ang brunmaskat..
Jag har en fundering. Min tjej ska ju vara en brunmaskad siames. Men hon är så "ljus" i pälsen. Jag nu fått se många bilder på brunmaskade siameser i hennes ålder och t.o.m yngre som är bra mycket mörkare överallt i pälsen. Kommer hon inte bli så där mörk som många är eller kommer det med tiden? (hon är 4.5 månad gammal nu ungefär).
Nytaget:
Hon kommer att mörkna med tiden. Nu är hon ung och har babypälsen kvar. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är det lite synd att jag inte har så där jätte bra bilder som är nytagna (tro mig - hon är svååår att få med på bild
)
Men ni är nog så duktiga ändå att ni kan avgöra om hon är ljus eller om hon kanske blir mörk trotsallt.
Var på Alfa idag och såg några brunmaskade och jag vill verkligne att hon blir sådär mörk som många är.
Och när jag tittade in i tråden "sexlingar 5 veckor" här på siames.ifokus och såg de bebisarna så börja jag tycka att hon är ännu ljusare..
Hoppas ni förstår vad det är jag undrar nu hehe :P
Nilla..
Hann inte se ditt svar ;)
Men har ju sett bra mycket mörkare brunmaskade siameser som är yngre, var därför jag började undra.
Ville till en början inte att hon skulle bli så där brun överallt. Men efter att ha sett så många så blir jag mer och mer mån om att hon blir brun - det är så fint! :D
Vissa börjar inte mörkna före de är 1 år. Färgen heter sealbrown på engelska just för att den är så oregelbunden i nyansen. Många domare tycker om när de inte blir allt för mörka på kroppen. Färgen är ju en smaksak :-)
Själv tycker jag det är så otroligt vackert med en brunmaskad siames som är riktigt ljus på kroppen och därmed har fina kontraster… men det är som #6 nollottan sa - en smaksak! 
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
#7; Jovisst är det jätte fint det med. Men samtidigt gillar jag verkligen när de är bruna överallt.
Och bör väl poängtera att jag kommer anse henne vara vacker oavsett. Var mer nyfiken på om hon kommer bli mörk, eller om hon - just för att hon än är så ljus - kommer fortsätta vara det.

Tycker också det är så fint med en riktigt mörk mask o ljus kropp! Men oroa dig inte, din tjej blir nog mörk med tiden, men kanske inte så där jämnbrun som vissa tidigt mörka blir! Så supersöt tjej!
Som de andre sier er det et kvalitetstegn når pelsen er lys. Jo lysere, desto bedre

# Domarna föredrar rejäla kontraster mellan mask och kropp
Regäla kontraster? Som betyder? Att de ska vara som en del sagt i tråden: ljusare på kroppen och mörka på maskningen?
Visst blir jag glad om hennes teckning blir såsom är "snyggast" (för jag vill ju att hon ska vara het på utställningarna - det har jag betalt för tycker jag).
#12 Ta en titt på standarden kanske? :P Jag har för mig att kroppen ska va så jämt färgad som möjligt och stå i kontrast till tydliga "pointar".
Men jag vet inte vart man hittar det. Och det med standarden har ingenting med ursprungsfrågan att göra. Jag ville veta vad min tjej har för färgutsikter då hon är ljus och jag personligen önskar henne mörk ;)
#14 "Regäla kontraster? Som betyder? Att de ska vara som en del sagt i tråden: ljusare på kroppen och mörka på maskningen?"
Det var den frågan jag svarade på 
Har hon fårr mörkare färg någonstans på kroppen än? Eller är hon jämt färgad?
Om min bruntabby hade varit solid så hade han nog varit ganska brun vid det här laget tror jag. Man ser prickar på sidorna och han har mörka flanker.
Men nog tror jag din tjej har chans att bli mörk, kolla bara på Kelso, det finns en bild när han var månadens katt där han är rätt så mörk.

Når det gjelder hvor mye farge hun får på kroppen, kan du se på foreldrene. Er de mørke på kroppen er det ganske sannsynlig at hun også vil bli det. MEN det skal være så stor kontrast som mulig mellom points (maske,bein,ører og hale) og kropp
Her finner du standarden som gjelder for katter i FIFe http://www1.fifeweb.org/dnld/std/CAT-IV.pdf
Det är en väldigt söt tjej du har med fina kontraster. Det är ju vad domarna gillar för det mesta, men annars håller jag med om att de är fina även när de är mörka på kroppen. Jag lägger in en bild på min Boyan som är väldigt mörk brunmaskad.
Ja men precis så jag menar. Som Boyan. Sån brun som jag vill hon ska bli när hon växt klart och blivit så som hon skall bli. Super fint. 

Har du fått en katt med så fina kontraster så är det bara att säga grattis! Det är superfint och ett jätteplus. Inte lika vanligt att man ser de fina kontrasterna numera. För din skull hoppas jag att hon mörknar. Men själv hade jag varit mer än nöjd om hon behöll sina fina färger.
Lejdet: Juno är söt som socker!
Choklad kommer alltid vara min favoritfärg på siameser och balineser. Det var "synd" att jag aldrig hittade någon chokladmaskad när jag var på kattjakt. Men brunt duger fint.
#15: Ja, förlåt. Missade det
Tack för allas svar i alla fall. Får väl se hur hon blir. Antar att hon kanske inte blir så där jätte mörk (Boyan mörk) ändå men det gör väl inget. Snyggast i hela Stockholm ändå 

