Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 11999 ggr
kalindas
0

Erfarenhet av juvertumör på katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det sitter någon elak gubbe (eller gumma) där i himlen som anser att jag inte får vara för glad för länge, när det gäller mina djur…

Kommer hem i går kväll efter en liten utflykt på 1,5dag. Alla katter pigga och glada. Pussar på alla och klappar de som vill på magen…

Sitter med Saga i famnen och tycker hon känns lite knölig!
På den korta tid jag var borta har hon fått, en ganska stor knuta på en spene. I dag kände jag en liten knöl på ett par andra juverdelar!
De växer alltså FORT = elakartat??

Ska så fort jag kan på måndag, ringa och få dem bortplockade. Men visst är jag orolig! Saga är ju bara 1,5år gammal!!

Kan den korta tiden (ca 3 veckor) som hon åt p-piller orsakat detta? Eller är det bara nåt som gått i arv? Saga är kastrat…

Så ni som haft liknade problem med era katter? Hur har det gått? Fick de tillbaka knutorna efter operation?
Hoppas ju att Saga ska få leva i 20år till. Men känner mig väl inte direkt hoppfull för detta längre…

/Elisa

paivi
0

Oj vad hemskt tråkigt! Du har verkligen haft otur med dina katter.

Stackars lilla sköna Saga, hoppas det är ingenting farligt!

Canoodles
0

Har tack och lov ingen erfarenhet av detta men ska hålla alla tummar jag har för dig och Saga

Avions
0

Det kan gå hur bra som helst men faktum är att juvertumör på katt är ofta elakartad. Sen ger det även ofta metastaser till lungorna.

Men att du gör en operation snabbt på henne höjer ju oddsen.

Hoppas det går bra.

kalindas
0

Jag ska försöka fixa tid redan i morgon. Kruxet just nu är att få tag i en veterinär som godkänner att ge mig på räkning…

Varför är man alltid pank då djuren är sjuka?
Senast satt jag och storgrät på ett djursjukhus med akut/nyopererad Saga. Då de vägrade släppa iväg mig och katten.
Jag vägrade lämna henne på en klinik där de gick hem klockan 21,00.

Hade som tur var snälla föräldrart som körde 10 mil för att lösa ut oss…

Om jag inte får tag i mina "vanliga" veterinärer. Ska jag iallafall se till att gå till en sjukhus där de har dygnsöppet! Kosta vad det kosta vill!

/Elisa

[hakkapelitta]
2

Ja, Frida har knölar vid juvren som kastrat, och de uppstår fort men växer inte. Det är kalk-knölar, och ofarliga enligt våran veterinär. Stenhårda små saker, men de sitter inte fast som en tumör gör. Går den absolut inte att rubba, sitter den som ett smäck - då ska man börja oroa sig.

kalindas
0

Det låter lugnade. Hoppas på att det är det som Saga har.Glad
För dessa är lösa, dvs jag kan gripa runt dem. Fast ganka mjuka.
Hur stora blev Fridas knölar?

Ska kolla upp henne hos vet. i morgon för säkerhetsskull.

/Elisa

[hakkapelitta]
0

#6 Fridas knölar är ungefär som ärtor i storlek, hon har bara en just nu. De poppar upp och åker tillbaka igen. Är ganska mjuka i början men stelnar lite till tror jag. Kan du greppa runt dem så låter det väldigt snarlikt Fridas!

Juliette-
0

Kan det vara så stor skillnad på hund och katt då?
Min kompis hund får tumörer hela tiden men hon är gammal.. juvertumörer dom plockar bort titt som tätt dock är dom ju inte elaka på henne utan tas bara bort sen är det bra för en stund igen…

kalindas
1

Hoppas verkligen att du har rätt!
Får skicka en på analys så jag säkert vet. Men det låter ju som det stämmer med det din katt har…

Har i o för sig även stött på juvertumörer som man kan greppa om. Hundarna har haft det och mina tamråttors jättetumörer satt inte heller fast i annat än huden…

/Elisa

[hakkapelitta]
0

#9 Mina tamråttors juvertumörer satt fast. De går att greppa men inte flytta runt! Det är skillnaden.
En kalkknöl ser de på en gång när de tar bort vad det är för något.

kalindas
0

Sagas knölar går inte att flytta runt heller…Ledsen
De sitter fast runt själva spenen. Däremot kan man greppa runt knutan.

