Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1173 ggr
[SoooL]
0

Hur tror ni hon tänker?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu gör jag lite många inlägg här känner jag, hehe.
Men jag introducerar inte katter så ofta så jag känner inte igen detta "fenomen".

Igår togs min söta Siames tjej hem till mig. Jag var helt inställd på att katt nr 1 skulle balla ur och gömma sig under sängen (där gömmer hon sig jämt när det kommer främmande varelser in i hennes hem) och att katt nr 2 skulle typ, morra fräsa spotta och så.

Nu har det sett ut så här: katt nr 1: ignorerar nytillskottet. Suckar och ligger på soffan/dator stolen och beakar främlingen på avstånd. OM de kommer för nära varandra så fräser hon ifrån och traskar vidare.

Katt nr 2: skit nyfiken. Springer efter nykomlingen och vill lukta på henne (gärna i rumpan), tittar på henne hela tiden och vill bara undersöka kattungen. Inga tecken på ilska någonstans. Hon t.o.m gjorde en gest att hon vill bli vänn med kattungen genom att lägga sig ner framför henne och rulla runt.

Kattungen däremot spottar, fräser och morrar hela tiden när hon ser mina andra katter. Böjer även ryggen så som de gör när de blir arga och vill se större ut. Varför?
Är hon rädd? Eller vill hon sätta DOM på plats eller hur tänker hon?  
Jag har aldrig sett två katter reagera så snällt av att en ny kommer in i deras revir och att det är den nya som faktiskt blir arg och beter sig såsom jag trodde att mina äldre katter skulle reagera.

Kattungen kan även morra åt mig och min pojkvän men det är mer när hon blir överaskad och då tolkar jag det som att hon blir rädd.

Är det här vanligt? För inte är hon unik med detta beteende det tror jag inte. Kaxigare katt har jag aldrig träffat.

Och något mycket roligt hon gör är att om hon ser katt 2 ligga på köksstolen, jag vet att hon ser henne, då kan hon hoppa upp på samma stol och sätta sig bredvid katt 2 och bara morra tills hon spricker. Samma sak när katt 2 låg bredvid mig i soffan, nykomlingen såg henne men hoppade upp ändå - spottade,fräste och morrade.
Siameser är konstiga individer Flört

tuska
0

Om några dagar fungerar lillkissen bättre, den är ju tuff och framåt. Det är den nya miljön som hon inte riktigt känner sej trygg i.  De äldre katterna har insett att det är en osäker liten unge.  Lek mycket med lillkatten så blir den fortare lite hemma och tycker det är roligt i erat hem.

Lycka till med kissen

[SoooL]
0

Så de äldre känner av att hon är rädd då?

tuska
0

Ja det gör dom, ungen är inget hot för dem.

[SoooL]
0

Vad skönt. För jag har tyckt det är underligt att hon som är högst i rang tar emot sånt fräs utan att fräsa ifrån.
Hoppas att hon inser att mina gamla tanter är snälla tanter som är bra å ha när man vill mysa och roliga att leka med Skrattande