Koppelträning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller på att träna min siames att gå i sele och koppel. Än så länge har jag varit ut med honom ett 5-tal gånger och låtit honom strosa runt bäst han vill och bara följt efter. Visst har han blivit bättre och jag tycker att han verkar vara lite mer bekväm med att befinna sig i sele och känna av kopplet.
Men det skulle vara roligt att få lite tips och idéer kring koppelträningen. hur har ni gjort för att få er kissemiss bekväm? Har ni några bra tips och erfarenheter att dela med er?
/Sofie
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tyvärr så har jag inga tips. Mina huskatter är fd utekatter så jag satte på sele och gick ut. Visst, de sprang för livet (var ju ett nytt område) men så tog det stopp och den ena vart lite obekväm och satt tvärt och ville ingenstans medans min andra gick med mig med svansen i vädret som en hund.
De har aldrig varit något problem med koppel här. Nu för tiden är de jätte lätta att ha å göra med ute i koppel (lite synd dock när det kommer en fågel/kanin eller nåt som de vill jaga - och så har de tjocka mig i andra änden hehe).
Jag har haft tur :D
Men det kan bli intressant med ideer nu när jag ska koppelträna en ovan SIA tös i maj inför sommaren :D
De första gångerna jag är ute med mina katter har det varit tidigt på morgonen elller sent på kvällen, då det är lite lugnare ute. Men först brukar jag träna mina med selen inne, de får ha selen på sig vi äter lite godis första gångerna och sedan så busar vi lite. I början får de bara ha den på sig 5-10 minuter sedan ökar vi tiden lite åt gången, till slut börjar vid med kopplet på selen.
Men jag tycker det är bättre med flexikoppel ett sånt där rullkoppel som man ofta har till hundar. Dels är det lättare än vanligt koppel och blir inte lika störda av det plus att de får lite större frihet ….eller matte måste inte springa lika mycket 
Lille Kitty har börjat få gå ut nu och hon är helt sjövild ute, finns nog inte ett träd ute som hon inte har provat att klättra i.
It's a cat's world… adjust! :)