Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1473 ggr
SE*Wishetens
0

Ökat smittryck ny verklighet?

Efter att ha läst om utbrott av olika sjukdomar och parasiter både här på siames iFokus och på andra forum, har jag funderat lite kring det här med smittryck och sjukdomar.

FIP var ju på tapeten mycket för ett antal år sen, och verkade till en början vara slutet på många uppfödarkarriärer… men efterhand är det är en sjukdom som vi helt enkelt fått vänja oss vid att leva med. Coronaviruset finns i många kattbesättningar, och har man tur och agerar klokt ifråga om inköp av nya katter etc, så slipper man förhoppningsvis utbrott.

Kommer vi behöva tänka likadant kring exempelvis Tritrichomonas foetus, giardia, bordatella, calici, fiv, mykoplasma etc? Nu är jag medveten om att alla de här sjukdomarna/parasiterna naturligtvis inte i allafall är särskilt lika varandra, men det är ju ändå sjukdomar som verkar bryta ut lite nu och då och som inte alltid är helt lätta att bota.

Hur tänker du kring smittryck på dina katter? Kan det komma att påverka kattsporten gällande utställningar? Vore intressant att höra hur andra resonerar.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

MalinL
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inga av de här sjukdomarna är väl egentligen nya. Det är kunskapen som är ny. Kunskapen kommer ju genom forskning. Så jag tror att majoriteten av dessa smittor/sjukdomar har uppfödare sedan länge redan handskats med. Men då kanske man inte hade namn på dem.

Så fort man namnger något och kan diagnosticera något så blir det ju skrämmande. Var på en föreläsning med Bodil för några år sedan. Hon hade gjort forskning om smittor hos symptomfria och icke symptomfria katterier. De flesta katterier bar på smittor (herpes calici, mykolplasma etc) oavsett om de hade sjuka katter eller ej. Hon berättade att flera av katteriinnehavarna efter att ha fått veta var deras katter bar på var tveksamma om de skulle fortsätta uppfödningen. Även om de aldrig hade haft problem så hade man ju helt plötsligt påvisat virus i deras kattbestånd, och de kände typ att det var moraliskt fel att fortsätta föda upp då.

Ska man vara krass så finns det väl virus av något slag i de flesta katterier. Katten är ju inte skapad för flockliv om man tänker immunförsvarsmässigt och därför har vi kattuppfödare mer problem med sådana här saker än vad hunduppfödare har. Så vill man föda upp katter är det helt enkelt något man får lära sig hantera och försöka anpassa sig efter.

Attacks
0

Når det gjelder viruser ihvertfall,så er det lite man kan gjøre for å prøve å forhindre det egentlig. Man kan til og med dra det med seg hjem fra vetrinærbesøk,og ikke minst florerer det på utstillinger. Så finnes der ulike strenger igjen av ulike viruser.

Ved inntak av ny katt som har en annen baktereflora så kan man alltid holde dem i karantene i 14 dager,men så igjen, man kan dra med seg smitte mellom ulike rom i huset likevel.

Man kan ta noen forrhåndsregler om man har feks fått katteinfluensa innenfor hus,for man kan jo like gjerne ha friske smittebærere. Det er å gi kattungene best mulig skydd ved å vaksinere mammakatt i uke 7 i drektigheten. Da er immuniteten mamman deler med bebisene sine helt på topp. (Med SVEKKET vaksine)

FIP tja, jeg har også mistet en av dette som ble ekportert. Noen kan sikkert være arvelig disonible,og noen har maks uflaks.

Ringorm er jo også blandt det verste av det verste for oppdrettere.

Har man avføringsproblemer som vedvarer så bør man jo teste så man ev kan utelukke TF og Giardia.

Nei,jeg vet ikke jeg. Vi holder på med levende vesener,og dem kan bli syke dem som alle andre. Men kunnskaper er viktig og ikke minst en flink dyrlege som kan problemet du tror du har. Jeg mener det er viktig også at du selv har kunnskaper,les deg opp om problemet før man går til dyrlege. Det er ikke alle dyrleger som er like flinke på alt dem heller.  Jeg kan ta en pyo som et eksempel. Før fikk man kanskje så vidt en kur på knappe 2 uker med antibiotika,men nå finnes der andre alternativer vi har lært oss oppdrettere i mellom. Min dyrlege har hjulpet flere andre oppdrettere med kunnskapen han da lærte seg via meg. Jeg igjen fikk samme tips fra en dyrlege til noen andre igjen. Men da er det jo så klart viktig å ha dyrleger som er åpen for muligheter.

Man er heldig om man kommer gjennom alle sine år som katteier (oppdrettere/vanlige katteeiere) uten en eneste sykdom. Jeg vet ihvertfall for min del,om jeg må velge mellom pest og kolera,så ønsker jeg meg sykdommer som kan helbredes. Men FIP og kreft feks,det kan slå ned hvor som helst.

FIV og FELV kan man heldigvis teste for.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

MalinL
0

När jag har tagit in nya katter (importer) så har jag satt dem i eget rum (vårt sovrum) med egen låda osv. Jag har testat för FIV, Felv, Giardia och TF. Hållt så i minst tre veckor.

Denna metod är inte säker mot luftburna virus, men relativt säker gällande det andra (mer säker än att skippa karantän helt i alla fall). Flört