligen naturlig föda för katten?
Vad utfodrar de kattdjuren med på zoo? Royal Canin Lejon?
Torrfodret är en mycket lukrativ affär för fodertillverkarna och en bekvämlighet för människan. Kattens avföring ska lukta så lite som möjligt och maten ska vara lätt att förvara. Den ätes torr och sväller i magen - riktigt sjukt och det är inte konstigt att våra katter dör i förtid.
Jag tror inte det minsta på, att fodret skulle vara bra för tänderna. Snarare tvärtom. Katterna äter fort och spyr mycket. Vilket leder oss till en annan fråga - har torrfodret något samband med vår tids stora kattsjukdom FORL? Det är ju allmänt känt att bulimiker drabbas av frätangrepp på emaljen.
Visst ska man vara kritisk när man granskar en artikel och denna är dessutom publicerad i en sensationslysten kvällstidning…men detta är ju knappast några nyheter eller? 
Jag tror att antagandet att en katt ska äta 16-20 ggr per dygn bygger på att man har iaktagit katter vid torrfoderskålen och de kanske går och småäter 16-20 ggr per dygn. Förmodligen för att de kan, kanske för att de är uttråkade, eller för att det är gott. Precis som om man har en chipsskål eller en godisskål stående framme dygnet runt för barn, jag tror nog att de också skulle kunna gå och småäta ur den 16-20 ggr per dygn, för att det är roligt, gott eller bara av slentrian. Betyder detta att det är hälsosamt? Nej.
Om jag ska återknyta till Nillas exempel om lejonen på Zoo, så äter inte de torrfoder. Istället får de rått kött med ben och tillsatta vitaminer (i alla fall på Borås djurpark) dessutom så fastar de varannan dag, för att det är mer naturligt för dem att äta sig mätta och sedan fasta (enl personalen som uttfodrar dem). Om man ser till det naturliga så äter en köttätare när den fångat ett byte. Jag tror knappast att en katt har tid/ork att fånga 18 möss om dagen, då skulle det inte kunna göra annat, det blir ju nästan en mus per timme dygnet runt. Däremot gräsätare, som hästar eller kaniner behöver äta ofta (hö) för att hålla magen i trim. De har ett långt tarmsystem som jobbar hela tiden. Katter har ett kort tarmsystem som behöver vila emellanåt.
Själv utfodrar jag med torrfoder (JW), av anledningen att det är praktiskt, bekvämt, jag har många katter och det är bra att ha mat stående framme (om någon skulle bli utan under en måltid). De får också Mjau blötmat eller Porta 21 kyckling på burk 2 ggr per dygn. Ibland får de rått kött. Detta för att det är enklast/mest praktiskt för mig att utfodra så. Om jag hade få katter så skulle jag satsat på barf till allihop, för jag tror att detta är det mest naturliga för katter, både gällande näringsinehåll, för tandhälsan, vätskan etc.
#25 Kunde inte sagt det bättre själv. 

Jag ger aldrig mina katter otillagat kött, alltså rått kött!! Katter som äter rått kött utvecklar två olika tarmparasiter som är farliga för människan och framförallt barn och gravida kvinnor. Den ena parasiten heter Toxoplasma gondii och sprids genom katternas avföring. Den smittar genom beröring, så om katten har toxoplasma i avföringen förs det vidare till tassarna och vidare till människans mat.
Symtomen på toxoplasma är mycket diffusa men influensaliknande och om man inte kommer under vård kan det få allvarliga konsekvenser. Gravida kvinnor som smittas av toxoplasma kan få allvarliga fosterskador.
Den andra parasiten heter Toxocara catis och är en spolmask vars ägg infekterar människan vilket ger kraftig feber och ögoninfektioner. Om ögoninfektionen inte kommer under behandling kan man få synnedsättning. Toxocara catis smittar oxå via avföringen.
Dessa parasiter utvecklas endast hos katter som äter rått kött. Får de mat där köttet är tillagat undviker man faran för dessa parasiter. Så om man vill BARFa eller ge katten annat rått kött bör man veta vad man gör. Ger man dessutom katten rå kyckling kan man vara ganska säker på att få in salmonella i sitt hem, och det är ju mindre trevligt eller?
#24 Jag ställer mig frågande till påståendet att katterna blir överviktiga av torrfoder. Överviktiga blir de av att äta för mkt och röra sig för lite. När man BARFar kontrollerar man den exakta mängden mat katten får äta, därför minska risken att katten blir överviktig radikalt.
Jag vänder mig också mycket emot skuldbeläggande av kattägare för att de ger det eller det fodret eller inte BARFar. Det är lika vanligt på hund och jag tycker att det är riktigt fult, särskilt när det görs av företrädare för det ena eller andra och det är min allra främst invändning mot artikeln.
Jag KAN inte BARFa mina katter, dels är det för dyrt och dels kan jag inte ge dem mat 5 ggr per dag. Hur 17 bär man sig åt för att BARFa och jobba heltid samtidigt?Räcker det med morgon och kväll? Måste man åka hem på lunch.
#27 Instämmer till 100%
#24 #25 Lejonen på zoo är INTE samma djur som katten och kan inte användas som exempel på det sättet. Naturligtvis är det kanske naturligare att ge rått kött, men i så fall råttor, som någon skrev, eller småfåglar. Inte nöt, gris och kyckling.
**Kattungar till salu!
#27 Jag tror inte att de riskerna är så stora.
#28 Att katten blir överviktig av torrfodret handlar till stor del av den höga kolhydrathalten. Katter är inte gjorda för att äta klohydraret, kolhydraterna ger höga blodsockernivåer och gör dem dessutom mer hungriga. Vissa katter tål kolhydrater utan att bli feta (precis som vissa människor kan äta vad som helst utan att lägga på sig) medan andra blir överviktiga lättare.
Många som barfar ger katterna 3 ggr per dag, på morgonen, på eftermiddagen när de kommer hem och på kvällen innan de lägger si, utan problem.
Att lejon inte är samma djurslag som vet jag såklart.
Men lejon är kattdjur och strikta carnivorer, precis som katter, så att jämföra lejon med katt ligger närmare till hands än att jämföra t.ex katt och gris, eller katt och hund, eftersom verken gris eller hund är strikta carnivorer såsom katter är. Att nöt, fläsk och kyckling inte skulle vara naturligt, tja kanske inte. Men det är då betydligt mera naturligt får en köttätare än ett kolhydratspäckat torrfoder, rikt på majs, ris och vete i alla fall. 
Sedan så förstår jag inte varför du ser förespråkande av barf som skuldbeläggande av de som inte barfar? Jag förespråkar barf (eftersom det är det mest naturliga) även om jag själv inte barfar. Inte känner jag mig skuldbelagd för det. Att det är naturligt för katter att äta rått kött kommer vi faktiskt inte ifrån, även om torrfoder är praktiskt, bekvämt osv.
Sedan så är det ju så att foderråd framtagna av torrfoderföretaget XXX är oftast i marknadsföringssyfte. Förespråkarna av Barf har ju oftast inga egna ekonomiska intressen i att förespråka barf, utan de gör det för att de tror på konceptet, har sett positiv verkan på katterna etc.
#29 Jag anser att artikeln faller i den kategorin och ja, jag har sett mängder av BARFare använda skuldbeläggande i sin argumentation. Därmed inte sagt att alla gör det eller att förespråkande i sig innebär skuldbeläggande. Att de flesta som förespråkar BARF inte har ekonomiska intressen är en sanning med modifikation då det finns en stor marknad för BARF-produkter av olika slag. Därför tycker jag att det hade varit intressant att veta mer om vilka intressen som står bakom artikeln.