För som jag fattar på förklaringen så kan du knuffa dessa knölar under skinnet?

/Elisa

Avions
0

Ja det är skillnad på hundar och katters juvertumörer. Hundars är ofta godartade.

Kalinda…hon är försäkrad va? Då kan du ju be kliniken direktreglera henne. Då behöver du ju inte ut med sån stor summa direkt.

Helenaf76
1

Håller tummarna att det inte är något farligt! *kram*

kalindas
0

Jo hon är veterinärvårds försäkrad så ret kostnadsmässigt blir det inte så jättedyrt. Det är bara självrisken. Hade i o för sig kvittat om hon inte varit försäkrad. Hade kollat upp det ändå…

Kommer hänga på telefonen i morgon och fixa en tid. Har mejlat "min" veterinär. Men h*n har inte svarat. De har lite bättre utrustning på den kliniken.
Annars så fixar jag det hos distriktveterinärerna, finns en som är utbildad på smådjur där också…

Funderar på om man ska ta bort alla spenar på henne, om det visar sig vara cancer. Då kan det inte återkomma där iallafall…

/Elisa

Attacks
0

Håper alt går bra for deg og Saga.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Avions
0

#14..Man tar hela juverdelarna.

ramithi
0

Min gamle balineser hadde jurkreft og det ble spredning. Men hun ble 9 år. Der kjennest det slik som du forklarer. En lang pølse. Jeg krysser det jeg har for deg.

kalindas
0

Tack!
Får hoppas det är något annat. Men jag är skeptisk. Bara på ett dygn känns det som det bubblat upp massor av knutor…Fundersam

/Elisa

SacredSouls
0

Å Kalindas Ledsen Klem.

Håper det ikke er noe alvorlig og at du får en positiv beskjed fra veterinæren i morgen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

Kalindas, ta nu inte ut allt i förväg! Vi håller tummarna för att det är något helt annat än juvertumörer. Kanske är hon bara skendräktig nu med Odin i huset och tror att hon har di? ;-)

Jag håller tummarna för dig och hoppas du får en tid så snart som möjligt.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
0

Åhh, jag förstår att du är orolig för Saga. Jag hoppas verkligen att detta är något ofarligt. Vi håller alla tummar och tassar vi har!

Tröstkramar Lotta

kalindas
0

Skendräktig tro jag knappast. Hon är ju trots allt kastrat och det är bara småknölar vit två spenar. Dessa är i olika form.
Kände på henne precis och längst hela magen är det massa med mini knutor.
Det jag hoppas på är det som hakkapelitta skrev ovan…
Får se vad svaret blir…

/Elisa

sighni
0

Jag håller tummarna att det inte är något farligt. Min vetr. har också sagt att om knölen sitter löst är det mer hoppfullt. Min ena whippet hade en knöl vid juvret. Det var en ofarlig cysta så kan de ju ocksa vara. Håller tummarna.

kalindas
0

Har förstått det så att hundars tumörer är mer godartade. Katters är nästan alltid elakartade, speciellt om de kommer snabbt…:-(

/Elisa

Helenaf76
0

*håller tummarna stenhårt* Tänker på dig o Saga idag!

kalindas
0

Tack!

Har fått tid 11,30 idag. Mest för att få en diagnos…
Sen i går förmiddag har det kommit fram ett pärlband av knutor längst båda sidor på Sagas mage…

Med tanken på hastigheten de växer i och att Saga är lite mer dämpad än vanligt. Så har jag bestämt att inte operera henne…

Det är i det närmaste omöjligt även för en skicklig kirurg att få väck alla dessa knutor och utstätta Saga för en så stor operation som detta är vill jag inte.
Hade det bara varit ett par små knutor hade jag inte tvekat att ta bort dessa.
Men hela pärlrader!

