färgutfall..
har en liten undran..
vi ska para vår oriental nu i vår..
hanen är OLH 24 och hon är OSH b 24.
hans föräldrar har färgerna : pappa- BAL 21 och mamma-OLH n24
hennes föräldrar: pappa-OSH b24 och mamma- OSH a
Vad kan då färgutfallet bli?
Och varför kan ingen av de kommande kattungarna bli OLH?
(Är inte så superduktig på genetik så hjälp mig gärna) :)
Ser att det finns lila bakom hanen, och honan är ju choklad.
visst är det så att lila är en dilution av choklad?
kan det då bli choklad i vår kull?
det var lite funderingar från min sida, hoppas någon kunnig här inne kan svara
Hoppas alla hade en sköön helg,
/Malin
Jag antar att hanen är OLH n 24
Färgutfallet borde då bli:
n, n23, n24
Om han inte är heterozygot dominant Dd för då finns även 25% möjlighet till b, b23, b24
Anlaget för kort päls (LL eller Ll) är dominant över ll som är anlaget för lång päls. Om din hona har Ll så finns ca 25% möjlighet att få långhår.
jes det stämmer, n24. hehe missade visst det :)
ehm hur vet man att om de är Dd och LL och Ll ?
om jag kontaktar dig via pm så du får se stamtavlorna, går det att se lite bättre då? vad som kan komma upp i kullen menar jag :)
och sen en annan fråga, HCM och Kategori 4 katter?
Det testas inte för det? Förekommer inte HCM hos kat.4?
Eller ja? Nyfiken på detta. :)
Tack för ditt svar!:)
/malin
HCM förekommer hos alla katter oavsett ras. Det är i dagsläget inte många som testar. Egentligen är det väl bara MCO och NFO som följer ett program mot HCM.
Jag tror inte stamtavlorna hjälper. För att kunna se om en katt är homozygot eller heterozygot för ett anlag so måste man se vad den katten gett för kattungar. Vilka färger hade t ex hanens alla syskon, o s v bakåt i leden. Alltså alla helsyskon är intressanta. Fanns det t ex några korthåriga syskon på farmors eller farfars sida eller några långhåriga mormor och morfars sida. Det sistnämnda är kanske inte så troligt. Vilka färger hade hanens syskon och sedan hans föräldrars syskon. Ja det är en klurighet att reda ut. Men om du skulle råka få en choklad i kullen då vet du sen att hanen är heterozygot och bär på dilutionsgenen.
ok en till fråga.. ;)
kan det dyka upp maskade kattungar? dvs siames varianter då..
eftersom att pappan till hanen är BAL och nästan hela hans stam består av BAL (iaf på 3gen!).
min hona har SIA i stamtavlan också (eller hur man nu ska uttrycka det;)..
Ok men min tanke var väl mer att HCM kanske inte är så vanligt förekommande hos kat.4 katter som hos MCO och NFO kanske?? :)
Tackar för dina utförliga svar!:)
Det borde kunna dyka upp maskade katter ja.
Man kan ju tycka att HCM är vanligare hos MCO & NFO men det är ju en missvisning för att de dels är stora raser och dels så testas en hög procent av katterna. HCM är så vitt man vet lika förekommande inom alla raser och huskatter.
men om det e så brett förekommande varför testar man inte kat.4 katter oxå då?:)
ah va spännande! tackar för hjälpen
Ja det finns nog flera anledningar. Dels har väl ingen rasring åtagit sig ansvaret att fra igång ett avelsprogram och dels så är ju inte testningen speciellt rättvisande idag innan man får DNA tester.
Har lyst til å si litt om dette med siamesanlag. Maskegenet er ressesivt og vil alltid ligge der, om det først har kommet inn. Selv om det ligger i 10. generasjon, kan det dukke opp.

HCM är efter vad jag har hört mindre förekommande hos siam/oriental+långhår än hos de flesta andra raser.
Jag håller med Rolf att de tester som görs idag inte är helt tillförlitliga eftersom det ju blir en subjektiv bedömning.