Utällningen i Jönköping, är någon som skall dit?
Hej
Undar om det är många som skall ställa ut sina katter på utställningen i Jönköping den 14 april? Skall själv dit med min siames hona, som kommer att ställas i klass 12.
Mvh Biames

Hej hej!
Jag kommer att komma dit med min lilla sia-tjej (också klass 12) och två choklad spotted ocicater.
Vad kul då blir det ju lite konkurrans. Ibland är det tråkigt när man är ensam i klassen och bara får sin rosett eller sitt cert bara för detta. Nu kommer de ju inte ställas inom samma färg men när det gäller utagningen till panel eller i panelen så är det ju mer än en katt. Vilken domare har du till dina katter? Har själv fått Alexey, hoppas att han är bra, ibland känns det som att det är stammnamnet de bedömer och inte katten, vilket är tråktigt men har som tur inte drabbats av detts själv- än.

#2 - stamnamnet? Men då kan man göra som många inom SVERAK gör. Be assistenter bära fram alla ens katter, så att identiteten inte röjs. Sen lär sig väldigt många domare hur katter från olika uppfödare ser ut, men det är en annan femma. Vi kan inte ta ifrån dem deras goda minne eller speciella smak :)

#2 - Pyttan ska få äran att bli granskad av Dorte och ocicarna av Yan. *ler*
Jag tycker att det är väldigt roligt när det är mer än en kat.4 domare så att det blir en panel. Har inte länge ställt kat.4 men ändå försökt att titta på bedömningarna och paneler och har ett par gånger sett när det är så pass få katter att det bara är en domare som dömmer dem. (Lång meningen det där… *ler*)
Min kastrat hona här hemma blev BIS då ingen konkurans fanns och enbart en domare dömde. Visst blev jag stolt… domaren gjorde helt klart för publiken att hon inte hade nominerat henne om hon inte hade varit värd det! *ler* men roligare med lite konkurenter.
Jag hålle med om att det bästa vore om assistenterna bär fram katterna men vet inte om detta gäller, namnet finns ju kvar, men som tur så är de inte många av domarna som bedömer på detta sätt som tur är men de finns, tyvärr men man kan ju inte få allt här i livet. Skall bli roligt att se alla kat 4 katter på utställningen, skall spana efter din tös hos Dorte och har du lust och tid hade det varit kul om du tittade förbi hos oss.
Mvh Biames

Ja visst! Ska försöka kika förbi! Kan säja redan nu att jag är ganska förvirrad när jag e på utställning… *ler* Brukar alltid krocka att alla katterna ska upp samtidigt hos olika domare.
Vad heter din lilla? SÅ jag vet vem jag ska kika efter!

#5 - domarna får inte titta i katalogen förrän efter panelerna. Det är sekretariatet som skriver dit kattens namn efter bedömning, så domarna vet inte vad katterna heter när de dömer (om de inte har dömt katten tidigare och hört namnet i panel).
Inte ens assistenterna får titta i katalogen, gör dom detta så ska det anmälas direkt. Men sen är ju också problemet att många assistenter känner till vilka katter det är ändå ;)
Det är slappt på regelfronten. Alla som har gått assistentkurs bör dock känna till vad de får göra, och inte göra.
Min lilla heter S*Qrowntwing Tofslan, vilket jag inte kallar henne annars, hemma heter hon Wilda vilket passar henne utmärkt då jag får hålla koll på henne så att hon inte hänger i gardinerna eller något annat olämpligt.
# 7 Jag vet om att domrana inte får titta i katalogerna men man håller ju inte koll på detta som man skall. Anledningen till att jag är så skeptisk när det gäller domare och stamnam är att man har fått höra så mycket runt om på utställningarna. En kille i klubben hade varit på en utställning där en domare (som hade engen uppfödning, kan kallas dom.2) hade gått fram till en annan domare( dom.nr1) när hon/han skulle nominera till panelen och när dom. 1 tog upp två katter viskade dom.2något i örat på domare1 och därefter gjorde hon/han bedömningen. Det visade sig att en av de katterna som dom.1 hade tagit upp för nomineringen kom ifrån dom.2 egna uppfödning och katten som gick vidare till panelen var just denna katt. Då kan man ju undra vad som viskades i örat på dom1. Vad tycks om detta. Sådana här saker får mig att undra dels över domarnas bedömning specielt när de har egen uppfödning. Är domaren egen uppfödare så har de ju koll på de andra uppfödarnas katter och dessutom är man kattmänniska och är mycket på utställningar så känner man ju igen vissa katter och vet vem de kommer ifrån. Har själv ståt och lyssnat på bedömningar där domarna säger: oj denna katten känner jag igen bedömde jag inte den förra helgen, och där står ägarna och nickar glatt. Hur var det då med att domarna inte skall veta vad katten heter eller vem som äger dem?

Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det är slappt på regelfronten. Men om man ser något uppenbart så ska man ju klaga till nämnden. Det står ju i deras regler att dessa måste följas, dags för domare att läsa på igen kanske.
Jag har har bara ställt ut sedan 1991 och mest under mitten av 90-talet, men jag har trots allt hunnit se många 'rövare' i utställningssammanhang - men måste också tillägga att jag aldrig sett någon katt i panelerna som inte följer resp. standard och är värdiga att vara där. Så domare kan också föda upp bra exemplar, även om de ev. fuskar till sig en röst då och då :)
Mvh, Cecilia
Visst kan domarna födda upp finna katter som är värda att gå upp i panel, det var ju inte så jag menade. Tycker bara att det är tråkigt att vissa domare uppförsig på detta sätt. Jag vet att man kan lämna in klagomål ang. till arangerande klubb men vet även att det är väldigt sällan detta görs. Har precis varit på utvärderingsmöte ang. vår utställningeni den egan klubben. Under mötet kom det fram en del klagomål på vissa domare men det var ingen som lämndade in ett skriftligt klagomål ang detta vilket måste göras, vilket är synd för detta innebär ju att domarna kan fortsätta att betee sig illa m.m

#10 - ett tips är att inte bjuda in dessa domare i framtiden. Jag vet speciellt en som jag inte skulle bjuda in pga att h*n står och pratar en massa skit om andra uppfödare under tiden som h*n dömer. Frågar dessutom ofta vilka som är föräldrar till ens katt och liknande. H*n har också betett sig ganska illa när h*n inte har varit på bra humör.
Mvh, Cecilia
11" Jag tror jag vet vem du menar, h*n var på våran uställning och fick en hel massa klagomål, Men nu vet man detta och personen i fråga kommer inte bli inbjuden fler gånger.
Inte kul att ha en elak domare….

Hej hej
Jag ska med, blir min första utställning någonsin, o vi får se om det blir fler!
Fulingen till vänter på min Avatar ska med, min lille Castor *ler*
Kom gärna fram o säj hej på utställningen, alltid kul att se ansiktet bakom en Nick!