Pappa Kelso mörkade när han blev äldre iaf, så du ska nog se att din lill plutta också gör det :) Men han är inte lika mörk som Boyan, men vet ej hur gammal Boyan är heller :)
- S*Broddan´s - www.broddans.se

#21: Men oj 
#23 Boyan är två år nu, men hon har varit väldigt mörk hela tiden. Trots detta har det gått väldigt bra för henne på utställningar så domarna hänger inte upp sig alltför mycket på det. Här är en bild på Boyan som bebis.
Det finns ju en viss chans att hon är mörk choklad också. Vet en del kattungar med mörka trampdynor som är choklad. Bl.a. släktingar på pappas sida. Men förhoppningsvis kan en domare svara på det. 
Annars finns ju alltid DNA test.
Oavsett vilket så är hon vacker vilket är viktigast! 
/Elisa
Boyan har alltid vært en orientaler wannabee hun.Merkelig det kullet der.De lysnet jo litt og det gjorde Hannah også.Men nå er hannah ganske mørk blitt på kroppen igjen.Jeg må le litt når jeg ser det bildet og tenker tilbake på den gjengen med "svarte" kattunger jeg fikk 
#26 Ja absolutt.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Det som er riktig etter standarden på rasen er jo at dem skal ha gode points og konstraster. Jeg syns ikke det er fint med siamesere som nesten ser ut som orientalere.
Og på de brunmmaskede ser man jo oftest kontrasten aller best.
(Intet vondt om Boyan,hun kan jo ikke noe for at hun er en wannabe orientaler
)
Her er ene broren til Sushi,og han jeg håper han beholder de fine kontrastene sine,det vil tiden vise,han blir 1 år i august. Halvsøskene hans har også fine kontraster,så kanskje det er en arv fra pappan deres?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#28 Attacks > Oh jisses vilken snygg brunmaskad kille!! Fantastisk!
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Attacks har bara snygga katter ;)
#27 Oriental wannabe, haha, ja, det stämmer nog. Jag brukar ju kalla henne för min blåögda oriental. 
#28 De kontrasterna kan man verkligen inte klaga på!!! 
#33 vad fin hon är :)
Jag fattar ingenting…;-)
Vill du ha en mörkare kropp på en siames som verkligen har en bra kroppsfärg …. och så sträver siamesaveln efter så bra kontraster som möjligt, en ljus kropp och mörk maskfärg.
Själv har jag min Ozzy som är en så mörk SIA n21 att han nästan kan ställas som oriental på utställningar, han skulle inte få glada tillrop av domare över sina kontraster om han ställdes idag. Skulle han inte ha alla titlar och redan vara pensionär så skulle det vara kört för honom att komma någon vart - för han borde/skulle inte få sina cert pga av det.
Ja ja alla smaker är självklart olika, men jag hoppas för guds skull att ni som avlar inte jobbar mot mörkare siameser = "burmamaskning". Då kanske orientaler vore mer rasen för er som vill ha färg på kroppen. :-)
#35 Smaken är som baken och man kan väl tycka om saker på sin katt även om det inte följer rasstandarden? Ifall du undrar så är Boyan kastrerad så i hennes fall behöver du inte oroa dig. 

Samtidigt kan standarder ändra sig, visst, siamesens kontraster är unikt men de äldre "klassiska" föregångarna var ofta mörka och mycket vackra ändå! Boyans vackra yttre är ju ett praktexempel på en fantastiskt fin katt som kanske kan få människor/domare att ändra uppfattning om vad som är rasens mål!

#22 nej jag hade ju "bara" sex chokladmaskade till salu när du var här..
38: jag vet. Men jag var sämst då. Har tackat nej till många underbara katter under mitt letande för att jag velat :/ ambivalent var bara förnamnet hehe. 35: ja du, jag kanske vill det. Tycker att ddet är fint. men som jag poängterat så blir jag nöjd oavsett.

TS - Nog förstår jag att alla har olika smak och tur är väl det,
men din hona har jättefina kontraster och en fantastisk kroppsfärg. Just ljus kroppsfärg, fina kontraster och bra ögonfärg är något mammas katter har och jag hoppas för allt i världen att hon inte tappar det på vägen.
#40: Tack.
Jag blir glad när ni säger hon är fin som hon är 
#35 Man må jo få lov til å være ny engang og spørre.Om TS foretrekker den mørke fargen så har hun jo nå fått vite at det hverken er målet eller ønskelig rasestandard på siameser.Man trenger jo ikke legge mer i det enn som så 
#41 Hun er nydelig!
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag håller med #35. 
Skönheten sitter ju i betraktaren öga och visst kan man få tycka att det är fint med mörka kroppar, eller för den delen ljusblå ögon eller små öron och det har man givetvis rätt att tycka.
Men samtdigt så bör man ju sträva mot standarden när man tänker avel. Sedan så finns det ju inga katter som är helt perfekta alla har de ju sina fel och brister, så att en katt är mörk ex.vis är då inte avelsdiskvalificerande i mina ögon (särskilt inte om man avlar oriental), men visst väljer man väl bra kontaster framför dåliga om man har ett val och ska avla.
Ojoj jag menade inte att någon skulle ta illa upp av det jag skrev, mörkt eller ljust - alla är underbara. Och visst får alla vara "nya" ibland och tycka som de tycker men som inlägget ovan just poängterade så var jag mest orolig över att standardens vikt hade glömts bort. Sen så menar jag inte att man inte ska avla på mörka siameser för att jag säger så! Bara att men vet vad man gör och har ett mål som stärker rasens utveckling på något sätt.