Jag läser sällan foderrekommendationer från foderföretag då jag antagligen är den mest desillusionerade här när det gäller foderföretag och märkesfoder. Jag har tre enkla regler: proteinkällan ska stå först i innehållsförteckningen, det ska vara minst 40% protein och magnesiumhalten ska vara max 0.09 microgram, speciellt om man har hankatter.
RC siames kostar om jag minns rätt 549 kr för 10 kg. Det är 54.90 per kg. 4 kg Mjau kostar ca 76 kr dvs 19 kr per kg. Än så länge har jag inte blivit överbevisad om att RC är mer än dubbelt så bra.
**Kattungar till salu!
Jag har förresten en fråga: Hur kan man vara säker på att katten får i sig alla de 11 essentiella aminosyrorna och andra viktiga näringsämnen när man BARFar?
**Kattungar till salu!
Jag förstår inte heller det där med "skuldbeläggandet"? Vi blir alla matade med reklam från de stora foderföretagen. Veterinärerna bidrar stort till torrfoderanvändandet - med Hill´s-påsarna i sina hyllor. Blötmaten är bra när katterna är sjuka, men hur bra är torrfodret?
"Är du en seriös djurägare ger du din katt ett dyrt torrfoder "
Var finns den "stora marknaden" för BARF-produkter? Jag bara undrar?
Det finns ett fåtal företag som säljer "korvar" med rått kött - Jipotimas. Här vet man vart köttet kommer ifrån - frigående kyckling från Sverige. Man vänder sig oftast till sin egen köttbutik och ber om rester och skrov - alternativt köper kött avsett för människor i sin egen matbutik.
Jipotimas är svårt att få tag på här nere i Skåne. De har bl a kyckling, kanin, renkött. (bra proteinkällor för bl a allergiker)
Tänk på alla dessa stackars hundar med foderallergi och eksem - min systers stackars Golden Retreiver med "hot spots" över hela kroppen. Som "seriös" hundägaren sökte hon bästa möjliga vård på en stor klinik och de ordinerade ett nytt torrfoder för foderallergiker, dagliga bad med dyra schampoon och flera biopsier till skyhöga kostnader. Han blev aldrig bra.
Jag har själv haft Schäfer med hotspots. Bytte genast till det som fanns att tillgå på den tiden - Flax ( ett halvfoder med ris och majs) + rått kött i stora frysta kilobitar, ister och alger. Hon blev besvärsfri ganska fort på den nya dieten.
Vidare har jag haft OSH med svår diarré - som under ett halvår gick på en diet av i huvudsak renkött. Katten skulle avlivas. Efter ett halvår var hon helt bra - utan antibiotika.
Det är upp till var och en vad man ger sitt djur. Men man bör nog fundera lite över torrfodret och ge så mycket blötmat vid sidan av som möjligt - samt uppmuntra katten att äta rått kött.
Det är tydligt att de som förespråkar BARF och de forskare som vågar gå emot de multistora fodertillverkarna - är ett hot.
Man behöver inte barfa till 100 %, men man kan göra vad man förmår och har möjlighet till! Mjau blötfoder står oftast för halva foderintaget för dem som inte vill barfa fullt ut.
Tror det är dags att bjuda in "experten" BARFmyCAT. Har skickat henne ett mail och hoppas att hon har tid med oss… 
Jag förstår vad Nelliots menar med skuldbeläggandet.
Det finns ett fåtal (men ofta de som mest syns och hörs) som håller på med t.ex. BARF, som gärna kallar alla som ger torrfoder för djurplågare och idioter.
Samma typ av människor hittar man in t.ex. vegeterian och veganvärlden.
Istället för att komma med tips och råd och bra recept, så skuldbelägger de alla som inte gör och tänker som dem.
Inom religionen kallar man dessa för de "rättfärdiga". Så man kan ju säga att de finns överallt.
Tack o lov är de få, men de förstör för alla andra och skrämmer säkert bort flera som skulle vilja pröva på, men därför inte vågar…
/Elisa
Känslan av skuld finns hos mig - som ger mina katter torrfoder - av bekvämlighetsskäl. Och hur ska man veta att det INTE är bra med torrfoder - när expertisen/veterinärerna ordinerar det?
Jag tycker att BARF.IFOKUS är ett alldeles utmärkt forum och rekommenderar det till er som är intresserade. De välkomnar nya medlemmar och delar säkerligen med sig av sin erfarenhet, utan att moralisera.
Ofta är den som ger BARF till sina djur - även intresserad av vad den själv äter. Många av dessa bryr sig också om att köpa svenskt kött från djur som haft ett drägligt liv. Inte gör det mig till någon millitant vegan för det?
Hittade en tråd på deras forum om tandhälsa, som jag klistrar in här:
http://barf.ifokus.se/discussions/4d713f30b9cb462221055ea7-k-barftander#discussions-1
Nilla, tagga ned, jag har INTE hackat på BARF i sig, utan på artikeln i fråga och det sättet den är skriven på. Jag har heller inte sagt att det inte finns de som använder skuldbeläggande för att framhålla ett särskilt torrfodermärke. Tvärtom!
Jag har oxå vänt mig emot att det skulle vara främst bekvämlighetsskäl som talar emot att BARFa. I mitt fall är det inte så. Det är en ekonomisk fråga också.
Sedan har jag ställt mig frågande till riskerna med rått kött och frågat hur man kan vara säker på att katterna får i sig alla näringsämnen.
Var snäll och läs ALLT jag skriver om du ska rikta dina kommentarer direkt till mig. Just nu känns det som om du endast tagit fasta på det som känts som kritik och inte brytt dig om att försöka förstå vad jag menar.
**Kattungar till salu!
Hej!
Inläggen här på siamesifokus tycker jag är väldigt intressanta och givande och följer dem när jag har möjlighet. Jag lägger mig aldrig i eller gör några inlägg. Jag skapade nu en egen inloggning eftersom jag känner att den här tråden ligger mig varmt om hjärtat och missförståelse kan leda till hälsofara. Jag har fått lära mig att man aldrig ska ge rått kött till inomhuskatter. Hur stor risken är att människan kan drabbas av bland annat parasiter kan diskuteras men tar man in katter i sitt hem ökar risken att få sjukdomar som överförs från djur till människa, sk zoonoser. Vuxna med ett bra immunförsvar har mindre risk att bli sjuka, även om de kan vara bärare av ex parasiten Toxoplasma gondii (TG) som ni diskuterar. Däremot är gravida, barn, äldre, sjuka och andra med försämrat immunförsvar en riskgrupp. Katter spelar en central roll i smittspridningen där överföringen av TG till människa sker genom avföringen. Då kan man tycka att om bytet av kattlåda sker ofta är det ingen fara. Jovisst blir det bättre men som ni alla vet har inte katter på sig skydd när de ska gå på lådan utan trampar runt i sin egen avföring. Risken att få med sig avföring är väldigt stor och med tanke på att katter ofta är uppe på bänkar (mer än vi anar) där vi tillreder mat är smittspridningen ett faktum. Katter som varit utomhus för alltid med sig utomhusflora in bland annat genom pälsen där många små djur som ofta inte kan ses med blotta ögat hamnar i sängen, om man nu väljer att släppa in dem där. Jag möter så gott som dagligen människor som förvånas över hur smittade ytor kan se så rena ut. Oavsett mysfaktorn finns det uppenbara risker med en felaktig hantering och felaktig utfodring. Det är samma med matlagning och livsmedelshygien. Rätt hanterat föreligger mindre risk för sjukdomar. Visst är rått kött mumma för ett lejon eller en tiger och evolutionsbiologiskt äter katter det också. Väljer vi att ta in katter som äter rått kött utomhus eller utfodrar densamma inomhus finns det risker med detta. Mig veterligen är det inte avföringen som är den största rädslan om vi skulle välja att ta in en tiger i huset. Nu blev det mycket på TG men det finns även andra mikrober som vi bör beakta när vi handhar katter. Att ge otillräckligt tillagat/rått kött till katter som ska umgås med familjemedlemmar är dumt och tyder på okunskap som man blundar för. Köp bra tillagat kvalitetsfoder till era katter så minimerar ni problem.