Så min plan för dagen är att få en diagnos. Sen gosa och mysa med min lilla Saga här så länge hon mår bra och är med…

En svag förhoppning finns att det KAN vara nåt annat. Men med tanke på hur magen känns nu så är jag skeptisk…

/Elisa

paivi
0

Tummarna upp!

Men det låter inte så bra.

Kramar, om det nu hjälper någonting Ledsen

SacredSouls
0

Så flott at du fikk time så fort. Uff jeg skjønner at du er nervøs Kalindas.

Hvor på magen er det du kjenner de? Er det på siden?

kalindas
0

Tack! Nej tyvärr låter det inte alls bra. Enligt flera sidor jag läst och veterinärer som jag och andra pratat med. Så brukar snabbväxande juvertumörer vara ett bevis på att det finns i hela katten..Gråter

Knutorna sitter som ett pärlband längst hela bakre juberdelarna på båda sidor. Även lite mitt under magen…
Har inte känt några knutor någon annan stans. Men med tanke på hur fort de har vuxit. Kan de ju växa lika fort på andra ställen…

/Elisa

AFamosa
0

Kalinda jag förstår hur tärande detta måste vara för dig, oron över vad detta möjligen kan vara- ovisshet är nästan det värsta av allt och därför är det väl ändå bra att du fick en tid för Saga så pass fort efter helgen.

Tänker på Er två idag! Kör försiktigt!

Louise

SacredSouls
0

Nei det høres ikke så veldig positivt ut Gråter Men såklart man blir jo farget av egne opplevelser og jeg tenkte jo Lizzie jeg når du fortalte dette. Men altså Lizzie hadde sine kuler på siden og det var i lymfekjertlene hele veien.Fra forbenet til langt bakover på kroppen. Kuler på størrelse fra en liten ert til drue størrelse omtrent.De vokste jo voldomt raskt på Lizzie.Vi kjente tre på en fredag tror jeg og 8-9 på tirsdagen etter (om jeg ikke husker helt feil nå) Det var iallefall ikke mange dagene.

Men det kan jo være at det er noe helt ufarlig Kalindas,jeg forstår deg så godt at du tenker negativt når det dukker opp så raskt da.

Masse klemmer

tuska
0

Har bara erfarenhet med juvertumör på  hund, då är det inte så himla snabbväxande. Prognosen dålig med att ta bort båda juver raderna, så jag gjorde inget åt det. Vi fick ett härligt sista år tillsammans, när hon insjuknade va bara över en natt då buken vätskefylldes. Så jag fick komma till veterinären kl 8 på morgonen, ja det är tufft  FYYY. Gråter  Kanske kanske din misse får en annan diagnos

kalindas
0

Visst drar man paraleller till katter som Lizzie och Toysas Kråkan. Båda dessa var ju unga katter precis som Saga är.

Med tanke på alla sjukdomar mina stackars katter råkat ut för under ca 2,5år så är det inte konstigt att man blir pessimistisk…

Livmordersinflammationer
FIP
Leverförfettning
Diarreer
Scolios
Flatchest
Dödfödda ungar
Inflamerad tarm
Klamydia
och nu ev. cancer..

Med mera med mera…
Börjar bli lite trött kan jag ju säga.
Skulle tro att jag hade 50 katter istället för 5 om man tänker på problemen…Fundersam
Men nån gång bör väl saker och ting vända!

/Elisa

kalindas
0

Skulle misstänka att Saga kommer få exakt samma diagnos som din vovve…
Får hoppas att hon också är med mig i ett år till. Men om inte tillväxten på dem stannar upp. Så blir hon inte kavr här så länge till är jag rädd..Gråter

Har inte börjat gråta ännu. Det kommer väl när jag får svart på vitt att det är det jag misstänker…

/Elisa

SacredSouls
0

#33 Nei du har hatt veldig mye og da er det jo ikke rart man blir negativ.Av en eller annen grunn så kommer alltid slike ting i puljer også. Mange vonde opplevelser på rad.Gråter 

Lykke til hos veterinæren Kalindas.Jeg håper det går mye bedre enn du frykter.

