Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1640 ggr
Lejdet
0

Min vanliga (o)tur!!

Har planerat att åka till Norge i morgon för att Casper ska få ta sitt sista CACIB.. från början skulle även Juno med men smarta jag har glömt bort att vaccinera henne i tid!

Nu när jag har skaffat folk som ska bo här hela helgen och passa katterna, ja då blir lille Calico Jack (Sixten) dålig.. precis som Tingeling en vecka efter hon kom hit så har han nu diarré och matvägrar!

Han dricker men har inte ätit ett dugg sedan igår så vad gör jag nu??

De som ska bo här är exsvågerns son plus flickvän, de är 20 år och förvisso kattvana men vet inte om jag vågar lämna dem med det ansvaret att kanske behöva åka till veterinären?

Mina egna barn är typiskt nog också bortresta i helgen..

Har antibiotika hemma sen Tingeling fick, ska jag påbörja en kur för säkerhets skull? Ska jag stanna hemma?

amandahurtigh
0

Vad tråkigt! Jag hoppas att det kommer gå bra, hur du än gör.
Tyvärr har jag inga tips. Men ville bara skicka en tanke!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

embla2
0

Stackars dig. Håller tummarna för den lille att han blir friskKyss

[lisme]
0

Jeg hadde ikke reist når den lille nye katten er syk. Jeg ville ha ventet litt med å gi antibiotika og heller forsøkt å få i han litt mat, eventuelt med sprøyte. Sånne små går det veldig fort med, de har så lite å gå på. Hadde han ikke sluttet å kaste opp til i morgen ville jeg ringt veterinæren og bedt om råd, og spurt om jeg skulle begynne med antibiotika

Helenaf76
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade också stannat hemma. Dels hade jag varit alldeles för orolig för den lille och dels för att inte dra hem eventuell smitta från utställningen.

Hoppas den lilla killen piggar på sig snabbt.

Attacks
0

Jeg hadde også valgt å være hjemme og er enig med både #3 og #4 .  Det er  best å passe på sine egene katter om dem er syke,og sykdom og utstilling hører ikke sammen, både for egen risiko og andre sin,siden man ikke vet hva kattungen feiler.

Er det lenge siden han ble vaksinert? For immuniteten er jo noe lavere rett etter vaksinering,og det kan jo helt enkelt være en reaksjon på vaksinen i forbindelse med flytting og da litt stress.

Håper han blir fort frisk igjen :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SE*Wishetens
0

Jag skulle stanna hemma, alternativt skicka Casper med någon annan som ska dit.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Lejdet
0

#6 Ja jag stannar hemma och jag kom också på tanken att skicka Casper med någon men Lilian kunde inte ta med honom och ingen annan jag känner mer än Malin i Malmö ska dit..och hur ska jag få honom dit?

#5 han blev tydligen vaccinerad andra gången+ chippad samma dag som han sen fick sitta i bilen och åka långa vägen från Härnösand och hit så det är precis en vecka sedan.

Han är inte jättedålig (än) men jag vet ju av erfarenhet hur snabbt det går utför med de små. Har provat att ge I/D med spruta och kattmalt men han bara spottar ut. Han dricker dock vatten.

[lisme]
0

Hvis han bare spytter ut maten burde du gi han væskeerstatning for å opprettholde elektrolyttbalansen. En kattunge tåler dårlig å bare drikke rent vann over tid, den trenger noe mer

Attacks
0

# 7 Da tror jeg det er reaksjon på vaksinen. Mine pleier å reise 1-2 uker etter dem er  vaksinerte for at kroppen skal roe seg ned etter vaksinen.

Er han aktiv ellers,eller slø? Du kan prøve å se om du kan se blemmer i munnen på han,dersom han ikke vil spise. Det kan jo være en calici reaksjon pga vaksinen. I så fall trenger han bløtmat og blir det verre også smertestillende. Det trenger så klart ikke være noe sånt. Den eneste reaksjonen jeg har hatt på egene kattunger etter vaksine er noen ganger stive ben,det er en annen reaksjon på calici delen av vaksinen.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejdet
0

# 8 ja han har fått vätskeersättning ca 20 ml hittills och nu åt han faktiskt lite blötfoder självmant

[nollottan]
0

men ååååh så typiskt :-( jag lever på hoppet och hoppas att han blir bättre över natten

Spotless
0

Klokt av dig att stanna hemma! Hoppas att den lille mannen blir frisk snart och att ingen annan av dina katter blir sjuk. Risken att du tar med eventuell smitta till utställningen finns ju också. Det blir fler tillfällen för Casper att ta sina cert.

Lejdet
0

#12 ja Norge lär väl ligga kvar hoppas jag? Men 1400 kr åt skogen känns lite surt..

[lisme]
0

#13 That´s life for oss som har flere katter Flört

Lejdet
0

Har en jättepigg Sixten idag som äter, busar och saboterar min dator igen! Men jag stannar hemma i alla fall!

Spotless
0

Lejdet - jag har säkert sagt det innan, men säger det igen i alla fall, rabiesvaccinera och åk österut, mycket trevligt och jättesmidigt för oss i Sthlm.

Lejdet
0

#16 japp och nu ska det ju tydligen bli enklare att rabiesvaccinera också har jag hört

[nollottan]
0

Japp nya regler från januari 2012, pratade med några domare om det nu i helgen så då blir det lættare och roligare att komma sig ut lite :-)