Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 2870 ggr
[SoooL]
2011-05-11 15:26
0

Skrikigt

Som ovan kat.4 ägare så måste jag få hoppa in här och fråga när jag blir helt förvirrad över beteenden. Glad

Nu i ett par dagar har min annars rätt lugna, keliga och lekfulla siamestjej gått till att bara skrika när hon inte får uppmärksamhet av mig.
I natt skrek hon faktsikt hela natten om jag inte kelade med henne. Nonstop från kl 4 på morgonen till kl 10 när jag gick upp, och det fortsatte då också hela dagen likaså om jag inte lekt med henne eller om hon sovit (vilket hon bara gjort en timme).
Det verkar inte finnas något stopp på skrikandet heller, känns så.

Mina huskatter är inte så jätte sugna på att roa henne och verkar bli provocerande av skrikandet så hon får sig ett par (jag tolkar det som) snälla smällar i huvudet.

Varför skriker hon tror ni? Rynkar på näsan jag tolkar det lite som rastlöshet. Men hon brukar inte skrika så här (hon har iofs "bara" bott här drygt 1.5 månad lite plus)

Vad ska jag göra när hon skriker så här? Vill inte att det blir ett invant nattligt beteende.

/SoooL - trött efter nattens sångfågel

kalindas
2011-05-11 15:42
0

Det är säkert att hon upptäkt att så fort hon skriker, så reagerar du och underhåller henne. Alltså märker hon att hon tjänar på att skrika. Flört
Men en idé är nog att skaffa en kat4 kompis så hon har någon att busa med. Då skriker hon nog mindre. Dvs. om hon inte är en väldigt pratig dam. Glad

/Elisa

[SoooL]
2011-05-11 15:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är ju just det jag är rädd att hon ska börja tro - att uppmärksamhet belönas med skrik.
Min ena huskatt lärde Förvånadsig det rätt snabbt när hon var kattunge. "Ropar man på mamma får man goooos" och hon kan sitta lätt en timme och ropa på mig från köket tills jag kommer och då blir hon så glad. Jobbigt ibland Flört

Jag vill inte ha fler katter idag. Det är inte gratis att köpa en siames och jag betalade ju nyss 8000kr för en. 6-8000kr igen är inte direkt billigt.

Och så här pratig brukar hon ju inte vara. Blev så nu typ i 2-3 dagar.

MalinL
2011-05-11 15:48
0

Tror också att det kan vara så att hon skriker för att hon märkt att hon får uppmärksamhet då.

Gå inte upp och kela med henne på natten när hon skriker, det funkar ju inte om man inte får sova.

Om natten så stänger vi alltid dörren så att kissarna får sova själva. De är vana vid det så de leker en stund, sedan lägger de sig på sina favoritplatser och sover. Går jag upp under natten så brukar de blinka yrvaket åt mig och undra vad jag sysslar med. Flört

Sussi89
2011-05-11 15:52
0

Hur gammal är hon och så? Du tror inte att hon ränner? Min lilla orientaltjej som är bara ca 5 månader har börjat ge ifrån sig parningsvrål redan.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[SoooL]
2011-05-11 15:59
0

Men jag känner att det är ju synd att ignorera henne jämt när hon ropar. Visst, om natten självklart för det är jobbigt när man ska upp och jobba.3h fick jag sova i natt innan hon satte igång.
Och stängd dörr går inte, ska de andra katterna få "lida" för att en är jobbig? De ligger ju lugnt och sover i sovrummet med oss :)

Hon är född mitten på december så löp tror jag knappast på?

Jag som tyckte hon var så underbar som alltid sov så lugnt med oss på nätterna, kunde väcka än med lite gosbegär genom att putta på än men detta skrikeri kom som en chock för 3 nätter sen.

tuska
2011-05-11 17:19
0

Jag tror att detta skrik är hormonellt betingat, en av mina honor började löpa vid 6 månader, inget ovaligt för en kat4.

