Kastrering imorn torsdag 7/4-11
Hej,
Nu är det så att våra två sys-killar har fått en tid hos veterinären för kastrering. Imorn torsdag så åker dem in.
Jag har mycket ångest och vill verkligen absolut inte kastrera dessa två härliga fertila killarna. Men nu är det så att dem markerar/kissar lite här och var, mestadels i soffan (som tur är har vi kissskydd och filt, så det går att tvätta) men också vid tv.n, vid bokhyllorna, i hörn, på sängen, på fönsterbrädorna, ja ni förstår, överallt. Såklart går dem ju också på toaletten, som dem ska, men förutom det..
Ständigt vakande över,.. ska han kissa nu i hörnet, eller ska han bara krafsa (sådär som dem gör vid toaletten efter toabesök) eller Hur länge ska han gå runt i en oval och skrika och krafsa.
Yoshi är orolig, ständigt "på jakt" (alltså söker efter något, eller bara går runt och irriterar). Han krafsar ofta och det känns som "överallt" Kissar/strilar/markerar. Men också mycket lekfull och go och glad så. Social till alla som kommer in genom ytterdörren. Beter sig verkligen som en fertil hane.
Kazmir är lugn, mysig, kelig, allmänt härlig, lekfull. Kissar/strilar/markerar inte alls så ofta som Yoshi. Krafsar bara där det är kiss och inte annars. Han pratar med oss (skriker gör han, men inte i närheten av Yoshi.) Beter sig däremot som en kastrerad hane.
Man blir ju galen, ingen lugn och ro när man är hemma, bara när man sover, då är det lugnt. När man kommer hem på eftermiddagen är det direkt att kolla efter kiss. Då är det dagligen kiss i soffan och ofta också i diskhon.
Nu är det ju också så att Yoshi är en mycket vacker kille, blå, fin kropp osv. så jag vill slippa kastrera. Skulle ju vilja att han får några kullar, men det går verligen inte att hålla honom eller Kazmir längre, vi står inte ut. Det har gått ganska lång tid nu också, vi har dragit ut på det sedan i december..
Dem är världens goaste killar annars.
Jag hoppas ni förstår att det måste bli så här, men jag är verkligen ledsen för mig själv för att dem inte kan hållas längre.
Mvh Ninni

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilka otroligt fina katter.
Vet inte om jag missat detta men: har de fått para sig något då?

Har inte haft någon på parning, tyvärr, väldigt synd. Har haft några som är intresserade, men det har inte varit dags, inte löpt osv. Så det är fruktansvärt trist.
Så trist. Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig.
Du kunne ikke tenkt deg å prøvet chip på en av de da? Kastrert den ene og satt chip på den andre. Da har du iallefall muligheten om du skulle angre deg siden.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Sätta chip?? Hur funkar det?
Hvis du søker litt rundt på nettet så finner du sikkert mye informasjon. Attacks og lisme er de to jeg vet om her inne som har prøvd det på to hannkatter.
Kanskje de ser denne tråden og kan gi litt informasjon 
Nei nå tuller jeg jo.Lejdet har jo også satt det på sin gutt 

det låter ju som om det hade vart en lösning för stunden :) men vad kostar sånt då?
Nå tvang jeg Attacks inn her for å svare i tråden så da kommer hun sikkert med all info hun har 

Tack :)
Jeg var en av de store tvilerene til chippen i starten,men valgte til slutt å prøve dette på Major ved påsketider i fjor. Når det begynner å virke er veldig individuellt. Noen merker man det 2 uker på,noen senere. Før virkningen går rette vei blir enkelte hannkatter enda mer fertile. Når det gjelder min Major så var jeg bombesikker på at chippen hadde ramlet ut igjen,for han ble bare helt galen-fertil. Han markerte ikke,men han var tynn som et skjelett og chippen var mitt siste håp om å bruke han senere,sånn at han fikk legge på seg. På Major tok det hele 9 uker før han ble "kastrert",og ble ustyret hans minsket inn til 2 bittsmå erter. Han la på seg og var den lykkelige "kastraten" i huset. Det var så deilig å se.
Når dem begynner å bli fertile igjen kan variere,og ikke all er klar til å lage bebiser igjen heller med en gang dem begynner å få fertil adferd igjen. Alt fra 6 mnd til 2 år kan være like vanlig,men flertallet ligger nok på 12-18 mnd.
Major virket igjen etter 10 mnd på chip. Han gjorde min Maiden drektig,og siden ble han han like laidback som en kastrat igjen. Men nå er han kastrert uansett,for nå har jeg endelig bebiser etter han.
Jeg vet ikke om jeg kommer til å chippe en annen hannkatt senere,det kommer an på om man skulle ha flere planer for denne. Men jeg er ikke like skeptisk lenger.
Hvis du gjerne ønsker at en eller begge guttene skal gi noe videre til avlen senere,så hadde jeg så absolutt tatt å chippet,ihvertfall en av dem. Det er et sjansespill å ta om dem blir fertile gjen,men kastrerer man,så har man ingen sjanse i det hele tatt senere 
Her er en lang tråd om chippen på SK forumet,der dem deler ulike erfaringer både positive og negative:
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Okej, det där med chipkastrering verkar ju hur bra som helst.
Jag har en tanke bara, det är att killarna är ju super polare nu, kastrerar jag båda samtidigt, är dem fortfarande super polare eller blir dem "fiender"?
Sen, skulle jag kastera en pch låta en vara fertil, kommer dem vara bästisar eller fiender?
Och slutligen kastrerar jag ena och chipkastrerar andra, vad händer mellan dem då, bästisar eller fiender?
Jeg tror det er veldig inviduellt jeg. At to fertile er så gode kompiser som dine er er jo kjempebra. En chip kastrert katt oppfører seg jo som en kastrert så sånt sett så bør jo det kunne fungere like bra. Men teori og prakis henger jo ikke alltid sammen 

