Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3189 ggr
[RussinsMusli]
2011-03-28 17:37
0

För och nackdelar

Jag har kikat lite härinne ett tag, ska snart flytta hemifrån och vill då ha katt(er) som sällskap! 
Jag har länge varit fascinerad utav Birma, Skogkatt, Maine Coon - ja dom större långhåriga katterna! Men har också fattat tycke för Oriental och Siames… Så jag undrar om ni kan skriva lite för och nackdelar med dessa jämfört med andra katter? (tex. pratar dom mer/högre, kräver dom mer/mindre…) Glad
Och går dom ihop med smådjur? Klart det inviduellt men jag tänkte mer allmänt… Har ju råttor!

Vill också påpeka att dom kommer vara innekatter, få sina vacciner, bra mat och vara två.

Myzakatt
2011-03-28 19:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du vet att det finns egna forum för dessa raser du frågar efter? Du får säkert mera svar där

[RussinsMusli]
2011-03-28 19:33
0

#1 Ja det vet jag… Men läser du mitt inlägg igen så är det för och nackdelar med Oriental katterna jag frågar efter.

Myzakatt
2011-03-28 19:44
0

Sorry såg inte ens orden siames och oriental

Attacks
2011-03-28 19:57
0

Dem går sammen fint med det aller meste. Aktivitetsnivå og volumnivå er individuelt. Dem er fine samtalepartnere og veldig hjelpsomme og kreative. Man må like at dem er akkurat der du er Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[RussinsMusli]
2011-03-28 20:24
0

#4 Er det best og ha en siames eller to? Den kommer ikke være alene katt alltså, men om man har en annen kattrase tenkte jeg. Men dem kanskje trives best sammen?

Attacks
2011-03-28 20:34
0

Det aller beste er å ha 2 av samme søskenrase stort sett,fordi dem er så særegne og hærlige. Men dem går fint med andre raser/huskatter også for mange. Vi har en kastrert main coon her utenom. Han elsker de rare samboerene sine,og er godt farget av dem. Men han er vokst opp sammen med demGlad

Dem bør ihvertfall aller helst bo sammen med noen som liker å ligge i haug,for dem elsker intimitet.

Men jeg har også solgt orientaler til noen med main coon,hvor main coon katten syns min kattunge var et eneste stort irritasjonsmoment. Så det er veldig individuelt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
2011-03-28 20:41
0

Fördelar: Pratiga, intelligenta, påhittiga och lekfulla med mera…
Finns en bra tråd om hur dessa katter är. Letade efter länken med hittade den inte. Tror den heter "Du vet att du har en oriental/siames när.."

Nackdelar: En del har en tendes att bli rasistiska mot andra raser. Speciellt om de är två eller fler mot en.
De kan även vara svartsjuka och ägarbundna. Oftast om man bara köpt en ensam katt. Man bör alltså ha två katter om man ska ha en Siames eller Oriental.

Titta gärna runt i omplacerings annonserna. Kan vara en idé att skaffa två katter som redan fungerar bra ihop.

/Elisa

[RussinsMusli]
2011-03-28 20:47
0

#6 Okey! Glad

#7 Okey, men då kör jag på två siameser! Jag kan inte köpa just nu då jag fortfarande bor hemma men letar lägenhet så är inte så långt kvar :)

Myzakatt
2011-03-28 20:49
0

Jag har en Oriental och en Maine Coon de kompleterar varann rätt bra och framför allt trivs och leker d massor ihop.

Sozzia
2011-03-28 20:56
0

Lise…

Du säger att du vill ha sällskap. Då har du hittat rätt! Flört

Genom att köpa oriental/siames så garanterar du dig om att du får en snäll katt som verkligen vill vara med dig.

Eftersom personligheten varrierar, så vore det ju klokt att du börjar kolla runt bland seriösa uppfödare som kan hjälpa dig att hitta kattungen/kattungarna som har just den karaktären du söker.

Jag vet ngn som har innekanin, siames och oriental. Det går bra och de kan springa fritt i samma rum, men alltid under uppsikt. Likadant marsvin. Dessutom känner jag en som har möss och siames (plus par katter till) och det är inget problem. Siamesen är obrydd och sitter inte utanför akvariummet och stressar mössen. (Hans ägare tror inte han riktigt har fattat att det bor möss där inne.) Men sägas kan ju att matte och husse i det här fallet aldrig någonsin låter dem få gå fritt tillsammans. Tungan ute Råttor däremot har jag ingen erfarenhet av.

Lycka till med att hitta dom rätta katterna!

[RussinsMusli]
2011-03-28 21:11
0

#10 Jag kommer nog inte heller låta dom springa fritt utan tillsyn, den risken tänker jag inte ta! :p

Men va bra, då är jag 99% säker på att jag vill ha en oriental/siames! Glad

kalindas
2011-03-28 21:45
0

Sussi89 här på Siames i Fokus har både tamråtta och katt om jag inte har fel för mej.
Jag hade det också, men släppte aldrig ihop dem. Kändes lugnast så.

