Siames iFokus

Siames

Etikett: omplacering
Läst 6177 ggr
prinsesskatten
0

Ni som vet mer än jag...

Hej, och tack på förhand för hjälpen med detta.

Jag är helt ny här förresten, första inlägget *woot woot* men har hängt runt och kollat inlägg i några dagar.

Så detta är mitt conundrum…

Jag har haft katt sedan barnsben, men har varit kattlös i nästan tre år nu. Min senaste katt, Nuffe (svart gatublandning) blev deprimerad när min son föddes och blev aggressiv mot mig. Hittade ett jättefint hem åt honom, och han är lycklig nu, men det var väldigt smärtsamt att ge bort honom.

Nu är min lille son snart 4 år, och vi är båda två jäääättesugna på att skaffa katt. Jag har alltid varit svag för siameser, men har aldrig haft någon tidigare. Jag jobbar bara 60%, så jag har mycket tid hemma, och som ensam mamma till liten pojke så är de flesta kvällar och lediga dagar tillbringade i hemmet, med vissa utfärder såklart, vi är inte eremiter…;D

Som jag förstått ska man inte ha en ensam siames. Men vad är bäst; att skaffa två kattungar (och isåfall, från samma kull eller olika?) eller en kattunge samt en lite äldre katt (typ omplacering, då kan man kanske också hjälpa en katt som behöver en tryggare situation)? Brukar det vara smärtfritt att sätta ihop två siameser? Jag tänker skaffa dem i slutet på sommaren, båda två runt samma tid. Eller ska man skaffa den vuxna först, låta den vänja sig vid nytt revir och sen introducera bäbisen? Lägenheten är stor och jag har stor fin inglasad balkong, så det finns rum åt dem att kunna gå ifrån varann om det behövs.

Vad säger ni? Kommentarer välkomna, jag vill göra detta rätt. =)

Merlions
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker du resonerar mycket braGlad Att en siames inte ska vara ensamkatt är klokt tänkt. Och om du ska ha två kattungar eller mixade åldrar är nog en smaksak. Tänk bara på att två syskon kan para sig med varandra vid rätt så tidig ålder om det är en hane och en hona. Eller en vuxen okastrerad katt och en kattunge. Är katterna sällskapskatter så föreslår jag att du kastrerar dem.

Vi har fött upp katter sedan 1988 och har inga dåliga erfarenheter av vare sig det ena eller det andra alternativet. Huvudsaken är att den orientaliska katten inte är ensam. Väljer du en vuxen (omplacering) katt så bör katt nr två enklast vara en kattunge, då är rangordningen redan klarFlört

Lycka till med de nya familjemedlemmarna!

Ulrika
www.merlions.se

Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

alltidsiames
0

Hej och välkommen hit. Jag hade köpt två ungar på en gång och sen hade tillgången fått styra om det hade blivit syskon eller inte.

prinsesskatten
0

#1 Hej, och tack!

Jo, det där med att kastrera kommer det inte att bli nån diskussion om, de ska inte användas till avel utan bara sällskap. Då tycker jag det är schysstare att de slipper gå och trängta. Och så slipper man skvättande och allt oväsen vid löpning osv osv.

Jag tror jag kommer att hålla alla ögonen öppna under våren och invänta rätt katter. Det känns väldigt spännande!

Slängde ett öga på din hemsida, vilka skönheter!! Kunde inte se bilder på kattungarna, men de ligger kanske inte uppe än?

prinsesskatten
0

#2 Tack för åsikten. Det kanske är lite "säkrare" att skaffa två ungar? Kan ju bli lite synd om en vuxen katt som både ska byta hem OCH bli icke-frivillig adoptivförälder på en gång.. Men samtidigt är jag svag för katter som BEHÖVER flytta; om jag kan ge ett bra, stabilt hem till en katt som verkligen behöver det, då vill jag gärna det. Fast den ska ju må bra av det också…

Har du haft erfarenheter av att sätta ihop vuxen med unge?

Casanova
0

Hej!

Du kan ju också köpa en kattunge och ta en omplacering som behöver flytta från samma hem. Det gjorde jag med mina första raskatter och det fungerade väldigt bra.

Lejdet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen!

Jag har bra erfarenheter av båda delarna, det enda som inte brukar funka är att sätta ihop två vuxna fertila honor eller hanar.

Alla mina kattungar som jag sålt nu de senaste veckorna har flyttat till hem där det redan bor en eller flera vuxna katter och det har gått jättebra för allihopa!!

Så antingen skaffar du en omplacerings vuxen katt plus en kattunge om du inte nödvändigtvis vill ha två ungar eller så tar du två ungar på en gång men de behöver ju inte komma från samma hem.

Skulle du vara intresserad så har jag en mycket vacker siameshona (Cinzano) som inte fungerar med de andra honorna som behöver ett livslångt hem och jag har även kvar en unge som inte är tingad.

Hon har inget problem med kattungarna utan trivs bra med dom, det är bara mina andra två honor som hon inte tål.

MVH SE*Torparkattens www.torparkattens.se

alltidsiames
0

Jag har satt ihop vuxen med unge och det har gått bra, det har alltid varit honor. Först var det huskatter som kom och gick genom åren och senast - för tre år sedan - var det vuxen huskatt och en siamesbebis. Den bebisen har blivit stor nu och har sin tredje kull och samtidigt har hon blivit mormor. Huskatten lever inte längre tyvärr, men hon fostrade min siames väldigt fint. Om du orkar se fler bilder och hemsidor så har jag också en;

www.fengs.se

AmandaWvW
0

Om du vill ha två katter ur olika kullar men de inte nödvändigtvis är födda precis samma vecka brukar de flesta uppfödare tycka att det är helt ok att ha kvar ungen någon månad extra.