[SoooL]
2011-05-11 17:25
0

Ja när ni började säga så började jag fundera själv. Men samtidigt.. jag har bara haft en katt i mitt liv som löpt och visat det. Och hon skrek ju inte bara. Utan hade bakdelen upp i luften samtidigt som överkroppen var ner i backen och smek ryggslutet var bäst.
Cheijjen bara skriker. Inte ett vanligt "skrikskrik" utan mer …gudars så svårt det är att förklara. Kan inte beskriva märker jag. Minns knappt hur löpande honor låter kom jag på nu också.

Men det måste ju inte vara det heller. Kan ju vara "rastlöshet skrik"

prodigy
2011-05-11 17:30
0

Tror också på löp! Det är inte alls ovanligt att en siames/oriental löper så tidigt… Trixi här hemma började vid 41/2 månad! Så kanske iväg till vet om hon inte ska till avel…Glad

prodigy
2011-05-11 17:32
0

Innan det riktiga löpet sätter igång har jag yckt att mina tjejer haft just en lite klängig, rastlös period, kanske förpubertet?

[SoooL]
2011-05-11 17:39
0

#8: 41/2 månad?

Jag tänkte spela in henne så ni kunde få lyssna på lätet. Men hon slutar ropa när jag kommer med en kamera, sabla katt haha!!

Om någon här har "roat" sig med att filma en löpande honkatt så kan jag gärna ta del av detFlört

#9: Nej hon ska ju inte i avel. Men jag har en spräckt budget den här månaden så jag täntke att jag kan boka in tid till början på juni. Sugen på flanken snitt så att såret är litet. Ska spåna på det :) gillar inte stålstygn i alla fall.

Men vad skönt att kanske ha en förklaring till jobbig katt. Trodde att detta var ett beteende jag skulle få leva med i framtiden. *phu*

Alba333
2011-05-11 17:43
0

Jag tror oxå på hormoner. Mina honor har oxå börjat sina första löpperioder med just skrikande. Och en löpande siames låter 10 ggr värre än en löpande huskatt, tro mig!

Jag tror detta eftersom du märker en sådan markant skillnad på din tjej. Ena dagen är hon lugn och gosig till att nästa dag gå runt och skrika. Löp eller förstadie till löp, säger jag Tungan ute

Supinesophie
2011-05-11 17:47
0

Min låter "weeeeuuu weeeuuu weuuuu waoooo" när vi har varit ute och han inte ville gå in.

[SoooL]
2011-05-11 17:49
0

#11: buhu.. Jag som lovade mig själv att hinna kastrera katten innan hon ens skulle komma på tanken till löp. Rynkar på näsan

#12: haha va? Jag kan inte ens imitera det där ;)

[lisme]
2011-05-11 18:02
0

Det kan godt være at hun har sin første løpetid. Om du tar i nakkeskinnet hennes, hva gjør hun da? De fleste som har løpetid faller ned med overkroppen på gulvet og har rompa i været. En høyløpsk hunnkatt er fuktig bak, og ganske rosa. Om du klør henne helt bak på ryggen, hva gjør hun da?

[SoooL]
2011-05-11 18:22
0

#14: ja men så gör hon inte. Tror jag nämnde det? Inte att greppa nackskinnet men ja. Min huskatt gjorde ju så när man greppade nackskinnet när hon var i höglöp. Och så trampade hon med baktassarna samtidigt. Var lite som gelé när man bar henne.

[lisme]
2011-05-11 20:21
0

Det kan være en løpetid likevel selv om hun ikke har denne typiske løpsadferden. Noen hunnkatter har ikke fullstendige løp de første gangene og de har dermed bare noen av tegnene på løpetid. Uansett vil det bare væren en fordel om du setter grenser for henne og er konsekvent. Hun vil bli totalt forvirret om hun noen ganger får oppmerksomhet når hun roper og noen ganger ingen oppmerksomhet med samme adferd. Også katter kan oppdras og som hunder, barn, hester osv trenger de konsekvente flokkledere. Siden hun er den eneste orientalske katten i huset trenger hun både mer oppmerksomhet og klarere grenser enn om du hadde hatt to orientalske katter.