Gerbilerna jag hade, bröt sig katterna in och Ecco min ene Oriental, fick gratis lunch..Flört

/Elisa

[RussinsMusli]
2011-03-28 21:47
0

#12 Mums! Man får väl hålla lite koll ;)

Sussi89
2011-03-29 11:17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så sent som igår var min katt Björne inne i råttburen och snodde lite mat! Jag har nästan alltid öppet till buren.

Råttan har oftast inget emot det. Däremot när någon av katterna hoppar upp på buren så biter råttan dom i fötterna!

Det tycker jag är bra för nyinflyttade kattungar så dom lär sig att man låter bli råttorna!

(en bild jag tog för säkert över ett år sedan)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[RussinsMusli]
2011-03-29 12:53
0

#14 haha gulligt! :)
Men va bra, då vet jag att det kan funka, har hört att vissa raser har för mycke jaktinstinkt. :/

Sussi89
2011-03-29 13:24
0

#15 Haha ja han är rolig han :) Bara man låter råttorna "uppfostra" katterna. Det är dom som ska bestämma, inte katterna! :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[RussinsMusli]
2011-03-29 13:43
0

#16 Jo men så gjorde jag när jag var hundvakt, lät råttorna "uppfostra" hunden, dom vart rätt bra vänner sen! :)

flis
2011-03-29 15:03
0

Jag har en oriental och 3 rexar, dom fungerar skapligt tillsammans men ibland blir orientalen lite utanför.

[RussinsMusli]
2011-03-29 15:08
0

#18 Ja jag har hört mycket om att orientalerna blir utanför så kommer nog satsa på två styckna. Blir nog bäst så! :)

Lejdet
2011-03-29 17:53
0

Jag har haft tamråttor och katt samtidigt och katten var livrädd för råttorna och sprang och gömde sig när de var lösa! Han blev nämligen svårt biten i ena tassen av en av dom så att vi fick åka och sy.

De funkar ihop men är väl inte de ultimata djurslagen att blanda?

[RussinsMusli]
2011-03-29 19:45
0

#20 nej det är ju klart, katter ska ju egentligen jaga dom, men det funkar! Jag kommer aldrig lämna dom utan tillsyn om dom är ute. dom kommer får vänja sig sakta med dom små pälsbollarna :)

berthagenn
2011-03-30 12:35
0

Jag hade först en 1 siames och 2 bondkatter. Min siames blev litet understimulerad, så jag köpte 1 siames till. Det har jag aldrig ångrat! MAn ser denna lekglädje och total lycka. Glad

AmandaWvW
2011-03-30 13:15
0

Hej, kul att du överväger oriental eller siames. Det kommer du aldrig ångra.

Själv överväger jag råtta, men efter att ha sett vad Amerika gjorde med en husmus förra sommaren vet jag inte om det är så smart…

Åter till frågan,

Positivt;

Väldigt engagerade, de tar sin uppgift som sällskapskatter mycket seriöst.

Hårar väldigt lite

Frisk ras

Negativt;

Man måste ha två, med den merkostnaden.

De kräver mycket tid och engagemang av sina ägare, inte direkt så man kan fylla på torrfodret och låta dem vara ensamma en helg. (Inte för att tror att du skulle göra det ändå)

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

[RussinsMusli]
2011-03-30 13:25
0

#22 Skrattande

#23 Kul att du överväger råtta, dom är extremt sociala och gosiga! ;)
Det med merkostnaden är väl sånt man får räkna med när man vill ha djur som gillar flock! :p

berthagenn
2011-03-30 16:20
0

Positivt

Man är så älskad av sina siameser/orientaler.

Pill-vänliga. Mycket fysisk kontakt och kommunikation.

Robusta trots det är en ”smal” ras.

Vackra att titta på.

En nyvaken siameser/orientaler är det sötaste som finns! Kyss

Man har alltid sällskap i tv-soffan.

Negativt

Inget, jag springer hem efter jobbet. Jag längtar så efter dom.

Att det kostar, men jag skiter faktiskt i det. Upplevelsen av dem 2 är obetalbar.

Jag var 38 när jag skaffade min första, det skulle jag gjort sååååå mycket tidigare i livet. Så vänta inte för länge!

[RussinsMusli]
2011-03-30 16:24
0

#25 Haha! Glad
Dom verkar riktigt uppskattade ;)

berthagenn
2011-03-30 16:29
0

Jag ÄLSKAR dom som egna individer. Bonkatterna är mera som en perser, ligger på soffan och sover. Jag älskar dem naturligtvis, men siamesrena är något HELT EXTRA! KyssCoolSkrattande

Blir du kompis med en, så är du såld vill jag lova!

Bifogar en bild på bebbarna.Kyss

berthagenn
2011-03-30 16:31
0

En till

berthagenn
2011-03-30 16:31
0

En till - ja vet att jag är tossig. Men det är KÄRLEK! Kyss

[RussinsMusli]
2011-03-30 16:44
0

Dom är jätte fina! *stoppar i fickan och går* Kyss