HD på orientalsk katt
Jeg var til dyrlegen med Coonen i går. (I Kr.Sand) Dyrlegen som behandlet han har tidligere hatt siameser. Hun spurte meg om HD var vanlig på siameser. Nei,ikke det jeg vet. For hun hadde rønktet sin siameser da hun syns det knaket litt når katten gikk,og der var det en alvorlig grad på kattens ene hoften. Vi hadde ikke tid til å snakke mer om det der og da,så jeg vet lite i det hele tatt om den katten. Kan aldri tro HD er så veldig vanlig på denne rasen,men er det andre som har opplevd noe lignende?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag har aldrig hört talas om att siames skulle ha problem med HD (höftdysplasi) men att det borde förekomma tror jag säkert. Tror dock att det är väldigt ovanligt, men vet ej som sagt.

Någon annan som hört om detta och kan informera lite?

Jag har inte hört något speciellt om just siam/oriental.
Men vi hade en träff med klubben hos veterinären förra helgen och berörde hd helt kort och veteriären sa att det är ett problem som i första hand drabbar de stora och tyngre raserna. Det är ju samma som med hundarna.
Jag tror också att det förekommer hos siam/oriental men det får ju inte alls sådana konsekvenser för en liten nätt katt som för en 10-kilos Maine coon.