Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3929 ggr
Attacks
2011-04-25 15:02
0

Brukket ben

Noen som har erfaring med brukket  ben på katt? Hvor lang healing tid gjennomsnittlig?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
2011-04-25 17:51
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ingen erfarenhet av det, men jag tror att det tar minst tre veckor.

/Elisa

Attacks
2011-04-25 18:04
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaden er veldig stygg,jeg får mer beskjed i morgen når spesialisten vil avgjøre skjebnen til katten. jeg er åpen for amputasjon om bruddet er for vanskelig å lappe sammen. Men vi håper jo det kan gå bra med en vanlig operasjon.

Bilde nr 3, eller det til venstre nederst ligner skaden på.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SE*Wishetens
2011-04-25 18:09
0

Håller tummar och tassar för att allt kommer gå bra…!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

kalindas
2011-04-25 18:19
0

Det ser illa ut.Rynkar på näsan
Vad hände?

/Elisa

Lejdet
2011-04-25 18:35
0

Jag har haft två katter med brutet ben, den ena var min Snoris (halvperser) som blev påkörd och fick en mycket svår fraktur som bilden längst ned till vänster. De amputerade hans ben och han klarade sig utmärkt med tre. Han kunde allt utom att klättra i träd.

Den andra är Iris som bröt sitt ben förra sommaren efter att grannens hund jagade henne. Hon fick en mer normal fraktur som låg i bra läge så de gjorde inget mer än att hon fick "hoppförbud" dvs burvila i SEX veckor…. inse hur lätt det var? Hon fick bo i tvättstugan där inget fanns att hoppa upp på. Numera är benet lite utåtriktat men hon springer hur bra som helst på det.

Attacks
2011-04-26 12:19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Hun kom seg inn usett på Nicholas sitt rom,som er total kattefri sone pga et stygt astmaanfall han hadde for 2 år siden.(som ikke skyldes katter,men vi er føre var),og der stod vinduet åpent. Vi visste jo ikke hun var der,og så gikk det som det gjorde.

Normalt tåler en god del katter høyere fall enn det hun gjorde,for så veldig langt er det ikke ned en etasje. Kanskje hun har landet på kanten av hundegården,men det er bare full tipping på hva som kan ha hendt. Det samme sa dyrlegen,at denne katten her hatt maks uflaks.

Nå ringte dem i dag morges,og nå er jeg mye mer positiv når man først måtte ha sånn uflaks.

Hvis benet ikke er knust innvendig,så håper dem at dem kan klare å berge det med enten en plate eller en skinne. Da er det også viktig i hennes tilfelle at hun faktisk ikke ligger i et lite bur når hun skal rehabiliteres. Men hun får så klart ikke lov å løpe rundt for mye. Siden jeg ikke bor på en flate,så får hun bo på soverommet ihvertfall 4 uker. Så kan vi gå å sjekke igjen med nytt rønkten,kanskje hun kan flytte ned da de siste ukene. Jeg må regne alt fra 6-8 uker,så får en håpe det ikke går lenger tid. Amputasjon er bare helt siste uvei. Men jeg er ikke redd for å ha en 3-bent katt heller jeg.

Grunnen til at dem ønsker å ha henne i litt bevegelighet,er at det minsker faren for større bruskdannelser som gjør benet enda mer stivt når det har grodd seg til igjen. Alt dette er sikkert det som fungerer best i hennes tilfelle,men jeg er virkelig glad for det. For det er den delen jeg har hatt mest vondt med å tenke på,ha henne i et  bur i mange uker i verstefall.

Eier av lille Please er også dyrlege,og hun fortalte også om denne metoden i går,og håpet kanskje det passet i dette tilfellet også. Så da dyrlegen ringte i dag og jeg nevnte dette,så var det dette dem ønsket å forsøke først.

Jeg fikk et rønkten bilde av denne metoden i går,og sånn ser den ut :

berthagenn
2011-04-26 16:45
0

Jisses, vilken röntgenbild!!!!

alltidsiames
2011-04-26 17:25
0

Ojojoj, stackars er. Det låter jobbigt. Kyss

kalindas
2011-04-26 20:22
0

Hoppas att det läker ihop bra och hon slipper smärta. Var många små krossade ben där i mitten.
Vilken katt är det? En av kattungarna?

/Elisa

Attacks
2011-04-26 20:33
0

Bildet er ikke av min katt,det var et eksempel :-) Men det ble en slik greie på min katt også,da bruddet var halveis åpent,og i fare for betennelse. Benet skal være ganske stabilt nå,og det var viktig hun beveget kroppen sin,bare ikke hoppe. Hvis jeg husker på det selv når katten hentes,så skal jeg få med rønkten bilder på CD.

Kryss fingrene for at vi slipper en til operasjon til om noen uker med plater,at dette healer helt fint av seg selv. Min lokala dyrleger skal komme inn jevnlig å bytte bandasjer,gi morfin og ev et slags plaster med smertedemping som kan legges på under bandasjen.

Går alt bra er katten på bena igjen før sommerferiene starter.Glad

Lejdet
2011-04-27 06:59
0

Det hade gått att operera min katt Snoris på samma sätt men vet. tyckte att risken var stor för komplikationer och det skulle krävas tät kontroll med stor infektionsrisk och 8 v läkning. För kattens skull valde han att amputera. Då hade han ont i 3-4 dgr och det var helt läkt efter en vecka-10 dgr. och han kunde börja springa igen. Det var ett svårt beslut minsann för det känns svårt att ta bort en kroppsdel.

Hoppas allt går bra!