Rikard…
Det här med fodret intresserar och engagerar mig, därför deltar jag i diskussionen. Jag tycker inte alls att jag behöver "tagga ner". Upplever du mig som hätsk?
Malin är också engagerad och skriver långa inlägg - ska hon också tagga ner? Jag ska tänka på att infoga smileys, så att ni förstår att jag inte sitter här och kokar… 
#37 Det kändes så. Särskilt när du tar till kraftuttryck som militant vegan. Det kändes lite överdrivet, som om jag anklagat någon för något. Det har jag inte. Jag efterlyser bara kritiskt tänkande kring BARF för att jag har svårt att tro att det är så enkelt som det låter om man bara inte var så bekväm.
**Kattungar till salu!

Hej,
Är det verkligen så farligt som några säger. Det är många som ger rått kött. Jag tex ger rå köttfärs, rå fläskfile, men kokt kyckling. Inte ofta, men någongång ibland. Är det verkligen sant det där med de bakterier som sägs finnas..?
#39 Ja, nog är det sant alltid.
Livsmedelsverket har information om bakterier, virus och parasiter som kan finnas i mat:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/
**Kattungar till salu!
#38 Jag svarade på bl a Kalindas inlägg också. Hon skrev något om "…samma typ av människor hittar man inom typ vegetarian & veganvärlden…".

Okej, men vad är det man ska ge för blötmat / mat då? som de inte får dålig mage av..??
#41 Det gör man, därmed inte sagt att du eller alla vegan är såna. 
Vad både jag och Elisa syftar på är att det finns gott om folk som beter sig så. Hur många ggr har jag inte hört "Jag FATTAR inte hur du kan ge hunden Doggy!" . T ex. Min hund mår bra på det, så därför får han det. De flesta hundmänniskor skuldbelägger mig inte, utan tycker det är helt i sin ordning att ge ett foder som bevisat fungerar för min hund och ser ingen anledning att byta.
Mest avskyr jag den typen av endimensionella sensationsartiklar som den här ovan.
#42 Jag ger mjau för den tycker jag är bra, men det är individuellt hur katten reagerar på olika sorters mat, man får prova sig fram. När man ökar mängden blötmat kan katten helt enkelt bli lös i magen pga tillskottet av vätska. Det upplevde jag när jag började ge mycket blötmat inför kattungarna. Det har gått över nu.
**Kattungar till salu!
Fanatiker finns det överallt. Själv är jag väldigt intresserad av vad jag stoppar i mig och så även vad jag stoppar i mina katter. Jag har varit vegetarian i många år - om det nu sållar in mig i "det där" facket.
Jag vill ha svenskt närproducerat kött från djur som levt ett drägligt liv. Så varför ger jag mina katter ett utländskt foder?
Jag tror att vår svenska kattmat Mjau är bra. Burkarna är ett bra komplement och katterna tycker om dem. Dock får de diarré av torrfodret, som innehåller spannmål.

Nej, det sorterar inte in dig i "det där" facket. Jag har själv långtgående planer på att dra ned min köttkonsumtion drastiskt pga den miljöpåverkan köttproduktionen har och den mängd odlingsbar mark som går åt. Jag ses säkert som fanatiker utav många. 
Jag har inte haft några problem med Mjau, de kräks faktiskt mindre av det än andra torrfoder vi provat och magarna fungerar fint. Så mycket av foderrelaterade problem tror jag är individuellt. T ex har jag haft 2 katter som fått kala fläckar av RC och bara av RC oavsett vilken sort. Så därför har jag slutat med det förutom en påse Baby Cat till kattungarna när de ska lära sig äta torrfoder.
Jag kommer antagligen att komplettera med ett annat foder och blanda 50-50 när min ekonomi blir bättre. Dock har jag inte bestämt vad än. Önskar att Magnussons gjorde kattmat. 
**Kattungar till salu!
#35 Att ge katten tillagat kött är inte det bästa för katten, kokt protein är "främmande" och kan trigga igång dålig mage etc. Köper man svenskt kött är det ju dessutom väldigt kontrollerat. Kanske är man rädd för riskerna med rått kött, men det finns gott om risker med att servera torr kolhydratrik mat också.
Lisa A. Pierson skriver såhär om torrfoder och säkerhet:
Dry food is far from a clean, safe, and pathogen-free source of food for your cat. Please see the
Making Cat Food page at catinfo.org which details just a few of the many pet food recalls that have been initiated due to contamination of commercial pet food with deadly chemicals, bacteria (salmonella, etc.), fungal mycotoxins, and storage mites. http://www.catinfo.org/docs/FEEDING%20YOUR%20CAT%208-10%20Short%202-12-10.pdf
#38 Kristiskt tänkande kring Barf? Kritiskt tänkande är givetvis alltdi bra, men hur man än vänder och vrider på det och hur mycket kritiskt tänkande man än tillämpar så är det ofrånkomligt att en komplett barf är betydligt mer naturligt för ett rovdjur att äta än att äta tillagat kött eller torrfoder. Det säger inte jag för att jag är en militant barf-förespråkare som idiotförklarar alla som inte ger barf, långt därifrån.
Bevämlighet/ekonomi same same…slutresultatet blir ju ändå detsamma. Det handlar ju fortfarande om den mänskliga faktorn. I alla fall i mitt fall, det är krångligt att barfa när man har många katter varav vissa helt ratar rått, det är dessutom dyrt. Men jag anser ändå att det är det mest naturliga (vilket det är)och därmed mest hälsosamma.
#30 Kan du ge ett exempel på någon barf-artikel skriven av en barf-försäljare i ekonomiskt syfte? Om vart finns den "stora marknaden" för barf-foder? Jipotimas fins, men det är inte helt lätt att få tag i (i alla fall inte här). Klass har väl främst hundmat, vad mer? Jag känner mig då inte överhopad av barfreklam, hos veterinären, i djurtidningar eller någon annanstans. Det är annat än vad man kan säga om torrfoderreklamen. 
#45 Kankse ska tillägga. Jag tycker inte att du är en dålig människa för att du fodrar med Mjau, funkar det för dina katter så är det ju toppen.
Likaså så känner inte jag mig som en dålig människa för att jag huvudsakligen fodrar med JW och Mjau. Det viktiga är ju att det fungerar och att katterna mår bra. 
