Rädd för min sambo!
Vad ska jag göra? Min kattunge (4½ månad) är rädd för min sambo!
Hon springer och gömmer sig när han går förbi, hon kan inte äta i samma rum som han. Sitter hon och äter och Mattias kommer in i rummet så springer hon för livet.
Ibland lyfter jag upp henne till honom då skriker hon "määääääääää" och stirrar på honom och försöker allt hon kan för att ta sig därifrån! Hon blir som en vildkatt.
Och han har självklart aldrig varit elak mot henne!
Alla andra människor går bra, min mamma och bror var just här och dom får hålla och klappa henne.
Hon har bara bestämt sig för att hata bara mattias….men varför!!
Jag tycker det är så tråkigt att hon är sån mot honom. Är ju van vid att mina andra katter är väluppfostrade och oftast sociala.
Vad kan jag göra? Jag vet ju att fertila honkatter kan vara speciella, men ellie är ju bara en kattunge, och kattungar ska vara bekymmerslösa!!
Ska jag bara acceptera att hon beter sig så?
Alla tips är välkommna!
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att det är ett konstigt beteende och mycket sorgligt. Kan han inte försöka flirta med henne på något vis?
Jo vi har försökt med att han ska ge henne lite god kattmjölk, eller någon annan godbit. Men hon vägrar äta och vill bara ifrån honom!
Ja! jag tycker det är väldigt sorgligt med! :/
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Men usch! Ledsen jag blir. En sak vore ju om han faktiskt råkat vara elak, då får man ju lite förståelse. Men helt oprovocerat och bara mot honom?! Tycker det är konstigt och väldigt ledsamt. 
Ikke tving henne til å ha kontakt med samboeren din, det vil bare gjøre alt verre. Om han setter seg på gulvet foran tv-apparatet med en leke av et eller annet slag og er uinteressert i henne er det mye enklere for henne å komme nærmere han. Hun ser at han ikke er oppmerksom på henne, og dermed er han mindre skremmende. Har han f.eks en leke laget av sammenkrøllet papir som er festet i en snor, kan det trigge lekelysten hennes. Han kan kaste den ut på gulvet og trekke den mot seg i varierende tempo. Og husk at det er ingenting som er så spennende som et bytte som plutselig forsvinner ut av syne
Bruker han litt tid på å sitte sånn en periode er jeg sikker på at hun vil ende i fanget hans etterhvert. Men det er viktig å ikke tvinge henne, kommer hun bort og snuser på han så skal han fortsatt være uinteressert i henne og la henne ha styringa på kontakten
#4 varför har jag inte tänkt på något såntdär! Det var ju jättesmart! det ska vi testa!
S*Winterwind
Smillas dotter Alva (Vavva) är rädd för min pappa. Så fort han rör sig springer hon så fort att hon slirar i kurvorna.
Vet inte varför hon är så rädd för honom, om det är att han stampar eller pratar högt.
Nu vid 5-6 års ålder och med en kompis som inte är rädd för honom, har hon blivit modigare och kan ligga i min mammas knä fast han sitter i soffan också. Men så fort han rör sig, så springer hon.
På Vavva tror jag det delvis är ärftligt, kombinationen Smilla/Jackson gav enmanskatter och med härligt sätt. Men även nerviga och fega.
Jacksons intensiva, lättstressade sinne i kombination med en speciell katt som Smilla och hennes idéer, plus växa upp i ett hus i skogen och med lite kontakt med andra än mig. Gjorde mycket på deras psyke.
Det enda tips jag kan ge, är tålamod och godis. Kanske pröva att om hon tar godis från honom, samtidigt använda en klicker.
Då kanske klickern gör att hon till sist förstår att han är ofarlig.