Du kjenner din økonomi, det gjør ikke vi som kommer med råd til deg. Men jeg vil så absolutt anbefale deg å skaffe en orientalsk katt til. Ikke alle koster 7-8000, det finnes ganske mange omplasseringskatter. I tillegg er det endel oppdrettere som selger eldre kattunger til redusert pris.

[SoooL]
2011-05-11 20:31
0

#16: Men det är ju inte bara köpesumman det handlar om, man ska ju faktiskt ha råd att försörja fyra katter (om jag köper en till) mig själv och pojkvän. Jag vill inte att alla mina pengar går till att mata och roa katter. Jag vill köpa saker till mig själv också, tyvärr. Och det är lite sånt som gör mig en aning ledsen, att ingen uppfödare alls sagt till mig att en oriental behöver en oriental. Allt man hört är att de behöver kattkompisar. Jag hade tänkt mig för 10ggr extra innan om det skulle bli så att en siames mår bäst av att ha en siames kompis. Men visst kommer det, om ett år kanske. Inte nu. Inte i år.

Och sedan så är det ju ofta svårare att introducera en vuxen/äldre katt in i en kattfamilj på vuxna katter. Och min ena hona tycker redan att det är oerhört stressande med ny kattunge, vill inte veta hur svårt det hade blivit för henne och vuxna katter.

SE*Wishetens
2011-05-11 20:37
0

#17 SoooL > Nu kanske jag sticker ut hakan lite, men… för mig blev det rätt uppenbart att siameser & orientaler helst ska ha en kompis av samma ras bara genom att läsa på 2-3 uppfödares hemsidor. Och jag tycker man har ett visst ansvar att läsa på själv när man köper katt. Visst är det synd att ingen nämnt den detaljen till dig , men ärligt talat är det något som är rätt lätt att ta reda på själv om man bara ser till att läsa på lite via rasklubbar, forum och uppfödares hemsidor.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[lisme]
2011-05-11 20:43
0

# Du burde kanskje lest litt om de orientalske kattene før du kjøpte din første? Sånn som du beskriver hverdagen din med henne virker det som om du synes hun er for krevende for deg. Og det er veldig synd for katten din! Fra mitt ståsted har du to ting å velge mellom - skaffe en orientalsk katt til eller omplassere den du har. Jeg vet veldig godt hvor krevende en orientalsk katt kan være, den første vi fikk var en blanding av siameser og huskatt og jeg holdt på å bli gal av den katten! Etter 10 uker fikk vi en siameser og da ble katten helt annerledes og jeg kunne kose meg med den

[SoooL]
2011-05-11 20:46
0

#18. att de behöver en kattkompis som också är aktiv. Inte möjligtvis en siames. Mina katter är aktiva, nu tydligen inte lika aktiva. Och jo, läst på har jag. Tillräckligt tyckte/tycker jag så något sådant behöver inte du säga till mig!
Av de uppfödare jag tagit kontakt med under min kattjakt har infon varit: kattkompis - eller att ägaren är hemma mycket.

Och jag beskyller ingen för att inte informera mig. Men jag kan väl inte rå för att tycka det är synd att information som att en siames verkligen behöver en annan siames inte kommit till mig föräns nu?
För jag blir ändå nyfiken på att om det är så viktigt, varför har ingen sagt det till mig?

[SoooL]
2011-05-11 20:49
0

#19: Men jag har inte sagt att hon är för jobbig. Inte en enda sekund innan hon börjat yla, som har varit i 2-3 dagar har jag tyckt det. Men visst, att bli väckt på nätterna har inte alltid varit populärt men inte så att jag "stört mig" på henne.
Och återigen: Jo, jag har läst om orientaler. Tycker det är elakt att ens påstå att jag borde ha läst på. Men samtidigt, om jag väljer att träffa uppfödare för att få information, detta från folk som föder upp rasen, så förväntar jag mig väl att få veta självklara saker?

