River av sig pälsen...
Hej!
Har en Siameshane som strax blir 1 år som har börjat riva av sig päls på en sträng efter ryggen, har studerat honom och han börjar med att slicka sig på ryggen (läs allmän pälsvård), sen tar han tag med framtänderna och river av ett par tussar, varför?
Har kollat honom noga och han har ingen ohyra, ingen klåda, ingen irritation i huden, kliar sig inte och det är bara just där han river av pälsen. Någon som har tidigare erfarenheter kring detta? Han är fertil och har även fettsvans, men jag tror inte att det har med detta att göra.
Tacksam för ideér kring detta märkliga beteende.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan vara ett stressrelaterat beteende. Kan ju komma av att han är fertil nu när våren är här och en massa hormoner frödar…. kan även ha och göra med fodret.
Tack för ditt svar.
Jag har också funderat på om det kan vara stressrelaterat. Han går med tre fertila nakenkatter varav han har parat en av dem för någon vecka sedan. Han "lockropar" en del efter dem och har sedan en kortare tid tillbaka visat sig intresserad av dem. Han kommer att kastreras i juni.
Fodret tror jag inte han reagerar på, han har ätit samma märke sedan han var liten och som sagt, det ser mer ut som ett felaktigt beteende än någonting som är fysiskt relaterat.
Typiskt stressrelaterat. Kastrera honom, så lugnar han ner sig. Har han inga honor som väntar, finns ju ingen anledning att hålla honom fertil.
Parat nakenkatter?? Peterbald eller Sphynx?
Peterbald är godkänt att para med, men övriga ska man inte blanda in. Tror inte den kombinationen är godkänd som hybrid avel.
Där används mest huskatt.
Olyckor kan hända, men det är ju ganska dumt att låta fertila katter av olika raser gå ihop.
Speciellt med risken att du kan mista ditt stamnamn om du gör en sådan parning.
/Elisa
http://www.calistas.se/Katter/planer.htm
En PEB tydligen, så det är ingen fara 
EDIT: OnT så skulle jag också gissa stress. Kanske foderhem hade varit en idé? (eller Kastrering då, om han inte ska användas mer i avel)
Det kan være hormonellt også.Altså ikke stress men hormonell kløe.
Noen kan få en slik kløe i den perioden når de blir fertile.I den brytnings perioden der.Vår gutt hadde det.Det varte bare et par-tre mnd så var det over.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#3 Ja, som sagt, jag sysslar bara med planerade parningar och den 14 april parade han min ena PEB hona och förhoppningsvis hinner han med att para PEB nr 2 också, men som jag skrev ovan, jag tänker kastrera honom i juni, bara hona nr ett får en kull så är jag mer än nöjd, men en stor bonus vore ju förstås om hona nr 2 också hinner bli dräktig, annars bli även hon kastrat i juni. Så för mig är det inte alls dumt att låta fertila katter av olika raser gå ihop ;)
Tack ni andra som rede ut begreppet åt mig och ja, Liona är en helt underbar liten ryska som är min 8 åriga dotters ögonsten, hon kommer också kastreras i juni. PEB är egentligen den ras jag sysslar med (och CRX) och att det blev en Siames var främst för att få in nytt blod till denna lilla och helt underbara ras.
Gordon, som vi kallar Siamesen, har verkligen gjort finfin reklam för rasen, han är en helt enorm katt och har fram tills för ett par veckor sedan varit världens goaste, coolaste och mest odugliga avelskatt jag mött ; ) Men som sagt, han verkar ha blommat ut nu och vi skämtade faktiskt igår om hans tappra försök att klä av sig naken inför nakenkatterna för att imponera lite mer, men som sagt, inte utan att jag oroats och därför sökt hjälp här, tack för alla svar så här långt!
Ok, då är det ju helt godkända nakenkatter. 
Hittade ingen hemsida (letade inte så noga om jag ska vara ärlig) och såg bara Sphynx i din presentation. Därav min fråga.
Men som jag srev ovan så tror jag nog att han slutar rycka päls efter kastreringen. Det kan såklart ta en liten stund innan han helt går ner i stress.
Hade en kastrat som ryckte päls. Jag flyttade väldigt mycket under hans livstid och är nästan säker på att det var orsaken till hans ryckande.
/Elisa