Trøsteklemmer.

Attacks
0

En halvtime igjen nå. Lykke til!! Du må prøve å være optimist innen du vet hva.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[hakkapelitta]
0

Jag håller tummarna för att det är något ofarligt! Lycka till..!

Nilla
0

Jag tänker på dig och håller tummarna.

kalindas
0

Nu har vi fått diagnosen…

Saga har juvercancer. Den har på bara ett par dagar spridit sig upp i ljumskarna. Diagnos dödlig…Gråter

Så länge Saga är glad och pigg och äter. Får hon vara med mig och övriga katter. Minsta tendens till svaghet eller att hon blir dålig så får hon somna in.

Hon kommer bli totalt bortskämd med burkmat varje dag och många pussar.

/Elisa

cujo99
0

Sådan sorg jag lider med dig!!!!!!!!

paivi
0

Oj Gråter Lilla vackra stackars Saga!

Helenaf76
0

Oh NEJ! Vet inte vad jag ska skriva! Känner så med dig! *kram*  Vackra Saga! Det är inte rättvist! Gråter

Avions
0

Nej vad tråkigtGråter

tuska
0

Aj Aj Aj….. Skit också.   skäm bort henne med mycket godis mat å kärlek, det är väl va du kan göra i detta läge. jag förstår du har världens störst klump i magen nu

[hakkapelitta]
0

Fyfan, stackars dig Gråter

Så sorgligt…

Nilla
0

Men herregud, Kalindas…jag är så ledsen för din och Sagas skull. Att det kom så fort?

Jag har haft hund med juvertumörer som jag opererade och la mycket pengar på. Men det kom tillbaka och då lät jag det vara. Hon var ändå gammal. Saga är så ung. Jag förstår inte varför du har sån otur. Jag finner inga ord. Gråter

AFamosa
0

Gråter så tragiskt och grymt livet kan vara.
Nu får du ta en dag i taget och egentligen är det nog efter den principen man skall leva jämt- man vet ju faktiskt inte vad som händer nästa minut :-(
~ Räkna de lyckliga stunderna blott ..~

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kom skrämmande fort…
Från ingenting i fredags till massor av knutor i dag.

Veterinären var även han väldigt förvånad av att en så ung katt fick detta. Har en känsla att immunförsvaret på katterna i denna kull inte har varit tiptop. Två katter med FIP, Saga med både Pyo och nu Cancer tyder lite på detta…
Får bara hoppas att de övriga fyra i denna kull inte ärvt denna svaghet…
Tamlin är jag nästan 100% säker på att han inte gjort det, är däremot mer osäker på Tula.

Är säkert bara hypokondrisk. Men man blir sån tror jag.

Skatan och Odin är inte släkt med de övriga katterna här. Så jag hoppas att de får friska och starka barn…
(Om nu Skatan inte har fått hormonrubbningar av p-pillrerna)

Nytagen bild på Vackra Saga! Än så länge är hon som vanligt pigg o busar.

/Elisa

Helenaf76
0

Oh, vackra Saga! Kyss

[hakkapelitta]
0

Vackraste vackraste Saga!

ossilian
0

Åh nej, Kalindas! Jag har helt missat denna tråd och blir helt förfärad över att läsa att din älskade Saga är så sjuk. Kan inte annat än sända dig en elektronisk kram. Tänker på dig!

Avenacattery
0

Skit också!

Vad ska man sæga. Ord kænns dumma just nu.  

Stor kram!

Nilla
0

Ska veterinären ta prover på tumörerna? Eller har han bara känt över henne och konstaterat att det rör sig om elakartade juvertumörer? Finns det inget hopp alls?