Lejdet
2011-05-11 20:57
0

#21 det kan väl kanske vara så att vi som är uppfödare har ett gäng kat.4 katter och inte tänker på att huskatter är lite olika i sitt beteende?

Jag för min del tror att det kommer att gå över hennes skrikande. Mina kattungar har i olika faser av uppväxten varit väldigt olika i temperamentet. Ibland jätteklängiga, ibland nästan osociala.

SE*Wishetens
2011-05-11 20:57
0

#20 > Du skrev "Och det är lite sånt som gör mig en aning ledsen, att ingen uppfödare alls sagt till mig att en oriental behöver en oriental." och det tolkade nog jag som ett anklagande/beskyllande, vilket såklart kan vara en feltolkning av mig. Jag har givetvis ingen aning om hur mycket du läst på, jag konstaterade bara att det tog mig inte alls lång tid att få veta via flera uppfödarwebbsidor att siameser och orientaler mår bäst av en likasinnad kompis.

Sen är jag sådan att personligen tar jag inte för givet att någon ska berätta något för mig, jag frågar och läser på istället så jag får de svar jag behöver. Men det är bara sån som jag är.

prodigy
2011-05-11 21:05
0

En siames behöver en kattkompis att leka, gosa med! -Inte behöver det nödvändigtvis vara en oriental eller siames!

Tror absolut att det beror på att könsmognad närmar sig o att skrikigheten kommer gå över!Glad

tuska
2011-05-11 21:06
0

Oftast är köparen av orientalisk katt mycket påläst om rasen och visst upplyser man om att det är en pratig katt och speciellt när könsmognaden inträder. 

Mitt råd till dej är att så fort som möjligt kastrera katten, försök att låna ihop pengar till den kostnaden som blir.

[SoooL]
2011-05-11 21:07
0

Och precis som du, gjorde jag samma sak och gick in på 7 uppfödare hemsidor. Och faktiskt, inte en enda - nämner att en oriental ska ha en oriental kompis. Vissa nämner kattkompis. Vilket kan tolkas hur som?!
Och likasinnd kompis har jag läst ja, och de gånger jag sökt katt har jag presenterat mig och min kattfamilj bra. Presenterat mina katter bra - hur dom är och hur de fungerar. Om detta inte räcker för en siames - varför inte säga det till mig?
- Gick även in och googlade på siames fakta och en enda sida jag går in på säger det bokstavligen att en oriental bör ha en orientalkompis.

Om du är på ett sätt, sitt inte och nästan kräv att alla ska vara på samma sätt. Jag är tyvärr inte dum i huvudet som köper något för 8000kr utan att veta vad jag köper.

[SoooL]
2011-05-11 21:12
0

#25: Och jag har läst. Jag läste på om många kattraser för att veta vilken som tilltalar mig mest, och som kommer passa bäst in i min familj. Läste om både britt, sphynx, cornish, siames, MCO mfl. Och även om britten tilltalade mig mest utseendemässigt så var det inte en lugn katt jag önskade till min familj.
Och av de relevanta frågor jag ställt till vissa uppfödare så har inga svar sagt till mig att "om du har en siames utan siames kompis kommer du bli driven till vansinne för hen kommer skrika hela nätterna och dagarna och bli allmänt jobbig".

#24: Det är faktiskt någonting jag också tror jag kommer därför boka in en kastreringstid till slutet av månaden/första dagarna i juni - beroende på när de har tid för oss Glad

SE*Wishetens
2011-05-11 21:22
0

#26 > Du får gärna visa var jag skrev att jag kräver att andra ska vara som jag.

Jag konstaterade bara att det för mig inte var några som helst problem att hitta den information du efterlyser. Och jag håller med tuska om att en tidig Kastrering kan vara klokt.

Nilla
2011-05-11 21:24
0

Visst, Siameser och Orientaler trivs bäst med en likasinnad, men det går väl lika bra med en husis! Och du har ju tre stycken.