#46 Ja, kritiskt tänkande, dvs att man diskuterar svårigheter och potentiella problem kring BARF utan att bara avfärda dem som försumbara i sammanhanget, som bakterier och näringsinnehåll. Det är väl inte så konstigt? Det är ju inte samma sak som att avskriva BARF helt och hållet. Att erkänna att det finns problematik och att diskutera fram bra lösningar kan bara hjälpa BARF att bli mer använt. Jag är inte ute efter att svärta ned BARF, men jag vill att det ska finnas diskussion kring det. Förstår inte vad som är så fel med det?
Bekvämlighet och ekonomi är inte samma sak i min bok, det första är lathet, det andra omständigheter, om man inte avstår för att man är snål då.
Att det kan finnas ekonomiska intressen bakom en artikel tycker jag att man alltid ska ha med sig oavsett ämne och sammanhang. Att marknaden för BARF inte är så stor i Sverige innebär inte att det inte finns marknad i USA eller ute i Europa. Någon måste ju ha betalat för forskningen i alla fall, så mycket kan jag säga.
**Kattungar till salu!
Finnes det kun et svar på spørsmålet om hvilken mat som er bra for kattene? Leter vi alle etter det korrekte fóret, og når vi finner det lever kattene våre lykkelige og friske for ever? Kan det faktisk være sånn at forskjellige katter kan leve av forskjellig type fór uten at det er en trussel mot liv og helse? Jeg synes mange av innleggene her er veldig kategoriske og at noen glemmer å skille person og sak…… Vi som katteeiere ønsker vel å gi kattene våre det beste som er å få tak i, vi ønsker å ha friske, sunne, lykkelige katter og vi gjør alle vårt ytterste for at kattene våre skal ha det best mulig.
Till MalinL #46
Hej Malin! :) Du skriver att tillagat kött och i det här fallet kokt protein skulle vara sämre och främmande för en katt i avseendet att det kan "trigga igång dålig mage etc". Vilka vetenskapliga studier stödjer detta påstående? Jag har i och för sig bara en dubbel magister i bla nutrition så jag kan ha fel, men det där har jag aldrig hört och vill verkligen veta var det står!
Huruvida det är mer eller mindre naturligt eller hälsosamt att ge rått kött till katter kan ju diskuteras. Jag förstår att din känsla säger att det borde vara mer naturligt om dina katter får rått kött. Vilda djur i naturen äter rått kött och det är helt naturligt. De har gjort det i alla tider. Det är inte vad som är bäst för din katt som jag intresserar mig för eller vad som anses vara mest naturligt utan resultatet därav. Att servera rått kött till katter som bor inomhus innebär en större risk för att familjemedlemmar, vänner och bekanta som besöker ditt hem utsätts för ex parasiter som gör att dessa kan insjukna med allvarliga konsekvenser. Många experter avråder direkt att servera dåligt tillagad kött och organ till katter pga hälsorisken för människan. DET finns det studier om. Servera dåligt tillagad kykling eller fläskfile vill få människor äta eftersom det föreligger en större RISK att bli magsjuka. Det innebär inte ATT vi kommer att bli sjuka utan det är en större RISK. Och det är en större RISK med dåligt tillagat kött och organ till katter. Inte för katternas skull utan för vår skull. Jag tror inte du vill ha på ditt samvete om en nära gravid vän skulle insjukna och vara tvungen att ta bort sitt foster bara för att du ansåg det vara mer naturligt att servera rått kött till dina katter. Jag vill att mina nära och kära, mina barn och vänner ska känna sig säkra när de kommer hem till min familj. Jag vill också känna mig säker att komma hem till andra människor. Den känslan är jag inte ensam om tror jag! Det finns en risk med allt men rått kött till inomhuskatter är inte bra oavsett hur naturligt det än kan tänkas vara.
Rikard…
Toxoplasma gondii kan mycket riktigt smitta till katt via rått kött (katter smittas dock främst via egenfångade bytesdjur) och vidare till människor via deras avföring. Du måste dock äta bajs för att smittas. Sannolikheten att du kommer smittas via din katt är minimal. Största smittokällan är otillräckligt sköljd sallad (det är jorden som är smittkällan, att gräva i rabatter kan alltså också vara ett problem) och att man äter otillräckligt tillagat kött. Det rådde tidigare fullständig hysteri kring katter och toxoplasmos vilket gjorde att gravida kvinnor gjorde sig av med sina katter helt i onödan. Om man dessutom rensar lådan dagligen hinner oocysterna aldrig bli smittsamma. Ett dessutom till: T. gondii dör efter 3 dygn i frysen! Frys köttet innan katten får det så smittas den inte.
Toxocara cati även känd som spolmask (det där som de flesta avmaskar sina katter mot regelbundet… helt i onödan) kan smitta via kött och huvudsmittkällan är egenfångade bytesdjur. T. cati dör efter 3 dygn i frysen! Fryst kött är inte en smittorisk.
Salmonella finns inte i svensk kyckling ute i butikerna och är inte en risk. Men kom ihåg, ge tusan i importerad kyckling.
Innan man börjar uttala sig om alla risker bör man kanske kolla upp hur reella riskerna verkligen är.
Jag har BARFat 10 år och aldrig haft sjuka katter. Jag har varit gravid, haft spädbarn och småbarn också. Katterna har inte spritt vidare någon sjukdom. Varken parasiter, bakterier eller virus. Mina katter har testats mot mask regelbundet och aldrig testat positivt för något (inte ens kattungar har testats positiva för spolmask).
#50 Ang tillagat protein och att det inte är lika bra att äta för katter som rått protein så har jag läst om det, på flera olika ställen. Men jag är lite trött för att hitta källorna just nu. Kanske kan Silvestris svara bättre på det?
Har du föresten några källor på de stora riskerna för människor med att utfodra sin katt med barf? Som jag skrivit ovan så barfar jag ju inte själv i någon större utsträckning (även om jag ger rått då och då, och har gjort i flera år) men jag känner flera som barfat i flera år och som inte upplevt några häsloproblem av parasiterna du talar om. Och om riskerna med rått kött är så stora, borde då inte de med utekatter (som äter möss) vara i en väldig riskzon och borde man då inte höra oftare om detta problem du skriver om?
Givetvis serverar jag inte rått kött till människorna. Menar du alltså att riskerna för eventuella gravida vänner är så stora att de är en överhängande hälsofara för dem om jag serverar mina katter rått kött eller låter dem äta möss?
Vi människor äter ju också rått kött - Carpaccio av oxfilé, nötinnanlår, lamm, kalv, renfilé etc. På websidan "Allt om mat" - hittar jag över 40 olika recept på Carpaccio med rått kött.
Samt inte att förglömma - vi äter också massor av fisk och ostron. 

# 52 Smittskyddsinsitutet skriver på sin hemsida att ungefär 10% av sveriges befolkning är smittade med parasiten toxoplasma gondii, det är nästan 1 miljon människor bara i sverige. Troligtvis är väl en del av dessa ägare av en katt som springer ute och äter möss, fåglar och annat. Smittskyddsinstitutet skriver vidare att parasiten är en av jordens vanligaste och om man tittar över hela jordklotet så är över en miljard människor smittade, sannolikt fler! Bara för att man själv inte "har hört talas" om ett problem så innebär inte det att det inte finns! Gå in på smittskyddsinstitutets hemsida och läs! Där har du gott om information och källhänvisningar med vetenskapliga belägg.
