Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1150 ggr
Ahnna
0

Vilka prover ska tas?

Min kissekatthona (oriental) ska paras i vår, men hon måste ju undersökas ordentligt först. Ska ringa och boka tid hos farbror veterinären strax och undrar vilka prover jag ska be honom ta? FeLV? FIV? Nåt annat? Jag är ju ny på det här, så ursäkta om frågan är dum. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

NÅN som vet?

www.stuteriprecious.se

Celia
0

Först ska du fråga dig vad du själv skulle vilja att hankatten är testad för - och sen när du vet vilken hankatt som du är intresserad av att använda, så måste du fråga vad hankattägaren kräver.

Det vanligaste proverna som de flesta får utfört på sina katter är FIV och FeLV. Men det finns de som även vill se att man har ett negativt klamydofila-test och/eller FCoV (Felint Corona Virus). Det sistnämnda är inget säkert titertest, så en del tar avföringsprover.

Carina.Bokstrom
0

Hej Ahnna. Det jag kräver att en hona ska vara testad för är FIV/FeLV och dessa tester ska vara nytagna, det duger inte med intyg som är någon månad gamla. Chlamydia tycker jag är onödigt, är katten fräsch i ögonen och inte nyser eller har/har haft näsflöde så är det ok för mig. Skrattande

Hälsningar Carina

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
0

#2 och #3

Tack! De hanar jag tittat på är testade negativt för FIV/FeLV, men en uppfödare jag frågade (som hade en testad hane) ville ändå att honorna skulle testas.

Förstår inte riktigt hur man ska kunna komma med ett nytaget test om honan är ojämn i löpcykeln? Jag menar, säg att jag tar ett test nu och förväntar mig ett löp om en-två veckor men så sker inte det. (Min hona är ganska ojämn, enligt förra ägaren) Vad ska jag göra i så fall, jag kan ju inte gärna ta ett test samma dag hon börjar löpa (väl?) för då hinner jag väl inte få svar innan hon måste till hanen? Dum fråga kanske, men jag är som sagt ny på det här! Oskyldig

Hur smittar dessa sjukdomar?

www.stuteriprecious.se

twistnshout
0

Vissa veterinärer har snabbtest för FIV/FeLV. Då får du svar samma dag.
Ring runt och fråga först för det är som sagt inte alla veterinärer som har detta.

Celia
0

#5 - ja om hanen är testad så ska han bara ta emot testade honor, och då får man testa för samma sjukdomar.

Om du nu hade varit i läget att du hade haft din hona testad, så skulle du sökt dig till en hankatt som också varit det. Eller krävt samma tester från hanen, om han inte hade haft det.

Kräver man helt färska tester, så ska man som hankattägare också kunna visa upp lika färska tester för honkattägaren.

Du kan läsa om FeLV här >>>
och om FIV här >>>

Ahnna
0

#6 & 7 Tack! Jag har bara en veterinär att välja på här, verkar det som. Har sökt på Eniro och det finns två reggade där, men den enas telefonnummer har upphört. Så det blir till att ta den som ligger 5 mil bort, ungefär… Den är närmast, vad jag kan se.

www.stuteriprecious.se

Celia
0

#8 - det är många som har långt till veterinär. Jag förstår inte varför det inte finns fler utspridda. Det är lite trist Ledsen

twistnshout
0

I värsta fall kanske du kan hitta en en veterinär på vägen till din hane?

Celia
0

Hur gick det Ahnna? Kattungar på G snart eller? :)