Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1843 ggr
Supinesophie
0

Tränar ni era katter?

Tränar tricks och sånt alltså? Vad kan de i så fall för tricks? Vad använder ni som belöning?

Själv har jag lärt min äldsta katt några tricks med hjälp av en klicker (och massa tonfisk Flört)

Hon kan sitt, sitt vackert (hennes favorit, hon ser ut som en surikat när hon gör det haha), snurra, high five, ligg (ibland) och lite andra saker.. Nothing fancy egentligen, men guh så kul det är när katten får en aha-upplevelse och lär sig en ny grej! Det har även stärkt vårt förhållande och det är en bra aktivering.

Igår började jag försöka med lillkillen Oddie också. Idag vet han vad klicket betyder och så kan han sitta och snurra motsols Glad Tror faktiskt han fattar det här! Kul kul kul!

Om ni inte har provat att lära katten tricks; gör det!

http://i33.photobucket.com/albums/d93/fluffy_chin/Godmorgon.jpg?t=1301865000

(Tänk om man kunde få honom att göra den minen på kommando!)

[SoooL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tränar och tränar. Jag får min huskatt att sitta vackert när hon ska få godis hehe.Flört
Kanske tar till med lite småträning på min SIA tös sedan när hon växer till sig. Just nu är hon i stadiet: äta, sova, skita - leka.

Siameshona
0

Va kul! Jag köpte en klicker & har bara kommit så "långt" att klicka & ge "Bites"

Hur länge höll du på innan de lärde sig?

Maxima06
0

Jag köpte en klicker, sen tyckte jag inte det fungerade och körde utan. Sysen och koraterna kan sitta på kommando men huskatterna går det sämre med.

Supinesophie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Gör det, siameser lär ju vara smarta katter Tungan ute

#2 Det är olika.. Det beror mest på ens egna tajming och på hur motiverad katten är. Tror Tila lärde sig första tricket på två dagar. Oddie lärde sig som sagt "sitt" nästan direkt. Sen måste man ju repetera också. Men jag blir förvånad när jag inte har tränat med Tila på jättelänge och så kommer hon ihåg alla tricks fortfarande!

#3 Alltid nåt Flört

På den suddiga bilden: Tila ger mig tassen :)

prodigy
0

Här är det katterna som tränar mig! Tex att öppna kylen på kommando, ta fram mer skinka osv..Tungan ute De börjar bli riktigt skickliga !

cosbykatten
0

Jag har faktiskt inte hittat något godis som Pixla är sådär överförtjust i… men jag letar vidare, hade tänkt att klickerträna henne jag med :-)

Supinesophie
0

Hehe, och mina husisar har lärt mig öppna dörren på kommando!

Smarta djur Förvånad

#6 Finns säkert många tips på vad man kan använda, men tonfisk på burk funkar som sagt för mig så jag har inte provat nåt annat xD Eller jag har ju provat köpa hem kattgodis från butiken med det gillar de inte… Kan tänka mig att små köttbitar och sånt också funkar. Lycka till!

cosbykatten
0

#7 > Ska testa med räkor… eller kanske räkost? Får vara lite påhittig.

Supinesophie
0

#8 Ah, bara det inte är nåt hon får ont i lilla magen av så :) Och små små bitar ska det vara. När man klickertränar hundar så brukar man ge en godisbit stor som en ärta ungefär till en medelstor hund, så du kan ju tänka dig vad en liten kisse ska ha för att inte bli proppmätt av träningen.

cosbykatten
0

#9 > Jadå, jag kan grunderna i klickerträning - har gått flera kurser med min hund som jag tränade och tävlade lydnad och spår med :) Men tack ändå :)

Supinesophie
0

#10 Okej vad kul Glad Man vet aldrig vad folk pysslar med!

cosbykatten
0

#11 > Nej, det är ju så :)

joppmoll
0

Tränar gör Castor alldeles på egen hand. T.ex. börjar han blir riktigt skicklig i att klättra i gardiner. Nåt som hans husiskompis Jopp oxå var väldans skicklig på som ung.

Men skämt åsido - har hört att orientaler/siameser ska vara duktiga på att apportera. Castor är galen i att springa efter papperstussar å annat som han kan dribbla med. Han bär oxå omkring på det, men han kommer aldrig tillbaka till mej med grejerna. Vilket betyder att det ligger sisådär 200 papperstussar utspridda över lägenheten plus ett antal bollar, pälsmöss å annat skoj. Å nån gång i veckan kryper jag på knä å samlar in det jag hittar.

Nån som kan ge mej tips om hur jag ska lära honom att apportera?

Supinesophie
0

#13 Känner igen mig där hehe.. Vet inte hur man lär en katt att apportera egentligen, när mina gör det så är det spontant Tungan ute

berthagenn
0

Kör ni en klicker för det mesat ser jag. Att jag inte har tänkt på detta!!!! Cool

berthagenn
0

Kör ni en klicker för det mesat ser jag. Att jag inte har tänkt på detta!!!! Cool