Smittskyddsinstitutet skriver vidare att toxoplasma gondii är en sk "törnrosaparasit" som kan leva vilande hos en människa i flera år. Sen när man får en nedsättning i immunförsvaret så vaknar parasiten och börjar ansätta våra celler. Den tränger sig in i cellen och reproducerar sig tills cellen sprängs och dör. När cellen sprängs sprids de nya parasiterna och kan i sin tur infekera nya celler och dela sig där. Så småningom är alla celler infekterade och människan dör! Det är inte bara gravida som är i riskzonen utan t ex människor som genomgår en transplantation, gamla människor och naturligtvis barn och spädbarn.
#51 Det är inte så att man måste äta bajs för att bli smittad. Parasiterna lever i kattlådan, fastnar på katternas tassar och päls, förs vidare ut i hemmet till sängar, soffor, köksbänkar mm. För att du ska unvika att få dem på händena och sedan ner i magen när du äter något (en macka som legat på bänken) måste du tvätta, tvätta, tvätta… Det är i praktiken omöjligt. Dessutom, eftersom parasiten är en törnrosaparasit är sannolikt väldigt många infekterade utan att själva veta om det!
Jag har inga synpunkter på människor som väljer att ge rått kött till sina katter, var och en fattar sådana beslut själv. MEN jag anser att man är skyldig att ta reda på vilka risker som finns med detta och att man vet vad man gör! Man kan inte gå omkring med egna till synes "logiska" resonemang och tro att det är sanningen. Sådant är trångsynt och gränsar till lathet när vi idag lever i ett samhälle där man med bara några tryck på datorn kan få reda på nödvändig korrekt information.

Länk till artikel om toxoplasma på smittskyddsinstitutets hemsida http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/
Smittskyddsinstitutet skriver att en gravid kvinna bör informeras om Toxoplasma och veta hur hon kan skydda sig. "En gravid kvinna bör alltså inte befatta sig med katträck, och hon bör undvika kontakt med sandlådor som katter kan ha förorenat. En gravid kvinna bör också undvika att äta rått kött, och hon ska inte smaka på köttfärsen." enl smittskyddsinstitutet
# 51 skriver att parasiten dör om man har köttet i frysen i tre dygn. Smittskyddsinstitutet skriver att parasiten dör vid djupfrysning till -20°C (obs att hela köttbiten måste vara genomfryst). Alltså, om man själv har den vanliga temperaturen av -18 grader i sin frys så spelar det ingen roll hur många dygn man har köttet i frysen. Återigen, korrekta fakta är nödvändigt när man rör sig i en riskzon!
En ovanlig smittspridning av toxoplasmos inträffade 1995 i Kanada. Mellan januari och september månad rapporterades 110 fall av toxoplasmos i och runt staden Victoria (42 gravida kvinnor, 11 nyfödda barn och ytterligare 57 personer). Det visade sig att smittan spreds via det kommunala vattnet i samband med kraftiga regn. Det fanns smittade katter runt den sjö som användes som vattenreservoar.
Hej!
Jag ger rått kött till mina katter. Har gjort detta sen slutet av 80-talet. Man ska vara försiktig, men samtidigt måste katterna få leva och må gott.
Igår fick dom fläskfilé, oj oj oj så glada dom blev! 
Torrisar och annat får dom också, så det är en salig blandning av det mesta hemma hos mig. 
Kram från Malmö
#54/55
Glömde du att läsa biten om att oocysterna (som människan smittas via) inte hinner bli smittsamma om de rensas bort dagligen? Och jo, tekniskt sett måste du äta bajs (med mogna oocyter dvs. gammalt bajs) för att bli infekterad även om det så bara handlar om bajspartiklar. Att man sedan håller god hygien i köket är så oerhört grundläggande att jag faktiskt inte brydde mig om att skriva det. Självklart håller man matlagningsytor rena! Katt eller inte.
Det du sprider är enkelriktad information som mycket lätt kan tas för skräckpropaganda. Du nämnde öht. inte vilka enkla åtgärder man kan ta för att eliminera de risker du nämner (ja, min frys är inställd på -20 även fast det enligt Livsmedelsverket räcker -18 just mot T. gondii). Enligt SVA har man inte kunnat finna något tydligt samband mellan T. gondii-infektion och kattinnehav så att ha katt förefaller inte vara så farlig. Att äta sallad, rensa sin rabatt eller äta färska bär är sannolikt farligare.
Du skriver att du inte har några synpunkter på människor som ger sina katter rått kött, men det är alldeles uppenbart att du har det då du indirekt anklagar oss för att vara lata (jag min stackare har ingen dubbel magister bakom mig blott en i biologi) och för att sätta vår omgivnings hälsa på spel. Du tycker att det är dumt och det tyder på okunskap (det skrev du själv i ditt första inlägg).
Jag antar att du är helt och fullt insatt i vilka smittorisker torrfoder kan föra med sig också (salmonella, mykotoxiner osv).
Hej igen!
Nu blev det mycket snack om Toxoplamsos. Oavsett så är det upp till var och en hur och med vad man vill utfodra sina katter. Som Servitris i #51 skriver smittar avföring från katter som ätit rått kött och det kan ingen neka till. Smittskyddsinstitutet, SVA och veterinärutbildningar i landet säger samma sak. Det är en större risk med utfodring av rått kött/organ. Det vi också kan enas över är om alla kattägare ex. fryst köttet, rengjort kattlådan varje dag och tvättat händerna med handsprit efteråt hade det varit en dröm men så är det tyvärr inte och det vet du också. Givetvis så gör alla det här inne på forumet! ;) Det verkar som att du kan det här och jag blir därför förvånad över att du skriver att man måste äta bajs för att bli smittad. Jag tror och hoppas inte att du menar att man ska äta bajs för att bli smittad för det stämmer ju inte. Att livsmedel alltför ofta är kontaminerade med färska fekalier ute på restauranger är en sanning. Hade kökspersonalen sett att de hade avföring på händerna är sannolikheten stor att man tvättar sig men ändå så har vi problem. Vad jag vill med det är att det behövs förvånansvärt lite färska fekalier som inte syns på händerna för att det ska uppstå problem och smittspridning och då menar jag hygien över lag. Jag har flera gånger gjort tester på händer efter toalettbesök, handdukar, kranar och toaletthandtag och jag blir förvånad varje gång över hur rent det kan se ut men ändå inte. Jag förstår att du inte har någon smitta hos dig. Du har ju koll på läget! :) Det hade varit önskvärt om alla hade det men uppenbarligen är det inte så enligt statistiken. Vad gäller Salmonella återkallas årligen produkter från butikerna. Vi kan så gott som garantera att det inte finns salmonella i sverige men risken finns trots allt. Varje år händer det att någon kycklingbesättning får salmonella i sverige men vanligtvis hinner de inte ut till butikerna och kunderna. ALLT kött kontrolleras inte, det skulle vara en omöjlighet. Huvudelen av några tusen sjuka i sverige smittas vanligtvis utomlands men kan kontaminera livsmedel när de kommer hem men även spridas från människa till människa. Vi har sagt nej till salmonella i sverige men risk finns det även om den är liten. Du skriver att "Innan man börjar uttala sig om alla risker bör man kanske kolla upp hur reella riskerna verkligen är." Hade alla haft samma hygien som du hemma hade det varit fint men så är det tyvärr inte. Min mening är inte att trycka till dig eller någon utan upplysa om ev. risker med ex. rått kött. Återigen, hur stora och reela riskerna är kan vi diskutera länge om och vi kommer ingenstans med det längre känner jag. Jag tycker det är viktigt att man vilar sina påståenden på fakta och inte en massa tyckade. Jag lämnar därför över till SVA, SLV och SMI där samma information går att finna så får alla skapa sin egen bild om vad som är viktigt i den frågan.
