Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1613 ggr
[SoooL]
2011-04-20 18:15
0

Bits

Hur lär man en kattunge att det inte är okejatt greppa tag om ens hand/arm och bita samt sparka den? Det gör ont för matte men hon förstår inte.Rynkar på näsan

Supinesophie
2011-04-20 19:07
0

Vad skulle syskonen/mamman göra? Säga ifrån!

[SoooL]
2011-04-20 19:12
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

haha ja, men hur? Om jag säger nej, eller sluta, så förstår hon ju inte. Jag har tagit henne i nackskinnet och så när hon biter. Hon släpper och slutar tillfälligt men tycker det är lika kul en stund senare

Supinesophie
2011-04-20 19:19
0

#2 Ah alltså jag känner igen det där Glad Oddie är otroligt envis och glömmer snabbt vad han inte får göra. Sen tycker han att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Skrikandes

Men det är bara att vara konsekvent. Hon kanske inte tycker att du tar i henner är så bra bestraffning, hon får ju uppmärksamhet och så.. Finns ju olika "metoder"; vattenspruta, ignorera, skrika i högan sky (fniss) eller bara resa sig och gå därifrån (=typ som att ignorera fast man blir inte sönderbiten/riven).

Lycka till i alla fall! (och om det inte går bra så kommer hon nog att växa ifrån det ändå :P)

[SoooL]
2011-04-20 19:21
0

Jag har funderat på det där med att dra undan armen och ignorera. Så att hennes beteende inte matas på något vis. Klorna går ju ann, men aj aj aj vilka tänder små katter har Förvånad

Får hoppas det är en fas. En kattunge fas så att säga. Att hon biter mina katter och de säger ifrån så att hon förstår, eller så hehe :P

Nilla
2011-04-20 19:50
0

Jag har ett bra tips som jag tror hjälper. Det hjälper även när katten är på ställen man inte vill att den ska vara på och när den vill sno ens middagsmat. Låter kanske lite löjligt, men…

-Böj dig fram mot kattens ansikte, Säg bokstaven F.

-Fffffffffffffffffffff! Spotta och fräs ut bokstaven. Gärna så att du träffar katten med lite spott och fräs.

Detta behöver du kanske göra 3 ggr. Efter det bör du kunna dirigera katten även på långt håll, genom att säga "-ffff som i fy" - fast betydligt mjukare nu. Katten har förstått och spott och fräs behövs inte mer.

I allafall gör mina det. När de är uppe på bänkarna, kan jag sitta vid köksbordet och säga: - fffff. Ner hoppar de med en himla sula. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[SoooL]
2011-04-20 21:04
0

Nilla, förlåt att jag skrattade åt detta men det lät så kul, speciellt när jag gjorde "fffff"-ljud. Men tack för tipset, jag ska definitivt köra på det ett par ggr när hon är stygg Flört

SacredSouls
2011-04-20 22:23
0

Jeg pleier å være veldig nøye på det med å ikke leke med hender og fingre.

Nettopp fordi det ikke er gøy med en 5 kilos hannkatt som plutselig vil leke "sparke og ta av med bakbena på armen til matte leken" Skrattande

Så fra de er små så gir jeg de alltid en bamse/ stor leke som de kan sparke på hver gang de prøver seg med å leke med fingre etc. Jeg tror at om du gjør det konsekvent og tilbyr en morsom leke hver gang så gir hun seg etterhvert.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
2011-04-21 19:24
0

#6 Jag vet att det låter löjligt, men det hjälper faktiskt. Katten blir väldigt förvånad. Men man kanske ska göra det när man är ensam med katten och inte bland folk.  Skrattande

[SoooL]
2011-04-21 19:31
0

Haha! Ja jag gjorde "FFFFF"-ljud, Twiggy stannade upp i bitningarna och tittade konstigt på mig.
"Nu håller hon på att balla ur totalt människan".
Men eftersom hon slutade bita så är det ju effektivt anser jag ;)

[lisme]
2011-04-21 20:47
0

Kattungene blir jo oppdratt av de voksne ved hjelp av forskjellige metoder og fresing er en av de. Ta godt tak i nakkeskinnet og holde fast i noen sekunder er en annen. Hos oss reagerer kattene på et fast og bestemt NEI uttalt med mørk stemme

alltidsiames
2011-04-22 08:46
0

Haha ibland tar jag fel ljud och säger SSSS eller SCHHHH och det är inte alls lika effektivt som FFFF.

[lisme]
2011-04-22 15:19
0

En annen ting som også hjelper når kattene gjør noe de ikke har lov til, er å holde dem rett foran ansiktet og snakke til dem mens du ser inn i øynene på katten med et fast blikk. Det fungerer på både voksne og kattunger

MalinL
2011-04-22 15:20
0

Jag brukar blåsa på dem och det funkar, men Nillas metod verkar ju också effektiv. Glad

prodigy
2011-04-22 15:23
0

Ta bort handen på en gång och morra dovt! Upprepa varje gång hon biter och det kommer hjälpa efter några gånger!

Tålamod! Glad

GunillaSverkersson
2011-04-22 16:17
0

Prövade Nillas FFFF på Kelso för första gången ( han var lite jobbig på Fancy ) jag satt tre m ifrån , han släppte direkt och tittade på mig och satt sig fint.Glad Tack för ett bra råd

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Nilla
2011-04-22 19:05
0

Om man nu tänker på hur det är i djurens värld, så skulle  t e x ett rovdjur av högre rang aldrig acceptera, att en lägre individ stjäl från bytet (människans macka eller middagsmat). F-ljudet är nog så nära ett fräs man kan komma och det är jag som är högst i rang i huset.

Jag är intresserad av natural horsemanship och prövar metoden även på de getter jag jobbar med. Använder mig mycket av kroppsspråket. Genom att studera djuren lär man sig massor.

Kul om någon annan kan ha nytta av det också. Det funkar. De första gångerna bör man överdriva. Skrattande

[SoooL]
2011-04-23 23:14
0

Tack Nilla för tipset om "fff"-ljudet. It's WORKING! Muhaha! Flört
Jag ser på henne att hon ibland suger för att få krama om armen och ta ett kanonbett samtidigt som hon sparkar. Men hon tänker om och tänker rätt och låter (oftast) bli. Visst händer det att hon biter till men jag "fff"-ar och hon slutar tvärt. Jag tror hon förstår.
Tänka sig att jag aldrig vetat om detta förr. Kanon metod.

/En glad matte med en glad hand Cool

Nilla
2011-04-24 09:45
0

#17 Ha ha! Bra! Skrattande