När det gäller Vavva, så är inte tålamod min pappas starka sida, annars hade de säkert varit vänner nu…
/Elisa
Vår erfaring er at redde katter ikke går etter godis, men at lek kan etablere en interesse for den personen de reagerer negativt på. Det er også viktig å avslutte leken når hun er blitt virkelig interessert. Man skal alltid stoppe når det er mest positivt
Det gjør at hun fortere vil interessere seg for det samboeren gjør neste gang. Og det er bedre med 3 gode og korte økter pr dag enn en ok som er lang. Samboeren din skal gjøre ting som hun med hennes naturlige nysgjerrighet og lekenhet ikke klarer å motstå
Også katter har dempende signaler som hundene har. De bruker disse signalene i situasjoner der de er utrygge, og et signal vi har sett mest av er at de blinker med øynene. Noen kniper sammen øynene i relativt lang tid (2-3 sekunder) mens andre bare blinker fort. Et annet dempende signal som katter har felles med hunder er at de slikker seg rundt munnen. Hvis samboeren din blinker hver gang han ser på henne, forteller han henne at det er ok - han er ikke farlig og forsøker ikke å true henne. Og du skal også huske på at han er hennes konkurrent, de to vil jo begge ha oppmerksomhet fra deg. Jeg ser ikke bort fra at det kan virke positivt om du også setter deg ned på gulvet sammen med han, og overser henne fullstendig. Bare la henne få utforske han i hennes tempo. Han kan også være den som en tid framover setter ned matskålen, vannskålen og om dere gir våtfor kan han også sette den ned på gulvet. Til å begynne med setter han de bare ned og går sin vei. Etterhvert kan han stå i nærheten men ikke se direkte på henne.

Min erfarenhet är att katterna dras till just de som är allergiska eller INTE gillar katter. Min särbo/vän (eller vad han nu är?) är både allergisk och inte speciellt förtjust i katterna och vem dras de till som en magnet? Jo just han! Så han ska nog ignorera henne och inte tvinga henne till kontakt.
Såå bra ideer!! I morse testade vi lite snabbt att knyta fast en liten papperstuss i ett långt snöre. Så fick Mattias sitta på golvet och kasta iväg den. Katterna tyckte det var jätteroligt, och även Ellie var med och lekte med den! En gång sprang hon till och med under hans ben för att nå tussen 
Nu ska jag bara få honom att fortsätta med den leken! Han var väl inte överförtjust över att behöva göra det
#6 precis så gör Ellie!
#7 Så med ögonen brukar jag ofta göra mot mina katter, men jag har inte tänkt på att säga till Mattias att göra så.
Jag bad Mattias gå in på denna sidan och läsa här lite medans jag är på jobbet. För det var så många bra råd som han borde ta till sig! :) Får se om han gör det
S*Winterwind
Ja att ignorera katter som är rädda är ett känt trick. Om man tar in helt vilda katter för att tämja dem går det fortast om man överhuvud taget inte tittar på dem eller pratar med dem bara ställer fram det de behöver sen får katterna själva söka kontakten.
Min ena huskatt är lite blyg. Min 14 årige son har en massa kompisar som springer här vissa av dem är intresserade av katterna och marsvinen men en del av dem bryr sig inte om djuren alls. Svea är inte rädd för de två kompisar som struntar i henne helt är de här så kan hon sova i sonens rum när killarna sitter vid datorn men om de kattintresserade killarna finns i lägenheten ligger Svea i bokhyllan i vardagsrummet eller under badkaret…
Min andra äldre huskatt är inte blyg alls hon kommer fram och möter alla besökare i dörren på ett hundlikt sätt.
#9 Om han ikke liker å måtte gjøre litt ekstra for at kattungen skal bli trygg på han er det ingen vits at han prøver. For katter er som unger, de har en super "radar" som merker veldig godt hva vi menneskene synes om dem. Og kanskje er det årsaken til at hun er redd han? Hun merker at han sender ut negative signaler
Jag tycker Lismes råd om lek och där emellan total ignorans, är det bästa sättet att bemöta en rädd katt. Man sitter och leker en liten stund på golvet varje dag - med något alldeles oemotståndligt! (fjädervippor är populärt här hemma hos mig)
Man låter alltså katten vara helt och hållet där emellan. Det är något med din sambo som katten har hakat upp sig på. Det kan vara vad som helst, kanske något hon har med sig från sin uppväxt, t e x en stor skum granngubbe som brukade komma på besök? 
Du får uppdatera oss om några veckor och tala om hur det går.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Tack för alla tips! Vi ska jobba på det och uppdatera er om ett tag :)
S*Winterwind