Rovardotters
0

Så väldigt trist att höra hur mycket elände som har drabbat dina stackars katter och förstås då också dig. Tyvärr är det ju så att en olycka sällan kommer ensam men du har väl fått din dos nu så att lyckan vänder framöver. Då kommer de sju bra åren istället. Pussa lilla SagaKyss

Attacks
0

Dette var kjempetrist å lese Gråter Nyt dag og for dag.

iafia
0

Stackars dig! Vad hemskt. Lider verkligen med dig!Gråter

Qetesh
0

Nej, vad hemskt! Stackars lilla Saga och stackars dig!! Gråter Ibland är allt bara så orättvist. Hon är så jättesöt och jag hoppas hon får må bra så länge det bara går!
Känner med dig!

kalindas
0

Det är totalt onödigt att ta prov på så snabbväxande tumörer då de till 99,9% är elakartade. Speciellt med detta snabba förlopp.
Från att vara en liten knuta i lördags har hon nu två långa kedjor som går från spenarna upp mot ljumskarnas lymfknutor…
Så nått hopp för den unga damen finns tyvärr inte…Gråter

Det enda jag nu kan hoppas på är att det kommer gå så smärtfritt för henne som möjligt och att hon mår så bra hon kan ända till slutet…

/Elisa

HeidiK
0

Det var veldig trist å høre om Saga Gråter - jeg håper at det går smertefritt som du selv sier.

Nilla
0

Usch, så ledsamt, Kalindas. Gråter Jag har varit ute på nätet och läst en del under dagen. Visste verkligen inte, att det kunde gå i en sådan rasande fart.

SacredSouls
0

Gråter Å nei Kalindas. Jeg kom hjem og logget inn her og håpet så veldig at det skulle være gode nyheter.

Det var ubeskrivelig trist dette her og jeg lider så med både deg og Saga nå.

Masse trøsteklemmer

paivi
0

Jo det här får nästan mig gråta oxå - fast jag har aldrig mött varken Saga eller Kalindas.

Det är så hemskt att miste ett kärt djur Gråter

ramithi
0

Uff dette var veldig trist. Å den nydelige padden i tillegg. Jeg føler virelig med deg og hvordan du har det nå.

Liljekatten
0

Fy tusan så orättvist! Stackars Saga och stackars dej! Gråter 

Jag förstår att du är jätteledsen nu. Ofattbart hur fort detta kommit, har aldrig hört talas om ett sådant snabbt förlopp. Många kramar härifrån oss och ännu fler nospussar till din vackra Saga. Skäm bort henne allt vad du orkar nu…

Wikrita
0

Jeg føler virkelig med deg, Kalindas, og vet nøyaktig hvordan det føles, fordi jeg mistet Ww'02, SW'04,'00,IP/EC(N)Wikrita's Double Diamond på nesten samme måten, bare at hun fikk mange flere år, og hadde en kul i det ene juret som vokste fra ingenting til en bordtennisball på mindre enn 2 uker. Da hadde det spredt seg til lungene, og hun fikk slippe å lide mer. Det er grusomt å miste et dyr man ser hver dag, som man har mye glede av, men uansett må vi tenke på hva som er til det beste for dyret. Og når det ikke går lengre, skal vi dem muligheten til å få slippe mer. Detter må vi ta med oss bilder og minner og leve videre så lenge vi kan.

kalindas
0

Precis så tänker jag också. Så länge Saga är pigg och mår bra så får hon vara med.
Blir knutorna stora och jobbiga för henne, eller att det sprider sig till andra delar av korppen. Så får hon somna in…

Jag fotograferar henne jättemycket nu. Så jag ska ha många fina bilder på henne…

/Elisa

Nilla
0

Vi finns här och stöttar dig.

Bokskogens
0

Sänder ljus och värme till er båda!
Så otroligt sorgligt att läsa…

Canoodles
0

Ibland är livet bara FÖR orättvist…..

Mys med Saga den tid hon har kvar och skäm bort henne allt du kan!

Många tröstekramar från mig till dig

sighni
0

Det var verkligen tråkigt. Jag lider med dig.

kalindas
0

Misstänker att hon fått knutor i halsen. Tycker hon sväljer väldigt kraftigt. Torrmat tror jag inte hon äter längre. Men burkmaten.
Ska se på det under dagen och i morgon. Annats beställer jag tid redan nu i veckan.