När jag köpte min första orientalkatt så fick hon vara ensamkatt i någon månad av smittskyddsskäl och det gick sådär. Hon var extremt uppmärksamhetskrävande och satt som ett plåster på hennes människor. Det går väl an den första tiden när jag ändå var ledig och alla ville leka med kattungen, men hade inte funkat i längden. Det var en avlastning när jag fick min andra katt.

Jag tror som de andra att det antagligen går lika bra med två ungar som med en vuxen och en unge. Problem med katter som inte kommer överens börjar oftast dyka upp när det bor många katter tillsammans på en lite för liten yta, det är inte vanligt när det bara bor två katter.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Broddans
0

Broddans planerar en kull som kommer vara leveransklara i början av augusti :) (om allt går som planerat, inte alltid det gör det) Så om du är sugen på långhåriga orientaler och siameser (balineser) kan du hålla koll på vår hemsidan (broddans.se)

namsooks
0

Hej och väkommen!

Vi har planer på kullar som skall födas i vår!

kika gärna in på vår hemsida www.namsooks.se

Lycka till i letandet!

prinsesskatten
0

#5 Det hade jag inte ens tänkt på! Det kan ju vara en solklar lösning.

#6 Åååh, vad fin hon är! Och vilka kära kattungar! Vilken är det som inte är tingad än? Jag är verkligen frestad…men planen är ju att vänta till slutet av sommaren. Vi kommer att vara borta mycket i sommar och det känns vettigare att vänta tills det är överstökat. Men du kanske har kvar henne då? Jag är absolut intresserad isf. Men då borde jag alltså ha en hankattunge som sällskap åt henne? Hade det varit ok att få henne kastrerad?

#7 Jag har redan kollat din hemsida, flera gånger. =) Bruno är min favorit. Precis en sån liten tyking vill jag ha!

#9 & 10 Jag bokmärker era hemsidor. =)

Nilla
0

Välkommen! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
0

Tack, ja  Bruno är ljuvlig!

prinsesskatten
0

#12 Tack! =)

#13 Planerar du fler kullar i år? Kommer du kanske eventuellt möjligen att ha något redan i höst? ;)

alltidsiames
0

NÄ TACK! FörvånadHar två kullar till salu nu, trodde inte det skulle "ta sig" för båda damerna och så fick jag 7 i den ena kullen och 5 i den andra. Hela huset fullt av kärlek!Kyss De börjar flytta ut nu på lördag. I höst blir det utställningar och vila, sen parar jag kanske Pang igen i november.

prinsesskatten
0

Hahaha, oj oj oj… Då behöver ni vila allihopa, låter det som. =P Men det måste vara underbart att ha så många små raringar. Ett kärt besvär!

Lejdet
0

# 11 Tack! du har meddelande!

Maria29
0

Jag är inte ett proffs när det gäller kat4 men jag tog 2vuxna först och inte många veckor sedan tog jag en 1åring (inga problem). Katterna gillar hunden mer än varandra Flört varför vet jag inte (men jag har tur)

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Broddans
0

#18 Min katt Snake gillar också hundar väldigt mycket. och min vän som har Bill från samma kull är bästa vän med hennes lilla jack russel/amerikansk cockelspaniel. Jätteroligt att se dem leka och kela :)

prinsesskatten
0

#18 & 19 Kul att hund/katt kan vara kompisar! Hund har jag inte haft, men hade en kanin som var bästa kompis med katten vi hade då, och som hade en liten fältmus som bodde i hennes bur en hel vinter. Delade mat och allt. =)

HasseH
0

Hej!

Har ni bestämt er än?

Jag tänker på en sak när jag läser ditt inlägg; glöm inte att kolla hur katterna reagerar när de träffar ditt barn. Det är inte kul att ha bundit sig vid katter som springer undan för barn, ledsamt både för katternas och barnets skull. Så det är mitt tips (jag har själv blivit tvungen att omplacera, och så småningom lyckats få tag i två syskon (tog dem som ungar tillsammans) som var uppväxta hos en livlig barnfamilj.

Lycka till!

nelliots
0

#21 Man märker ofta redan när man tittar på kattungarna första gången om de gillar barn eller inte. Låt barnet följa med! Jag har själv inga barn, men den minsta hanen i min första kull såldes till en familj m en sexåring. När de var och hälsade på kröp han självmant upp i barnets knä och somnade.

Nu har jag hund som kan var nog så burdus ibland, men det bekommer inte kattungarna det minsta. Skrattande

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

nelliots
0

PS Lily o Sammet i min förra kull fick besök av min dåvarande sambos brorsdotter - 3 år gammal - de var också helt obekymrade. DS

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[lisme]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jeg tror ikke at det alltid handler om hva katten er vant til, men hvilken personlighet katten har. Vi har en hund som leker ganske røft med kattene til tider, men de fleste kattene som har flyttet til oss etter at vi fikk hunden har bare gått rett bort og snust på henne som om de har kjent henne hele livet. Den siste katten vår, Bruno, gikk ut av buret og rett bort til hunden og siden har de hengt sammen. Kattene våre er ikke vante til små barn, men noen av dem vil gjerne leke med barna de få gangene i året vi har besøk med barn

alltidsiames
0

Åh lille Bruno…Kyss