P-spruta för hankatt
Jag har hört en del uppfödare säga att man kan minska risken för kissande hos fertila hanar om de får P-spruta medan de blir fertila, alltså de får sprutan strax innan det börjar. Är det någon här som har erfarenhet av det?
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Nei har ikke prøvd p-sprøyte i den sammenhengen men har hatt en hannkatt som fikk denne sprøyta. Han ble som en kastrat, lat, tykk og lite interessert i de andre kattene. Men han markerte som før 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min Spokie fick p-spruta när han inte var fertil men markerade.
Såg ingen skillnad. Det som fungerade bäst tyckte jag var att ge p-piller.
Det minskade hans kissande som hade med revir att göra. Protestkissandet och "jag äger dej matte" minskade inte…
/Elisa
Jag tänkte också att om man har mor och son hemma fertila kan det finnas en poäng med att ge P-spruta tidigt, så det inte händer en olycka.
**Kattungar till salu!
Da ville jeg heller ha brukt Suprelorin, event p-piller
Det finns ju chipkastrering nu också (suprelorin-chip), de som testat det har såvitt jag förstår upplevt att strilande och hankattsbeteende upphört helt, och hanen är som en mysig kastrat i stället.
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Jag ska diskutera med min veterinär om ca 3 veckor när det är dags för besiktning, chipmärkning och vaccination nr 2, så kan jag berätta vad vi kom fram till sedan. 
**Kattungar till salu!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade inte gett en p-spruta till en hane, om jag senare ville använda honom i avel. De hanar jag hört om som fått p-spruta har aldrig lyckats göra några honor dräktiga efteråt. Visst det kans kanske funka, men jag skulle inte ta risken.
Joker er blitt fertil igjen etter at han fikk Suprelorin for 2 år siden. Om alt går bra blir han pappa i midten av juli og da kan det bli sys var, syl, bicolour var og bicolour langhår