Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1217 ggr
[SoooL]
0

Om att sälja katt

Just nu är jag ju rätt så nöjd med antalet katter här i hushållet. Men jag tänker på när jag kommer vilja utöka kattskalan med ytterligare en liten krabat..om ett år eller två.
Nu när jag tittade efter katt till senaste köpet så begränsade jag letandet till Stockholmsregionen just för att jag bor där och inte direkt har råd eller tiden att åka från stad till stad och presentera mig för uppfödare. Man vet ju inte om man får åka till mer än en innan man hittar någon. Och detta är synd. För ofta ser jag helt underbara katter som jag förmodligen hade velat köpa om jag bara hade vågat ringa/maila och presentera mig men jag trodde alltid att risken för att få ett Nej när man inte skulle kunna ta sig iväg på en tåg/flygresa så man struntade ju i det istället.

Så det jag undrar är hur ni som kattuppfödare ser till att faktiskt sälja till någon som ni bara har mail och telefonkontakt med? För om jag inte har råd och tid att åka land och rike runt men ändå kanske hittar katten jag vill ha i t.ex Malmö. Går det ändå? För jag anser mig inte vara en dålig kattköpare, faktiskt Förvånad

Jag skulle ju absolut kunna tänka mig att åka till uppfödaren när katten köps och ska hämtas så att man får träffas IRL och så.
Så, hur fungerar ni/det?

[lisme]
0

Dette er veldig enkelt for oss. Vi bor langt nord i Norge og vi kan ikke forvente at kattungeinteressenter skal reise 120 mil en vei for å se på en kattunge. Som regel treffer vi våre kattungekjøpere en gang, og det er når kattungen blir levert på Gardermoen. Så langt har vi ikke annet enn god erfaring med dette. Vi har en dårlig erfaring med salg av en kattunge men det var da folk som var på besøk hos oss flere ganger. Man kan aldri være sikker på hvem man har foran seg……Flört

Lejdet
0

Jag anser inte heller att det är tvunget att man måste träffa kattköparen innan köpet om man har haft en god telefon-och mailkontakt innan.

Ska man känna sig riktigt säker så ska man ju egentligen åka hem och leverera kattungarna till köparen så att man får se hur de har det och sköter sina andra katter (för jag säljer inte till ensamkatt)

Jag har levererat några av ungarna och i de fallen känns det allra bäst men det är ju svårt om det är långa avstånd.

Oavsett så försöker jag att ha en fortsatt regelbunden kontakt med köparna och de är oftast jättebra på att höra av sig och skicka bilder etc. Sedan har jag turen att många av mina kattungeköpare är utställningsintresserade och då får man ju träffa både dem och katterna man sålt regelbundet.

alltidsiames
0

Den som vill köpa en katt av mig behöver inte vara övermänsklig, bara man har hjärtat på rätta stället! Ibland besiktigar vi katten tillsammans och då kommer man till att prata lite mer. Jag finns på hemsidan, Facebook, mail, vissa utställningar så ibland fortsätter vi hålla kontakten men det är inte fallet med alla. Flertalet av mina köpare reser långt så vi träffas hemma hos mig eller hos veterinären och blir det köp så vill jag att de ska kunna åka hem så fort som möjligt så att kattens tillvaro normaliseras.

Man får lov att göra olika, det är OK.

Maxima06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag köpte min tös så började jag med att mejla min uppfödare, hon hade kö visade det sig på denna katt. Jag bad henne att höra av sig om hon skulle bli ledig och efter nån vecka damp det ner ett mejl i min inkorg ;)

Jag bor i Malmö och hon bor långt ut i skogen i dalarna. Men vi pratade lite och jag bokade stuga över helgen sen åkte jag upp och tittade på henne och hämtade henne morgonen därpå så visst går det =)

Vi har god kontakt med uppfödarna till våra katter =) Facebook underlättar en hel del och mejl till de som inte har FB.

[SoooL]
0

Så det brukar oftast gå alltså? Så jag hade en taskig inställning till att det inte skulle gå alls och aldrig ens försökte? dumt!
Jag ska tänka på det till nästa köp. Kommer titta på hela Sveriges uppfödare och höra av mig till alla jag finner intressanta Skrattande
Nu är jag iofs glad över mitt köp även om hon bodde i Stockholm ;)

Maxima06
0

Oftast vet jag inte, det finns säkert de som tänker annorlunda men man vet inte om man inte frågar ;)

[lisme]
0

Det er nok mange som forlanger at man skal ha personlig kontakt før det blir avgjort om man får kjøpe katten man er interessert i. Vi har ikke den muligheten, og med den erfaringen vi har til nå ser vi ingen grunn til å skulle forlange det heller