Vad gör en domare?

Jag klipper in mitt meddelande här från en annan tråd (bästa domare). Det vore kul med lite fler åsikter på området! Jag tycker det viktiga är god hand med katten och ett gott bemötande. Att domaren är konsekvent är viktigt tycker jag. Det är betydelsefullt att en domare har en vision för rasen och motiverar sina bedömningar.
Hälsningar Ninni.
Tackar!

En bra domare ska känna till rasen och inte bara ha sett den på utställning. De bästa domarna är de som själva har eller har haft uppfödning av rasen som de dömer.
En bra domare måste vara konsekvent (drar man ett cert pga gula ögon på en OSH så ska man dra certen för alla OSH med fel ögonfärg t ex).
En bra domare ska berätta positivt och negativt och dessutom förklara varför det är så. De ska berätta lite när de bedömer katten (innan de börjar att skriva) och sen får de gärna kommentera lite när de har skrivet klart också.
En bra domare ska ha god kontakt med katterna och alla ska känna sig trygga. Om domaren pratar med katten är det ett stort plus i kanten :)
En bra domare ska vara på gott humör och vara helt opåverkad av ev. kommentarer från ägare/assistent/elev/publik :)
Det finns säkert mer som jag har glömt…