Vingelsjuka eller något annat?
Har en katt som blev ostadig krampade och blev frånvarande i blicken. Åkte in till vetrinär med henne i tisdags och han tog blodprover som alla hade bra värden…alltså inga infektioner i kroppen eller så. Han säger att det är något som sitter i hjärnan ev vingelsjuka eller tumör. Och att jag skulle prova med cortison och antibiotika ett tag för att se om det blev någon förändring. Hon svarade nästan direkt på medicinen och blev pigg 2 dagar men efter det så har hon varit riktigt dålig varannan dag och riktigt pigg varannan. När hon är dålig kan hon knappt gå ..inte äta…krampar..är frånvarande.
Idag är det en riktigt dålig dag igen och snart vet jag varken ut eller in vad jag ska göra.
Någon som varit med om något liknande? Finns det katter som tillfrisknat från vingelsjuka?
Skriver här fast det inte är någon av mina orientaler som är sjuk. Tänkte att ni kanske sitter inne med kunskap :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har fått för mig att vingelsjuka är ganska ovanligt på kat4 katterna. Har faktiskt inte hört om en enda.
Det du kan göra är att söka på nätet, sök på vingelsjuka.
Här nedan är en länk där det står om sjukdomen och man kan även läsa om det på SVAs sida.
/Elisa
Jag har haft en katt som liknar din katts symtomför många år sedan. Det var en huskatt som helt plötsligt vinglade o han verkade ej se heller. När han skulle äta så betedde han sig som blind. Han använde tassen för att känna sig fram o när han lyckades hitta matskålen så somnade han med huvet i maten. Han var väldigt vinglingis som om han var full. Ringde vet o dom sa att det kunde vara att han blivit påkörd, sparkad avmina hästar eller en hjärnblödning. Dom ville att vi skulle homma in medkatten men på den tiden hade jag ej mina huskatter försäkrade så vi avstod. Vi lät honom vara o min sambo var helt förtvivlad då det var hans älsklingskatt samma dag som jag sa att nu måste han avlivas så blev han pigg. Det tog 1v innan han blev helt frisk o han levde senare i många år. Ingen vet vad som hänt men troligt så var det nån typ av blödning för han hade inga sår på huvet.
Vet ej om det liknar dina symtom men bara en liten liknelse.
Hoppas att du får rätt på din kisse olycka till

Har läst det jag kan komma över om vingelsjuka och tyvärr är ju symtomen lite olika. Vetrinären sa att man bara kunde fastställa vingelsjuka vid obduktion och då är det ju redan försent. Jag försöker på alla sätt få något svar så jag kan ta ett beslut om fortsatt medicinering eller låta henne somna in. Idag är det en sån dag då jag tror det bästa skulle vara att låta henne somna. Men imorgon kan hon vara piggare och jag har mer hopp.
Var hon dålig hela tiden var det lättare att besluta likaså om hon bara blev piggare. Men hon hoppar från att vara döende till att se jättepigg ut. Blir så förvirrad.
Det är inte så att hon har epilepsi? Att det är EP-attacker hon har? Det finns ju olika grader. Min hund hade "petit mall" - små återkommande attacker. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
har du testat katten för borelia och eliccias?(vet ej hur det stavas) de kan bli vingliga av de.