Huvudsaken är att någon av dem tillåter henne att ligga nära, tvättar henne och leker med henne - en kompis! Tar de däremot avstånd från henne, kan man förstå att hon känner sig ledsen.

Är det verkligen löp? Jag har massor av frågor. Hur sover hon vanligtvis om nätterna och var? Jag tror att hon ropar av ensamhet - när alla sover - och hon själv inte göra det. Naturligtvis behöver hon dig och måste få sova med dig, men det antar jag att hon gör?

Hon behöver lära sig när det är läggdags. Ett tips kan vara att avsätta en viss tid till lek, innan du lägger dig - så att hon verkligen har fått utlopp för sin energi när det blir dags att släcka ljuset. Köp öronproppar på apoteket och plugga i.

Siameser och Orientaler är högljudda och de är krävande. Detta kan vara påfrestande för en ovan. Grannar tror  t e x att man plötsligt fått en bebis.

Om de lugna huskatterna ligger och sover om dagarna, har hon garanterat tråkigt och försöker få igång dig.

En Siames är med där det händer - alltid. Är du inte van vid det, kanske du tror att det är något fel på henne. Gå inte upp på natten när hon ropar. Försök istället att få henne och komma och lägga sig hos dig. Går det inte - sov.

Till er andra: Nu försöker vi hjälpa - inte stjälpa. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
2011-05-11 21:26
0

Du skulle höra hur det låter med många fertila orientaliska honor. SkrattandeSkriket är som massa  kolikbarn.  De vill gjärna stå och vråla där det ekar bra, så alla ska höra deras röstresurser.

Jag tror du blir jättenöjd med din kisse bara du får henne kastrerad

[SoooL]
2011-05-11 21:28
0

Här är ett dåligt klipp. Jag sket i hur jag höll kameran för det var ljudet jag ville ha med. Detta är en bråkdel av hur hon låter så tänk er ljudet x2 :) .

Löp? Hormon? Rastlöshet?
Hon var i ett annat rum också, för när hon ser mig blir hon tyst så stod i hallen när hon var i sovrummet.

SE*Wishetens
2011-05-11 21:29
0

#30 > Det har jag faktiskt tänkt på - hur låter det egentligen när en 3-4-5 orientaliska "tjejer" löper samtidigt? Vore intressant med en ljudupptagning Skrattande

#31 > låter ungefär som min Pixla när hon är uttråkad och inte har något bättre för sig Glad

[SoooL]
2011-05-11 21:34
0

#29: De har tagit avstånd ifrån henne då min ena blev sjuk i samband med att Cheijjen flyttade hit,. Första veckan fräste Cheijjen mot mina huskatter och var anti. Sen vart Cheijjen jätte sjuk ett par dagar sen var det spott igen, sen vart min andra katt sjuk och då var hon arg på alla och spottade. Min tredje katt är halvmed - leker ibland men sällan (tar lång tid för henne att ta in en ny) men Älskling och Cheijjen har lekt mycket och tvättat varandra ibland. Men visst kan Älskling vara en aningens lat och föredra en tupplur och bli lite sur på Cheijjen då Cheijjen ska ha all uppmärksamhet och Älskling tycker nog det är jobbigt när hon inte ens kan kela med mig utan att en spinkig sak ska lägga sig på oss hehe ;)

På nätterna sover hon hos mig, på mitt huvud gärna. Och hon får det. Ensam är hon aldrig. Får alltid sova med mig. Hon kan välja bort det ibland om jag rör mig för mycket men kommer sen tillbaka igen för att sova.