Nu är det inte långt kvar tills vi åker in med killarna. Sååååå tråkigt, men måste göras. Dem är såå förtvivlade över att dem inte får någon mat nu på morgonen, Har varit på mig konstant sedan jag gick upp och killarna har berättat att dem vill ha mat nu.

Chippa en av dem , sitter själv med två fertila killar kommer nog att chippa en av dem om det behövs. Lycka till det är inte lätt att ha vissa hanar, Kelso var en riktig kissenisse.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad

Många som säger chippning, ja vi får se vad veterinären säger om 40 min då.

Tycker inte du ska tveka! Visst är det tråkigt, jag står i samma val. Men, dina killar kommer må så mycket bättre av att vara kastrater och du kommer få ut mycket mer av dem också!
Jag tror vi tänker för mycket på att låta våra raskatter få lämna avkommor men glömmer att det finns en stor avelsbas redan och att våra katter mår mycket bättre som kastrerade, hanar som honor!
Lycka till!

Vet ni, nu är det bestämt och pågång. Jag ska kastrera Kazmir på riktigt. Men chip-kastrera Yoshi, så han kommer att vara tillgänglig senare förhoppningsvis. 

Jag chipkastrerade ju min Casper i augusti och han är precis som en äkta kastrat, har fått jättefin päls, slutat strila, slutat skrika och är nu som en stor jättebebis och leker som en kattunge igen.
Jag ångrar inte det en sekund, skulle han inte mot förmodan bli fertil igen så är det i alla fall inte värre än en riktigt kastrering
Hur gamla är dom?

#23 Jaså, det är några som har gjort chip-kastrering ändå.. känns ju bra o veta.
En halv vecka efter veterinärbesöket var allt frid och fröjd här hemma. Inga kissfasoner och nästan inga skrik och orostunder.
#24 Killarna är 1 år och 1 ½ år.

23 och 25 det är ju kanon, kommer snart att göra likadant med våran "kisspojke".Tycker det är värt att prova.
Fungerar detta på våra avelshanar och de inte får problem med fertiliteten efteråt, så är det ju ett jättebra sätt att bredda avelsbasen på.
Är dina tjejer dräktiga igen? När ska de ha i så fall?
/Elisa
Vi er veldig fornøyd med Suprelorin, Muffin fikk den for en tid tilbake og Joker, som fikk sin i juni 2009 er blitt fertil igjen og skal bli pappa. Vi kommer absolutt til å gi Suprelorin til kattene om vi føler behov for det!

Är det stor prisskillnad på chipkastrering och "riktig" Kastrering?

#27 Panessa ska ha kattungar om två veckor och Loppan löper just nu.
Här i halland tar kliniken ca 800kr för ett superlorin chip. Kastrering ligger väl från ca 500kr.
/Elisa
Spännade!
Du måste höra av dej och tala om vad det blir för nåt! 
/Elisa
Vi betaler 800 kr for Kastrering og 1200 kr for Suprelorin

#29 580 kr för vanlig Kastrering och 1390 kr för chipkastrering någonting sånt..

# 34
Hoppas det blev fel på en nolla
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
På Viskadalens Djurklinik i Varberg tar han 800kr för chipet. Vet inte om det är inkl. besöksavgift. Men tror det är det.
Kollade upp det i dagarna pga en hund.
/Elisa

det var alltså 580 kr / vs 1390 kr

#37 Tack 
Jag funderar oxå på att prova den lösningen. Uppdatera gärna om hur det har gått 

Det gör jag absolut.
Nu har det gått nästa 5 veckor sedan kastreringen. 4,5 vecka har gått då de INTE har markerat något. "ta i trä". det tog alltså några dagar för båda killarna att vänja sig av med det mycket dåliga beteendet. Kazmir som kastrerad är mycket kelig, lekfull och mysig. Yoshi som chip-kastrerades är mycket social, lekfull så det räcker och blir över, mysig. Så är det hittills.
Yoshi

Roligt att höra att båda kastreringsmetoderna gett önskat resultat! Ska bli intressant att höra hur det går för Yoshi framöver!
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Spännande att se hur det går med denna metod. Jättefina pojkar BTW 
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se