/Elisa

paivi
0

Så fort det går  Gråter

tuska
0

jag skulle nog ta det tuffa steget att ringa veterinären…… det låter som det kan bli för jobbigt för både dej å katten. Min tanke är att luftvägar kan täppas till, så det blir nå panikartat för er. Det är inte alla som lungt får somna in utan det blir en jädrans kamp, för katten.  Tycker att det låter som det skulle gå fort utför…… Har haft en "bonnis" för många herrans år sedan som fick kämpa på slutet med andningen, jag han inte in med katten för att få den hjälp som den behövde.Gråter Jätte jobbigt för dej nu. Du får all min styrka å lite till…. Det där gick åt helsike för fort tycker jag

hecajon
0

Lider så mycket med dig, massor med styrkekramar till dig och Saga

kalindas
0

Jo jag har tänkt på detta. Hört en del skräckexempel.
Men samtidigt känns hon just nu aldeles för "frisk" för att åka in direkt.
Nu ikväll svalde hon glatt hela hundmatbitar utan en enda knick på huvudet.
Har stenkoll och sagt till min arbetsgivare att det kan hända att jag måste åka direkt oavsett om jag ska jobba eller ej.

Känns på nåt sätt fel att ta bort en "frisk" katt. Det har inte riktigt gått in i mitt huvud att hon är döende…
Det syns ju inte på henne…

/Elisa

Nilla
0

Hon kanske kan leva ett bra tag till med sina knutor? Kanske "känner du in" mer, nu när du vet att hon verkligen är sjuk? Se till hennes allmäntillstånd, det är nog det bästa. 

Jag lider så med dig och Saga…

Canoodles
0

Följ ditt hjärta och gör det som känns rätt för dig. Vi fungerar alla olika i sådana här situationer.

Det är alltid jobbigt att se en kär vän bli riktigt dålig och efter egna erfarenheter väljer jag, när det är hopplöst, att ta bort min vän innan det har gått för långt. Detta gör jag både av egoistiska skäl och för min väns skull.

MijmuPix
0

Men oh så sorgligt att läsa om vackra Saga! Och så snabbt det gått! Gråter 
Läste denna tråden i går kväll men när jag svarade så blev det "error error". Har tänkt så mycket på er under dagen och skickar er många, många styrkekramar!

tuska
0

# 75    Lätt för mej å säja vad jag skulle gjort, men ser att du tog det på rätt sätt.   Det är väl så att jag är på tok för rädd för förloppet att stå hjälplös i en akut situation. Jag skulle bli så enormt förtvivlad med att få en sån diagnos på en ung katt att jag helt skulle "balla ur".  Du gör det bra tycker jag, det är skitjobbigt att ha denna stenkoll.

Attacks
0

Det er du som kjenner din Saga,og du er nå i en sånn situasjon jeg ikke unner noen Gråter

ossilian
0

Kalindas, hur går det för er? Är det stabilt eller har hon försämrats?

kalindas
0

Hon är som vanligt märker ingen skillnad. Hade jag inte vetat om knölarna på magen så hade jag trott hon var fullt frisk.

Var tvungen att känna om de fortfarande var kvar eller om både jag och veterinären kännt fel. Tyvärr var de kvar…

/Elisa

/Elisa

paivi
0

Skönt att hära iaf - att hon mår hyfsat väl, menar jag Glad

Kramar!

SacredSouls
0

Så godt at hun er i fin form KalindasKyss. Så får dere en god siste stund sammen.

Jeg husker hvordan det føltes da jeg visste at Lizzie var dødsyk men virket så frisk at man undret på om alle hadde tatt feil.. Kos deg med de gode dagene og selvom du vet at det kommer en dag hvor det ikke går mer så hjelper jo disse dagene til med at man får gode minner.(og er en liten mental forberedelse på det som kommer også)

Trøsteklemmer

ossilian
0

Skönt att höra att hon verkar någorlunda bekymmerslös.