Du skriver att rått kött är bättre än tillagat och att informationen går att finna på flera olika ställen. Någon vetenskaplig artikel kanske? :))
Helt rätt! :)) Rätt hanterat föreligger det mindre risk att bli sjuka speciellt för de som har ett bra immunförsvar. Rå fisk ska frysas 2 dygn innan konsumtion för att minimera risk för vissa parasiter att utvecklas i kroppen men så även för rått nötkött. Ostron blir många sjuka utav och därför är rätt hantering och val av fångstplats av stor betydelse. Matförgiftningsbakterier som ex Vibrio men även virus som Noro och Hepatit A är typiska för ostron. I länder som Japan, där man av tradition äter rå eller obetydligt behandlad fisk, är Vibrio den vanligaste orsaken till matförgiftning.
Du verkar vara påläst! :)
Jo, det stämmer att man tekniskt sett måste äta bajs för att smittas med oocyster från T. gondii. Du kanske läste slarvigt men jag skriver ju om bajspartiklar vilket torde vara rätt tydligt att det handlar om små mängder. Jag kanske känner väldigt udda kattägare men det är kattägare som är väldigt medvetna om katters toalettvanor, om att de använder sin egen tunga som toalettpapper och därför är noga med hygienen. Jag är väldigt noga med hygienaspekten när jag är ute och föreläser också.
Alla de jag känner som utfodrar med rått kött är väldigt insatta i hygienaspekten. Du och jag verkar ha väldigt olika erfarenheter av kattägare i allmänhet. De kattägare du talar om som inte har någon kunskap om hygien och smittor är säkert inte insatta i smittproblematiken med torrfoder heller (eller andra kommersiella foder). Deras utfodring eller hela katthållning oavsett utfodringsmetod kan säkert vara ett hygieniskt problem.
Varför jag högg på ditt inlägg var för att du gav ut ensidig information och faktiskt dumförklarade oss som inte gör eller tycker som du. Inte heller gav du ut någon riskinformation med annan kattmat än rått kött, som om kommersiellt foder skulle vara fritt från risker.
Någon nämnde fanatiker ovan i tråden, frågan är vem/vilka som är fanatiker här?
Hyggo, citerar dig #36 "_Köp bra tillagat kvalitetsfoder till era katter så minimerar ni problem."
_Är det något särskilt foder du tänker på?
Ang varför det är mer naturligt för en katt att äta rått kött. Givetvis säger det sig själv att katter inte kokar sina möss i naturen, men som jag sa inan så har jag ingen källa på det här och nu. Jag är långt ifrån någon Barf expert, men den frågan kanske någon annan kan svara på. Återkommer med källa isf.
För att återknyta till artikeln jag länkade till ovan så skriver de såhär om kokad mat:
Ett annat viktigt problem knutet till proteinet i torrfoder är att det kokats vid höga temperaturer under lång tid. Den långa kokning som krävs för att reducera vattnet i maten kan minska _proteinkällornas biologiska värde.
_Hårdkokning förstör också andra näringsämnen. Människan måste då gissa vilka näringsämnen – i vilken form och i vilka mängder – som förstörts i kokningsprocessen och sedan försöka tillsätta dem i dieten igen. http://www.catinfo.org/docs/Swedish%20translation%20new.pdf
En fråga från en som inte är ett dugg insatt i när det gäller BARF med mera.
Men är det inte så att många viktiga näringsämnen försvinner när man kokar köttet?
Man måste väl även tillsätta taurin och t.ex. benmjöl om en katt ska äta kokt eller på annat sätt tillagat kött? För kokta ben är ju farliga och finns det någon taurin kvar i ett kokt hjärta?
/Elisa
Jo, vissa näringsämnen försvinner vid tillagning tex. vattenlösliga vitaminer och taurin. Det är svårt att bedöma vilka näringsämnen som försvinner/förstörs och i vilken grad så det är rätt meckigt att göra egen kokt mat till katterna. Det går men det är besvärligt och kostsamt (tillskott).
Det var inlägg #51 som jag svarade på där du skrev att man måste äta bajs för att bli smittad. Där stod det inget om "bajspartiklar" för då hade jag inte kommenterat det.
Att jag inte gav ut någon riskinformation om annan kattmat beror på att jag kommenterade rått kött/organ och inget annat. Man har genom vetenskapliga undersökningar kommit fram till viss fakta och risk med användningen av rått kött till inomhuskatter. Informationen kan bla nås på flera myndigheters hemsidor, såväl svenska som utländska. Sen kan vi tycka, tänka och känna hur mycket vi vill om dessa fakta, vad som är rätt eller fel.
Som jag och flera påtalat tidigare är det upp till var och en att bestämma vilket foder som ska användas. Det finns risker med allt foder och det är bra att känna till dessa. Jag förstår att ni som använder rått kött reagerar för
det är uppenbarligen ett hett ämne. Ni vet säkert vad ni gör även om det bevisligen inte är så på alla håll.
Det är verkligen inte min mening att dumförklara någon. Alla får tycka och tänka precis vad de vill och det är det som är det underbara med dessa forumen. Jag reagerar däremot mot lösryckta påståenden som saknar vetenskapliga belägg. Det skapar hjärnspöken och är inte bra.
# 60 och 61 av MalinL.
Tack MalinL!!! Det var det jag ville åt. Vanlig kökskokning påverkar inte proteinet i någon större utsträckning även om vissa aminosyror påverkas mer än andra. Däremot är den kommersiella kokningen sämre för det biologiska värdet. Ett bra foder ur ett proteinperspektiv är ett foder som innehåller de essentiella (livsnödvändiga) aminosyrorna som en katt behöver. Fettlösliga vitaminer reagerar inte likadant på tillagning som vattenlösliga men det har ju Silvestris också kommenterat.

Oj, mycket gott och blandat här ser jag..
Ska försöka ge en liten del av min bild på det hela men jag kommer inte ta upp alla frågeställningar.
För det första så är det här med att vi som BARF:ar skulle vara ute efter att få de som inte gör det att få dåligt samvete, skuldbelägga dom eller på annat sätt kränka dom något helt nytt för mig som jag inte förstog allvaret i förens jag och några andra fick en del tråkiga påhopp i tråden "Vad tycker du om fodret ORIJEN?" på katter.ifokus.
Bland annat drogs paraleller mellan våran kost och katternas kost, om vi BARF:ade oss själva också och en del annat totalt oväsentligt.
Som många poängterat tidigare, vad skulle vi tjäna på att "propagera" för BARF? Och jag undrar även vart nöjet finns i att understryka hur dåliga och okunniga alla människor är som inte ger BARF? Vi som ger BARF har ju i de allra flesta fall själva gett kommersiellt foder till våra katter innan vi började BARF:a (I mitt fall RC kitten -> Hill´s Light), för att det var ju det enda vi visste om då. Naturligtvis ger man väl det man tror är bäst till sin katt?
Det jag inte förstår är varför man envist med näbbar och klor ska försvara ett foder som bevisligen är dåligt? Ett foder som tex innehåller gifter, allergiframkallande ämnen, för katten otjänliga ämnen och som pga sin utformning inverkar negativt på urinvägar?