I natt när det var som värst så ropade jag på henne, tog 2 sek sedan var hon hos mig och spann och vi kelade. Men sen varje gång jag somnade var hon upp och skrek igen. Alla sover på nätterna, mina huskatter har våra rutiner - sover vi sover dom. Sover jag på dagen så sover mina huskatter på mig. Är vi vakna är dom vakna. Så visst - om Cheijjen blir rastlös på natten så finns det ingen att roa henne då alla sover. Men hon brukar ju sova? (nu har hon ju som sagt inte bott här jätte länge så jag kanske inte känner hennes rutiner).
Jag jobbar halvtid och är hemma mycket och är med henne. Vi ligger hög, gör saker tillsammans, leker och så. Men nu i 2-3 dagar är det bara skrik. Allt slog om.

Nilla
2011-05-11 21:36
0

Det var inte så ihållande, så det är svårt att avgöra. Kan ingen lägga in en liten snutt på en löphona? Mina katter reagerade på ljudet och morrade här… Skrattande

[SoooL]
2011-05-11 21:38
0

Och jag tänker poängtera att jag aldrig varit less på henne. Att hon inte alls är "för mycket för mig". Jag älskar hennes energi och sällskaplighet. Och vet att en siames inte är som en persier som mer eller mindre är en fin fluffboll på en kudde i soffan!

embla2
2011-05-11 21:39
0

Det där ljudet är inget mot vad lilla Kakan har för sig.FlörtÖnskar att Kakan lät så. Att min lilal tjej kan låta som 17st påfåglar o grannarna klagar det kan man snacka oljud.Skrikandes

[SoooL]
2011-05-11 21:40
0

Jo men det var ett dåligt klipp också. Rackaren slutar låta när jag är tar fram kameran eller när hon ser mig. Så jag sa tänk er det x2 och så gärna låååååånga vrål. Djupa, låter nästan som att hon har ont. Typ bröligt.

Om du scrollar ner på denna länk finns en löp hona: http://siames.ifokus.se/discussions/4d7138a4b9cb462239050b5a-forts-pa-du-vet-att-du-har-en

Nilla
2011-05-11 21:40
0

Då kanske det är löp iaf? Typiskt att de ropar på nätterna då. Har du noterat om hon slickar sig baktill mer än vanligt? Någon rodnad?

tuska
2011-05-11 21:42
0

Det är inte riktigt löplätet ännu men visst är hon på gång,  det blir värre än så där  =)   ropen blir längre och grövre när hon riktigt är på G

Dessa veckor som är kvar innan Kastrering skulle du kunna bryta detta med p-piller i några veckor.  Hon är lite väl orolig för att må bra

Nilla
2011-05-11 21:43
0

Då vet du hur en Oriental som löper låter och kan jämföra med din katt. Glad

Supinesophie
2011-05-11 21:44
0

Sådär låter Oddie när han är frustrerad, typ instängd, eller när han står på tv:n och "tok-jamar".

[SoooL]
2011-05-11 21:45
0

#36: haha! Jag önskar mig slippa. Räckte så gott för ett år sedan när en var igång här hemma. Tog till flykt hem till mamma för att slippa ljudet

#38: Jag spelar in damen i natt om hon går igång. Är tyst runt omkring då och så har jag ju alltid mobilen bredvid så bör ju få med om det låter illa ;)

Nilla
2011-05-11 21:48
0

#42 En Siames är MYCKET värre. Det finns klipp på youtube, som du kan jämför med också. (Siamese/Oriental in heat…)Flört

Natti natti, alla!

kalindas
2011-05-11 21:48
0

Tycker det låter lite åt löphållet. Kan vara att hon börjar känna av sina hormoner. Behöver ju inte bli ett riktigt löp denna gång. Men säger somTuska, har du råd så kastrera henne.
Sen kan de få sådana jam attacker även om de har kompisar av samma ras. Mina kastrater kan vråla ibland om alla kompisar sover och de har tråkigt. Speciellt honorna.
Men försök att motstå att svara henne varje gång och gå inte upp på natten om hon skriker. Sätt öronproppar i öronen och ignorera. Annars kommer hon fortsätta och kräva den uppmärksamheten.
Håller tummarna att hon lugnar ner sig.