Kram

MalinL
0

Så ledsamt detta som hänt Gråter. Tänker på er.

kalindas
0

Var på ett kattmöte nu i kväll om reproduktion av katt. Även den veterinären bliv väldigt förvånad att jag hade en 1,5år gammal kastrat hona med juvertumörer.

Då blir jag såklart ännumera grubblig. Tänk om jag och veterinäre jag var hos tagit fel?!
Men om det inte är det, vad är det då??

Man kan ju ta biopsi. Men samtidigt, varför? Bättre att se vad som händer. Vill inte krångla att söva ner och skära i henne.
Hon blir inte friskare av det…

Jag föstår nu hur jobbigt det var för dej med Lizzie. För hur kan man förstå att ens katt är dödssjuk då hon leker och är som vanligt?

/Elisa

paivi
0

Biopsi kan oxå få elakartade cancern växa ännu fortare.

Skulle inte heller ha gjort det!

kalindas
0

Pratade med ännu en veterinär idag. Även han tyckte det var konstig med juvertumörer på en så ung och kastrerad katt.
Ska ta med henne till vet idag samtidig som vi ska hämta min kompis hund. Får se om de hinner känna på henne…

/Elisa

kalindas
0

Börjar mer och mer fundera om det är tumörer som hon har.
De bubblade upp väldigt fort, men nu har det inte hänt nåt på ett tag. Tycker t.o.m att det känns som de första minskat i storlek…

Funderar på om jag trots allt ska göra en biopsi på henne för att veta vad det är!
Avslutade hennes försäkring i måndags, men det kvittar vad det kostar.
Det enda som är lite surt är ju om det visar sig vara ofarliga fettknutor och hon är helt oförsäkrad. Fundersam
Får väl fixa en ny föräkring igen då bara efter biopsin.

En veterinär var säker att det var tumörer då han kände. Veterinär nr. 2 tyckte det kändes konstigt.

Ska fundera nu över helgen hur jag ska göra…

/Elisa

Nilla
0

Har du avslutat hennes försäkring?! Men oj…då kan det här bli en riktigt dyr affär för dig. Förvånad

ossilian
0

Men varför avslutade du hennes försäkring? Det är ju nu om nånsin du behöver den. Kanske en affekthandling?

Håller tummarna att det inte är något elakartat som Saga drabbats av.

AFamosa
0

Kalinda- det har bara gått ett par dagar och du kan lägga in henne i ditt förs.bolag igen- idag säkert.

;-) Louise

kalindas
0

Räknade ju med att hon komemr att dö och då behöver jag ju inte försäkringen.
Tror inte det blir så dyrt att göra biopsi. Kanske 3000kr. Men det är inte så himla mycket mer än vad självrisken är.
Kan inte ta tillbaka någon försäkring nu när de vet att hon ev. är sjuk.

Kommer vänta några veckor innan jag gör nåt. Både för att se vad som händer med knutorna och se hur hon mår.
Men är hon frisk och pigg i juni då skattepengarna kommer. Så gör jag en biopsi på henne…

/Elisa

Nilla
0

Kan du inte ringa försäkringsbolaget och förklara;

"…jag fick en blackout när jag fick reda på att min katt var döende och avslutade försäkringen i förtid…"?

Hoppas du tar mina råd på rätt sätt. Jag är orolig för att ditt snabba beslut, kan bli ödesdigert för dig. Mycket kan hända ännu.

Det är värt ett försök! Glad

kalindas
0

Försäkringsbolaget är Agria. De går knappast på att jag fick en balckout och sendan plötsligt skickar in räkningar om Biopsi.
Saga är "frisk" nu och skulle hon vara lika pigg i juni så kollar jag upp vad det är för knutor. Kan offra de pengarna till henne utan problem.
Skulle det visa sig att det är ofarliga knutor då. Så ser jag till att få ett friskintyg på henne och försäkrar om henne.
En biopsi kostar ca 3000kr. Självrisken är på ca 1000 + 10%. Så jag förlorar inte så mycket på det.