Jag vill gärna bevisa att jag inte är någon BARF-hitler även om jag är fullt övertygad om att det är det som är bäst. Jag tycker te.x att ZiwiPeak, Carnia, Porta 21 Sensitive, Bozita, Mjau, förvånande nog Euroshoppers paté och Husse gör helt okej foder. Även Oliver´s petfood kan vara överkomligt (innehåller tyvärr spannmål, havre). Varför jag rekommenderar dessa foder är pga avsaknaden av spannmål, socker, fisk och gift. Jag svarar f.ö gärna på frågor om vad jag tycker om innehåller i ett visst foder så länge jag får en direktlänk till innehållsförteckning.
Jag kanske bara talar för mig själv, men jag tycker inte att man ska må dåligt eller känna sig dum för att man för tillfället ger ett foder som inte är bra för ens katt, eller för katter överlag. Man lär sig ju förhoppningsvis något nytt varje dag och huvudsaken är väl att man kan ta till sig ny information, men även granska den kritiskt vilket jag bara tycker är sunt att göra. Det gäller all information som delges oavsett om den kommer från foderföretag, veterinärer, diverse hälsoexperter eller BARF:are.
Så snälla, känn er inte påhoppade bara för att fodret ni ger nu sägs vara dåligt. Försök istället ta reda på mer information om varför det fodret isåfall skulle vara dåligt istället för att gå i defensiv på en gång, om inte annat bara för att kunna argumentera emot på civiliserad nivå med konstruktiv information?
Försök komma ihåg att vi som BARF:ar har ju sett den enorma förändring våra katter genomgått under foderbytet, allt från hälsoförbättringar (både psykisk och fysisk), utséende och även personlighet ändras till det bättre, och vi vill ju bara att alla ska få chansen att ha en glad, vacker, frisk och välmående katt. Det är därför vi är så ivriga att berätta om det vi gör och försöker hjälpa folk att göra detsamma i den utsträckning vi kan. Inte för att vara någon form av besserwisser.
Nog om det nu, och till mer inblick om konstaterade nackdelar med kommersiellt foder;
BARF får ju en hel del kängor här om konstaterad/påstådd bakteriehalt. Jag tänker inte gå in något närmare på det för jag tycker redan att de flesta nämnvärda aspekter redan tagits upp och diskuterats, men något som jag kom att tänka på är en annan tråd skriven här på Siames i fokus av Cleo, "Vetenskapligt bevisat". Den är för övrigt väldigt lik den här tråden, men en sak tycker jag är värd att lägga på minnet; I den här tråden verkar många tro att lösningen på alla problem är att tillaga ett foder. Gör man det försvinner alla bakterier och det finns ingenting att vara rädd för. Cleo gav sina 8 katter och sig själv kyckling som varit fryst (frystid, rå eller tillagad framgår inte), och blev smittad med kamfylobakter. En av katterna dog. Cleo blev även själv ordentligt sjuk, fast hon inte åt rå kyckling. Man ska taga i beaktning att katter har mycket kortare tarmsystem än människor (dvs bakterier får svårare fäste), och starkare magsyra än vi människor (vilket dödar bakterierna lättare), men är maten tillräckligt kontaminerad så räcker det inte alltid med tillagning, maten kan vara farlig ändå.
Kommersiellt foder kan vara nog så giftigt det med, både bakterier, mögel och gifter hittas regelbundet i alla möjliga olika fodermärken och de så omtyckta och populära fodren IAMS, Ekanuba, Royal Canin och Hill´s är inget undantag från foder som återkallats pga foderförgiftning (insjukning och död) av djur. Information om det finns att läsa i artikeln Get the facts: What´s really in pet food?
Sen finns det en annan viktig aspekt att ta sig en funderare kring när det gäller olika foder, och det gäller olämpligt innehåll i olika foder.
Följande ämnen förekommer i vissa foder i större eller mindre utsträckning;
Fisk
Jag har skrivit om fisk flera gånger för både här och på andra forum.
Fisk är väldigt allergent för katter, som ursprungligen är ökenlevande djur. I öknen finns således ingen fisk, och även om man i flera år inpräntats med bilden att katter ska äta fisk, katter älskar fisk, fisk ger glada katter osv så är det faktiskt ett väldigt främmande protein för dem och många katter som blir foderallergiska är det just pga fiskprotein i foder.
Enligt Small Animal Clinical Nutrition, en bok för den som vill ha vetenskapligt belagd information i ämnet, anges tex. att nötkött, mejeriprodukter och fisk tillsammans står för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall).
När en katt väl blivit allergisk mot en typ av kött har man redan börjat måla in isg i ett hörn då utbudet av köttsorter som katten tål minskar. En allergi kommer sällan ensam, när katten börjat visa allergi för ett sorts protein kan det bara vara en tidsfråga innan den börjar visa allergi för en annan.
Om katter tex oftast visar allergi mot är kyckling (vilket är vanligt) så är det för att kyckling är ett väldigt vanligt foderämne. Det är det protein som många katter utsätts för helt enkelt, samma sak gäller nötkött.
Men fisk är mer allergent än kyckling, dvs katten får lättare en reaktion på det än vad den får på kyckling. Det kan endast behövas små mängder för att framkalla en reakton, eller att det ges ofta.
Argumentet "men min katt har ätit fisk i _ _ år och den är inte allergisk" är inte ett särskilt bra argument, eftersom de alltid tål ämnet tills de blir allergiska. Med det menar jag att en katt kan äta fisk i 5 år utan att visa allergi, men en månad in på det sjätte året kan vara droppen som får bägaren att rinna över och utlöser den allergiska reaktionen. Och då står man där rätt som det är med en katt som inte tål ett visst protein, och livet med en foderallergisk katt börjar, med ökad risk för att övriga allergier ska få fäste.
Exempel:
Säg att en katt utfodras med 50% fisk och 50% kyckling (inälvor, ben, etc, etc endast från dessa enligt konstens alla regler).
Den köttsorten som är mest allergen av dessa två är fisken, men den som flest katter uppvisar allergi mot är kycklingen.
Om man ska vänta tills den här katten uppvisar allergi mot någon av dessa köttsorter så kommer fisken att komma till uttryck först, eftersom den lättare orsakar allergi än kyckling, eftersom den är mest allergen. Kyckling är alltså inte lika starkt allergiframkallande som fisk.
Därför gör man klokt i att undvika köttsorter som är starkt allergiframkallande eftersom risken är överhängande att katten kommer att bli allergisk, även om den inte är det i dagsläget.
Fisk innehåller även för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror, det krävs E-vitamin för att konservera dessa och när de inte finns i tillräckliga mängder måste katten ta av sitt eget förråd vilket orsakar E-vitaminbrist. Det leder i värsta fall till inflammation i fettcellerna (pansteatit), som är en ohyggligt smärtsam sjukdom.
Fisk är dessutom alldeles för näringsfattigt för en katt och innehåller inte rätt proportioner av det en katt behöver, så det är relativt värdelöst att ge det som foder.
Så köp inte foder som innehåller fisk, ge inte katten fisk, det gäller även skaldjur.
Jag skriver detta med välmenade avsikter, som jag nyss beskrivit är det mycket lätt att få en katt som blir allergisk mot många fler saker när de väl blivit allergisk mot en sak. Och det är inte kul att ha en katt med foderallergi, det kan gå så långt att de t.om blir allergiska mot alla sorters proteiner.