/Elisa

Broddans
2011-05-11 21:51
0

Fancy borde ensam hos oss några månader när hon var ung, just eftersom hon löpte så tidigt! Hon kom till oss när hon var 15-16 v, och precis innan dess hade hon haft sitt första löp.

Under perioden hon var ensam märkte man knappt skillnad på när hon löpte och inte, det enda man kunde tyda var att hon satt mer och titta i fönstrerna, ropade på nätterna & låg och rullade runt på mattor. Men hon var bara lite mer verbal än vanligt, då är hon dock ganska verbal från början. Kanske att hon var mer gosig, ville gärna ligga i knät och gosa.

Jag tror absolut att det kan fungera med huskatter och siameser. Våran fertila hane snake bor med huskatten Gert och han trivs utmärkt med det. I vår förra kull sålde vi även en unge till en person som enbart hade en mycket aktiv perser,och det har fungerat jätte bra!

Lycka till med din tjej! Jag är övertygad av att det kommer lösa sig till det bästa. Det är bara du som verkligen vet hur situationen är och kan avgöra vad som är bäst :)

[SoooL]
2011-05-11 22:03
0

Siamese in heat. Tack! Visste inte vad jag skulle söka på för ord. (och fy sjotton hur klipp nr 1 i listan lät)

#45: Det är så uppfödare sagt till mig med. Så jag blir lite ledsen då när man sedan efter köp får en massa folk som säger "siames ska ha siames kompis". För jag vill inte bli påtvingad ett köp till, jag kommer köpa en katt till, oriental förmodligen, men när det passar oss alla, inte bara för att få min siames glad. :)

Sedan så har hon itne bott hos mig allt för länge. Vänskap mellan mina katter och henne lär väl ta tid att få igång ordentligt. Än tror jag de alla mer är ytligt sams än även om de kan hamna i tvätthög nångång.

#44: Ja, att de kan skrika oavsett förstod jag med Gladoch respekteras. Fast nu har hon faktiskt skrikigt sedan kl 4 imorse och det konstant när hon varit vaken och ingen gett henne 100procentig uppmärksamhet. Hon har väl sovit i 1.5h sedan kl 4 imorse också, inte likt henne. :)

kalindas
2011-05-11 22:28
0

Det där lilla grutala (eller hur det stavas) jamandet får mej att misstänka löpbeteende. Vill de ha uppmärksamhet enbart, så brukar det mer vara "mjäää" jamet, inte den djupa "whauuu".
Lite konstig förklaring kanske, men ajg tror du hänger med vad skillnaden är. Glad

/Elisa

Lejdet
2011-05-11 22:31
0

#32 jag har 3 fertila honor och EN gång löpte alla samtidigt… jag hade faktiskt allvarliga tankar på att själv gå och sova i garaget istället..

SE*Wishetens
2011-05-11 22:36
0

#48 Lejdet > haha, du skulle ha spelat in ljudet :D

[SoooL]
2011-05-11 22:38
0

#47: haha jo men jag förstår faktiskt vad du menar. Är det ljudet jag försökt förklara i ord i tråden men det blir aldrig bra.

Låter hon i natt igen så ringer jag mamma imorgon och flirtar till mig bäddsoffeplats. Har låååånga jobb dagar framför mig *klen* Skäms

[SoooL]
2011-05-11 22:58
0

Så, sista klippet. i klippet befinner hon sig i samma rum, hallen och andra sidan lägenheten.