Just nu så ligger jag lågt och ser hur allt utvecklas. Tror fortfarande att det är juvertumörer hon har och vill därför vänta lite och se.
Är det inte juvertumörer så är det inget som är farligt för katten och då är det heller ingen fara att vänta.
Kommer oavsett inte att operera bort knutorna så länge de inte är till besvär för henne. För det hade blivit en väldigt stor operation…

/Elisa

SacredSouls
0

Jeg håper jo såklart det er fettkuler din Saga har men jeg husker jo med Lizzie så kom de utrolig raskt. Fra en mini ert til 9 på få dager.(både store og små kuler)

Men se det litt an du,er det fettkuler så er det jo ikke farlig og da spiller det jo ingen rolle om du venter litt.

Krysser fingrene for at hun holder seg i super form.

Asmodena
0

Ber om ursäkt för att jag drar upp en gammal tråd, men jag undrar hur det gick med Sagas knutor?

Anledningen till att jag frågar är att jag igår kväll upptäckte knutor på min Dizzys juver. Hon är inte ens 2 år (enligt veterinärerna, hon är ju hittekatt så helt säker kan man inte vara) och vad jag vet aldrig ätit p-piller. Jag lät kastrera henne direkt när jag fick henne.

just nu väntar jag på att min veterinär ska vakna/börja svara i telefon.

kalindas
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sagas knutor visade sig tack o lov vara någon typ av hormonknutor. Så hon lever fortfarande och har inge knutor kvar.
Men både jag, två veterinärer och ett par kattägare som haft tumörer på sina katter, var säkra på att det var juvertumörer.
Jag är otroligt glad att jag hade is i magen och inte fick panik och skulle operera.
Att operera ett katt med juvertumörer är ofta helt i onödan och till stor smärta för katten. Juvertumörer dyker nästan alltid upp när katten redan har cancer i kroppen och är nästan alltit elakartade.

Det finns en sjukdom, som jag inte i nuläget kan minnas namnet på, som också ger knölar och knutor i juvret. Tror det var det Saga hade.
Ofta dyker det upp på unga katter och kan bli rejält stora. Dessa har jag för mig försvinner senare och katten blir frisk.
Men för att veta säkert kan man ta ett prov en av knölarna.
Sagas var som små ärtor men växte inte så mycket. Sen en dag, så försvann dem.

Denna katt har lurat mig många gånger med alla typer av sjukdomar och symptom, men lever gör hon. Flört

/Elisa

Asmodena
0

Ok, vad skönt att höra. Jag har fått tid hos veterinären imorgon så ska de titta på det. Jag har inte möjlighet att operera henne iaf, så om det skulle visa sig vara illa så får hon leva tills hon börjar visa sig dålig. Just nu är hon pigg, busig, äter, dricker och går på låda som vanligt. Fint hull har hon också, väger 3,9 kg.

Så jag hoppas att hennes också är ofarliga.

kalindas
0

Om du känner att du har råd, så ta ett prov på knutan, så vet du ju helt säkert.

/Elisa

Asmodena
0

Hon är ju försäkrad så jag borde kunna bekosta ett prov, även om min ekonomi är något begränsad. Men oas så ska jag ju ändå ner i vikt.

flis
0

Min Zindra opererade bort en tumör i juvret och den visade sig vara godartad. Skrattande

Asmodena
0

Dizzy blev kvar hos veterinären över natten. På morgonen ska de ta biopsi på den största knutan, de andra tyckte veterinären verkade ofarliga men den var hon osäker på.

kalindas
0

Håller tummarna att det är "snälla" knutor.

/Elisa

Asmodena
0

Jag ska hämta hem Dizzy idag och har fått veterinärens bedömning efter att hon tittat på biopsin. Ofarligt.

Hade hon varit det minsta osäker skulle hon skickat det till patologen

kalindas
1

Härligt! Glad
Då kanske det är samma knutor som de som Saga fick. Då försvinner de förhoppningsvis igen.

/Elisa

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.