Källhänvisar även till studien Prevalence and Causes of Food Sensitivity in Cats with Chronic Pruritus, Vomiting or Diarrhea av W. Grant Guilford, Peter J. Markwell, Boyd R. Jones, John G. Harte och Josephine M. Wills
Spannmål
Spannmål är allergent för katter, och det inverkar även negativt på matsmältningssystemet. Även ur näringssynpunkt är spannmål värdelöst att ge till katter. Katter har inget bevisat behov av kolhydrater och spannmål innehåller väldigt mycket kolhydrater. Till skillnad från en del andra arter utvinner katter främst sin energi från fett, inte från kolhydrater. Kolhydrater utvinns således sällan eller aldrig direkt som energi och lagras alltså som fett i kroppen. I det avséendet stämmer faktiskt påståendet att torrfoder i vissa fall gör katter feta (de som innehåller spannmål). Skulle man tex ge samma mängd torrfoder som inte innehåller spannmål så skulle katten löpa betydligt mindre risk att bli fet på samma mängd foder, förenklat.
Spannmål är även svårsmält för katter, som i huvudsak är utvecklade för att spjälka animaliska beståndsdelar, och irriterar kattens tarm onödigt mycket. Diarré är inte sällan en direkt orsak av att katten får i sig för mycket spannmål, som i sin tur irriterar tarmen, försämrar tarmens upptagningsförmåga och orsakar diarré. Katter är överlag inte utformade för att äta några mängder med fibrer. De fibrer katten normalt ska få i sig består av tänder, näbbar, klor, fjädrar, päls och maginnehåll (vegetabiliskt) från bytesdjur samt den egna pälsen. Och det är en mycket liten del av kosten. För mycket fibrer gör att kattens magsystem inte orkar med, och katten spyr istället upp maten. Ett klassiskt exempel på detta är när katten äter gräs, som är långtrådigt och svårsmält. Resultatet blir att katten spyr, vars olämplighet både för vätskebalans och tandhälsa går att begrunda.
Även sjukdomar som diabetes går att sammanlänka till hög kolhydrathalt i foder.
Potatis
Är giftigt pga innehållet av oxylater. Påverkar nervsystemet, matsmältningen och urinsystemet.
Större mängder salt
Salt påverkar balansen mellan elektrolyterna i kroppen och för mycket salt kan då påverka upptaget av andra mineraler.
Lakrits
Innehåller glycyrrhizinsyra som är giftigt, till och med för människor i större mängder.
Citron
Innehåller limonene och linalol, som är giftigt. Vid intag av citronolja försöker kroppen metabolisera de tidigare nämnda gifterna i levern, vilket orsakar leverskada eller nedsatt funktion i levern.
Och då har jag ändå inte tagit upp alla E-nummer, och jag har säkert glömt en del livsmedel också.
Sen så har vi ett ämne som tas upp, som även diskuteras i tidigare nämnda tråden "Vetenskapligt bevisat", som handlar om hur många gånger en katt ska äta om dagen.
De upp till 20 gånger om dagen som många har fått lära sig är ren propaganda från torrfoderföretag, som vill att man ska tro att katter måste ha fri tillgång på foder.
Vilda katter måste verkligen ligga i om de ska få så många ättillfällen och då ska man kanske också tänka på att i 9 fall av 10 så misslyckas en katt med sin jakt, dvs att bytet undkommer. Så för att äta 20 gånger om dagen måste katten jaga 200 gånger för att få den mängd ättillfällen som påstås vara lämplig för dem. För det första tror jag att det är osannolikt att de end kommer i kontakt med 200 bytesdjur på en dag, och för det andra så kan ni ju bara föreställa er vilken otrolig mängd energi som går åt att jaga så mycket, när man bara får avkastning för 10% av jakten.
Och sen att försöka kombinera detta med det stora sömnbehov en katt har, det blir ganska orimligt och ohållbart. Jag uppskattar att 4-6 fodertillfällen på en dag är mer rimligt.
Själv ger jag mina katter mat två gånger om dagen, ibland tre men det är sällsynt. Ibland får de större köttben som får ligga framme en hel dag, som de kan gå och gnaga på så mycket de vill. Ändå äter dom oftast bara runt 4-5 gånger då, när de får välja själva.
Jag jobbar då heltid och har 45 minuters resetid till och från arbete.
Jag har även kombinerat heltidsarbete med BARF:andet av en kattunge. Kattungar behöver av naturliga skäl äta ofta eftersom de har hög omsättning, liten magsäck och snabb ämnesomsättning. Jag löste det genom att ha en transportbur med en plywoodskiva som dörr. Jag sågade ut ett litet "råtthål" i skivan som bara kattungen kom in igenom. På så sätt kunde inte mina vuxna katter äta hans mat. Allt eftersom han växte förstorade jag hålet i skivan för att sedan ge honom mat så ofta han ville ha mat. Han jamade och ställde sig då på sin matplats ( i badrummet) varje gång han ville ha mat, och vips så hade jag en katt som äter BARF med fri tillgång.
Sen så var det det här med smältbarheten på fodret.
Tillagat kött (kommersiellt foder bl. a) får en tätare molekylstruktur (pga tillagningen). När det tillagade köttet kommer in i kattkroppen kan den inte identifiera molekylerna, och tror att det är något helt främande ämne. Immunförsvaret går in och angriper det tillagade köttet vilket innebär att kattens immunförvar är försvagat varje gång den spjälkar tillagad mat. För en katt med fri tillgång på tex torrfoder kan detta alltså innebära konstant nedsatt immunförsvar.
Det spelar ingen roll hur många generationer som har ätit tillagad mat, kroppen har fortfarande inte anpassat sig till det. Det nämns någonstans här i tråden att det är stor skillnad på stora kattdjur såsom lejon och tigrar jämfört med katter, och det är det till viss del. Mängden mat och styrkan i käkar och klor skiljer sig nämnvärt. Näringsbehov är dock detsamma. Helt otroligt, men faktiskt sant.
Studien som bevisat detta bedrevs av Dr. Francis M Pottenger, och den kallas för Pottenger´s Cats : A study in nutrition. Det finns dock inga publicerade artiklar som tar upp denna intressanta lärdom på internet, utan de som vill läsa hans studie får köpa hans bok.
Till sist vill jag ta upp en sista viktig fundering när man ger sin katt torrfoder, och det handlar om torrfodrets olämplighet med tanke på vad en katt har för metabolism av vatten.
Istället för att infoga all information här i inlägget länkar jag till min artikel om ämnet, nämligen den om vatten. Läs gärna den, och begrunda varför jag trots bra innehåll, avråder från att ge torrfoder.
Hoppas jag bringat lite klarhet i detta minst sagt förvirrande och känsliga ämne!
Vänliga hälsningar från Sarah Siverman
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Tack för att du tog dig tid med oss, Sarah! 
Tack för intressant läsning! 
/Elisa
Ok…Har ju en kille hemma som är TOKIG i fisk….Hur gör jag för att avlusa honom från detta? Jag koker dagligen till honom. Får han inte så har jag en tiggande katt efter mig = jag känner mig elak! Ufff så jobbigt. Detta skulle man visst innan
…..
#70 Du slutar bara ge honom fisken och ger kärlek istället när du märker att han tigger.
Tiggandet ger sig om du är konsekvent och inte ger med dig.

Instämmer med Gemm, lägger till att annars kan man spela totalt ovetande (och naturligtvis fortfarande inte ge fisk) och gå och öppna toadörren varje gång katten tigger och låtsas att man tror att det är det den vill. Till slut lär sig katten att varje gång den kommer och tigger så händer det inget roligare än att matte öppnar toadörren, och den slutar tigga.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~