Och det är ju mer eller mindre så här konstant. I morgon lär jag vara trött på jobb hehe ;)

Alba333
2011-05-12 00:10
0

Hm, svårt att avgöra… Kan vara både uttråkad eller hormoner. Obestämd

Hon verkar i allafall ganska rastlös vilket talar för hormoner i rusning. Om hon slickar sig mycket där bak samt kromar sig, rullar på mattor och stryker sig mot möbler är det med all sannolikhet löp…

Jag förstår din frustration. Jag tycker att det där konstanta jamandet kan göra att man blir tokig. Lite jam här och där är ju bara gulligt men HELA TIDEN…nä, då blir man snabbt trött Tungan ute

Men jag tycker att du tänker rätt genom att kastrera henne så fort du får möjlighet. Jag tror inte att du behöver köpa en till siames. Hon har ju dina husisar och dig. Du verkar vara en omtänksam och bra matte så jag tror nog att det kommer att lösa sig. Ge det lite mer tid och köp öronproppar så länge…Flört

Nilla
2011-05-12 07:04
0

Låter som löp. Mina katter sitter som ljus här och glor. Skrattande

carinbrack
2011-05-12 08:53
0

Oj vad Dexter letar! Jag tror också att det är löp på gång.

SacredSouls
2011-05-12 09:30
0

Skrattande Min gutt begynte å rope tilbake herfra. Hun er nok tidlig ute din lille frøken.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

prodigy
2011-05-12 09:36
0

Ha ha! Här går tre stycken o letar, med okastrerade hanen i täten!

[SoooL]
2011-05-12 11:24
0

Men så skönt att höra. Löp känns som något bra faktiskt, för det är lätt ordnat. Om det bara hade varit rastlöshet hade jag blivit ledsen för jag leker med henne så mkt det går. I natt har hon ylat sen kl 2. Att hon aldrig blir trött själv, hon sov nog max 2h. I natt sover en trött matte hos mamma. Stackars husse som får vara kvar hemma. Tycker synd om Cheijjen men kan inte rå för att jag nu börjar bli en aning frustrerad. Tror ni p-piller är OK tills Kastrering? Lovar att kastrera slutet på månaden men vill få henne lugn ganska fort. Är inte hållbart med en hormonell dam hela nätterna, hoppas jag ni förstår.

tuska
2011-05-12 11:37
0

Innan man börjar med p-piller så ska man väl vara säker på att katten löper och det tror jag du kan vara, det är ju ingen fara skedd när du ändå ska om några veckor kastrera.  Du måste ge henne ett piller dagligen i 3 dagar sedan 1 tab. i veckan för att riktigt bryta löpet.

[SoooL]
2011-05-12 11:45
0

Jo men så bra. Hatar p-piller men var väl inte direkt beredd på detta nu :)

berthagenn
2011-05-12 12:06
0

Hon behöver en kompis av samma sort! Jag hade min första tjejsiames med 2 huskatter. Hon gorma rätt friskt, sen när jag fick en siames till så blev hobn alls så rastlös. Förmodligen är hon även könsmogen. Skrattande

SE*Wishetens
2011-05-12 16:26
0

Måste tillägga efter att ha sett filmen: Jäklar vad fin hon är!! En riktig prinsessa, klart hon letar efter sin prins! Kyss

(Pixla lyssnade också på filmen, hon tyckte det lät jättespännande. Särskilt när musen pep till Skrattande)

Busarna
2011-05-12 16:28
0

Jag vet att det här är en allvarlig tråd… men jag kan inte annat än att skratta åt våra fantastiskt roliga långnäsor: som ställer sig medvetet där det ekar som mest och vrålar, och som slutar på stört så fort de får syn på en kamera eller dylikt - inga bevis=alltid oskyldig :D Tror precis som andra att det är kombo av hormoner och rastlöshet. Hur som haver är det ju inte bra att hon sover så lite och är så stressad/uppjagad/ledsen.. Tänkte på eftersom hon varit hos dig relativ kort tid, men tillräckligt lång för att hon ska våga börja testa dig? Lite ungdomsrevolt - älskar du mig fortfarande om jag gör så här mamma? ;) Så var det för bägge mina kastrathanar när de var tonåriga iallafall. Kan säga att numera är det jag som blir utskälld när jag inte lägger mig i tid enligt herrarna :D

[SoooL]
2011-05-12 16:29
0

#61: Ja tack. Jag blir så glad när någon säger så. Tycker själv hon är helt otroligt vacker :)

Den där leksaken är poppis haha. Skrattande